تورنتو ـ ۹-۷ نوامبر ۲۰۱۴

diaspora-H

شهروند ـ جشنواره‌ ی جهانی سینمای دیاسپورا امسال ۱۴ ساله می شود. اینکه بنیانگذار این جشنواره یک کانادایی ایرانی تبار است که به خاطر علاقه به سینما آن را پایه گذاشت و علیرغم همه افت و خیزها چهارده سال ادامه داشته، موجب خرسندی و افتخار جامعه ی ایرانی برون مرز است.

شهرام تابع محمدی استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه ویندزور و پژوهشگر علمی وزارت محیط زیست است. او دکترای مهندسی شیمی و فوق دکترای بازیافت فرآورده های پتروشیمی دارد. او از ۱۳ سالگی با بازی در برنامه های تلویزیونی کودکان، به دنیای فیلم و سینما وارد شد. Cover-1515او در تئاتر بازی کرده و خود نیز تجربه ی کارگردانی تئاتر دارد. فیلم های مستند “با بلوچ” و “طبس بهشت کویر” را ساخته و برنامه موفق تلویزیونی درباره ی سینما با نام “فانوس پندار” را تهیه و اجرا می کرد.

به گفته ی او سینمای دیاسپورا “فیلمهایی هستند که به نحوی به مسئله تقابل فرهنگ ها، گوناگونی فرهنگ ها، مهاجرت از کشوری به کشور دیگر و انطباق با فرهنگ های دیگر  می پردازند.”

او می گوید: ایجاد تعادل بین فرهنگ‌های مختلف و گاه مخالف یکی از مهم‌ترین و در عین حال سخت‌ترین هدف‌های جشنواره دیاسپورا بوده. هرسال در آخرین مرحله برنامه‌ریزی فیلم‌های جشنواره مجبور می‌شویم چندتایی از فیلم‌ها را کنار بگذاریم تا فرصت برابر برای همه فرهنگ‌ها برای مطرح شدن به وجود آید… با این حال، اتفاق جالبی که امسال پیش آمد این بود که به رغم دنبال کردن روش همیشگی، تقریبا نیمی از فیلم‌ها از بین ساخته‌های سینماگران ایرانی انتخاب شدند. بعد از چند بار مرور فیلم‌ها متوجه شدیم که علت این موضوع رویکرد سینماگران ایرانی به موضوعاتی ورای جامعه دیاسپورای ایران بوده است.

تابع محمدی برای نمونه، فیلم “هرروز شورش” آرش و آرمان ریاحی را مثال می زند که با زبانی طنزآمیز به تحولات سیاسی اخیر در گوشه و کنار دنیا می‌پردازد و آنا فار، سینماگر ایرانی-کانادایی که برخورد دو کودک فلسطینی با یک پناهنده سوری را به تصویر می‌کشد.

تم اصلی جشنواره امسال “دیاسپورای درون” است که به فیلم‌هایی توجه می‌کند که به موضوع ریشه‌ها و علت‌های مهاجرت در درون کشورهای مهاجرخیز می‌پردازد. این عوامل ممکن است سیاسی، اجتماعی، مذهبی، یا اقتصادی باشند. مثلا “دستنوشته‌ها نمی‌سوزند” به موضوع قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران در ایران پرداخته، و “سیماب ـ سوریه، تصویری از خود” جنگ‌های داخلی این کشور را بازگویی می‌کند، و “شیشه” به مسئله فقر و اعتیاد در برمه

اشاره دارد.

امسال هفده فیلم کوتاه و بلند از روز جمعه ۷ نوامبر تا پایان یکشنبه ۹ نوامبر در جشنواره به‌نمایش درمی‌آیند که در مجموع بیش از ۴۰ جایزه از جشنواره‌های مطرح دنیا مثل کان و ونیز و اسکار دریافت کرده‌اند. این فیلم ها در سینما کارلتون (شماره ۲۰ خیابان کارلتون) به نمایش درمی آیند.

برای آگاهی از برنامه  فیلم ها و اطلاعات بیشتر از جشنواره فیلم دیاسپورا به اینجا مراجعه کنید.