۱

روزنامه کیهان شریعتمداری مدعی شده که به رئیس جمهور اطلاعات غلط می دهند که ترجمان جاهلی اش می شود: به روحانی دروغ می گویند. خب مرد مومن وقتی شب و روز دروغ به خورد مقام شامخ ولایت می دهند توقع دارید به بقیه راست بگویند. همین روزنامه حضرتعالی را می برند خدمت آقا، می بینند پرفسور “جیان جیب تنگ” استاد دانشگاه چین و شیخ “الناصر شیون احمد زاری” رئیس جامعه ادیان توحیدی گینه بی صاحاب، ضمن تقدیر از مقام شامخ ولایت گفته اند که جمهوری اسلامی یکی از پنج قدرت برتر دنیاست و رهبر با بصیرت جمهوری اسلامی باید جهان را “مدی- ریّت” کند. کنارش هم از قول یکی از فرماندهان سپاه تیتر زده که قدرت و برد موشک های بالستیک نظام با هوشمندی رهبر عظیم الشأن میسر شده است. مقام رهبری هم صاف و ساده ـ عده ای می گویند شامخ جان ساده نیست و راه راه است. ولی آدمی که فراجناحی است و خط خطی نیست نمی تواند راه راه باشد ـ  باور می کند و شروع می کند به دشنام دادن به آمریکا و اروپا و بقیه دنیا و حتی مادر زن بانکی مون و خواهر زن احمد شهید را نیز بی نصیب نمی گذارد. فردایش که مسئولان نظام کرکره ها را بالا می کشند تا دوقران کاسب شوند می خورند به پست یک حلال زاده تر از خودشان و می شنوند که دلار رسیده بالای سه هزار و چهارصد تومان و از دیشب تا صبح دویست قحط نامه علیه ایران صادر شده. وقتی می بینند که سنبه پر زور است و هوا پس، می روند بررسی می کنند و متوجه می شوند که جناب پرفسور جیان جیب تنگ معلمِ یک لا قبایی در یکی از روستاهای اطراف شهر دالیان چین است که از بس دنبال مینی بوس دالیان دویده پاهایش قوس برداشته و چون حقوق معلمی کفاف نمی داده هرساله در مراسم سال نو چینی توی پوست شیر می رفته و لاین دانس می رقصیده و یکی از کشفیات دیپلماتیک سفارت جمهوری اسلامی در پکن است که سرجمع سه دست کت و شلوار و شش ماه پول توجیبی از جمهوری اسلامی عیدی گرفته، و آن یکی یعنی حضرت شیخ الناصر شیون احمد زاری نیز مسئول امور تربیتی بزهای نر در دهکده پلنگ آباد در مرز گینه بی صاحاب و سنگال است که با چهارکیلو زولبیا بامیه و دومن لپه دیر پز و هشت قابلمه هلیم بی نمک شش ماه اموراتش می گذشته و تنها آرزویش رفتن به حج و زدن سنگ به شیطان بوده و ایشان نیز همانند جزایر قمر از کشفیات نادر بخش آفریقایی وزارت امور خارجه است.

طرح از مانا نیستانی

طرح از مانا نیستانی

۲

البته هیچ بعید نیست حق با کیهان باشد و توی هیری بیری یارانه بدیم یا ندیم و چرتکه انداختن دولت و استخاره مقام رهبری و توسل به رمال و جن گیر توسط شورای عالی اقتصاد، یک شب جمعه ای روحانی را برده باشند دربند و آنشب بی هیچ منظوری هوا خوب بوده و مردم به هوای کوبیده و خشخاشی و چند قطره شربت غیر بهداشتی زده باشند بیرون، بعدش مشاوران یا به قول اجنبی ها اَدوایزرها، بُل گرفته باشند که بعله حسن آقا می بینی چقدر وضع مردم خوب است؟ لب تر کنی هشتاد میلیون انصراف می دهند و همه عاقبت بخیر می شویم. رئیس جمهور هم به خیالش ادوایزرهایش مثل “مشاوردان” های همه چیز دانِ کاخ سفید تحصیلکرده ی هارواردند، و متوجه نیست که خیلی هایشان بازمانده دوران طلایی احمدی نژادند و زیر دست طائب و نقدی دوره دیده اند و همانطور که احمدی نژاد را به گا… دادند، خلاصه روحانی می گوید اگر اینطور است که شما می فرمایید پس بهتر است یارانه ها را بگذاریم تو پاکت و ببریم در خانه هایشان؛ شاید تو رودربایستی گیر کنند و نه تنها نگیرند، بلکه یک چیزی هم رویش بگذارند و پس بدهند. مشاوران جواب داده اند یارانه چیه حسن جان، خیلی ها به خاطر گل روی نظام و رهبر با بصیرت حاضرند از ادامه زندگی هم انصراف بدهند، و اینطوری می شود که هدفمندی درست می خورد به هدف!

۳

و چون ذائقه رهبران نظام به مزه دروغ خو گرفته، حتی خیلی وقت ها دوربین ها و دستگاه های شنودی که در خانه و ماشین و اطراف محیط ساکتین فتنه- به تعبیر کیهان- کار گذاشته شده نیز لاپرت دروغ می دهند. فی المثل دوربین های اطراف خانه خاتمی چون می دانند همه باید دروغ بگویند چه دوربین باشی چه نزدیک بین، گزارش می دهند که بعله خاتمی قصد دارد در مجلس ختم مرحوم ریچارد فرای رضوان الله علیه شرکت کند، شورای امنیت ملی فورا زنگ می زند به اداره گذرنامه و خاتمی را ممنوع الخروج می کند، بعد کاشف به عمل می آید که خاتمی می خواسته برود ختم پدر زنش در مسجد الغدیر میرداماد. پس وقتی حاج حسین مدعی است که لاپرت دروغ می دهند باید قبول کرد که راست می گوید. چون طرف اگر بگوید زندانیان بند ۳۵۰را سرویس کردیم هم خودش برباد فناست هم نظام خوشگل. بنابراین می گوید، می خواستند در بند ۳۵۰ مشروب درست کنند مانع شدیم، ضمنا چند تا نفربر و دیش ماهواره و دفاع ضد هوایی نیز در بند مذکور کشف کردیم. و اگر رئوفت نظام نبود خیلی چیزهای گنده تر نیز در آنجا کشف می کردیم. یک دفعه شب می خوابد صبح ده درجه ترفیع می گیرد و می شود مشیر و مستشار وزارت دادگستری. و اگر پی ببرند که جناب زندانبان مادرزاد اینکاره  و کار بلد است شاید رئیس جمهور هم بشود.

حالا حساب کنید وقتی با وجود سانسور و ممنوعیت اینترنت و ماهواره و سایت های خبری، به همین راحتی در داخل می شود دروغ بخورد مسئولان داد، لابد تهیه خوراک دروغ به دانشمندان خارج از کشور، خیلی آسان تر است. خبرنگاری فارس دست به کار می شود و تیتر می زند و قسم جلاله می خورد که با گوش های خودمان شنیده ایم که دکتر صادق زیباکلام به کوروش فحش داده. یک مرتبه خبرنگاری فارس که تا دیروز همه چیزش دروغ بود می شود راستگوترین موجود عالم و دسته های عزادار آریایی های اصیل کفن پوشان راه می افتند داخل فیس بوک و با آتش زدن لاستیک در فضای مجازی خواهان مجازات دکتر زیباکلام می شوند. اما هفته بعد خودشان به عشق کوروش می روند پاسارگاد و یک خروار زباله همانجا می ریزند و برمی گردند!

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com