شهروند- علی شریفیان: هفته گذشته بازیگر محبوب و مشهور هاکی کبک و کانادا، ژان بیلی وو، در سن ۸۳ سالگی درگذشت. ژان بیلی وو اسطوره هاکی کانادا و جهان محسوب می شود و مرگش بازتاب گسترده ای در کبک و کانادا پیدا کرد. بیلی وو از آنچنان شهرت و محبوبیتی برخوردار بود که یک بار ژان کریتین، نخست وزیر اسبق کانادا از او خواست مقام فرماندهی کل کانادا را بپذیرد، اما بیلی وو که تواضع ویژه ای داشت از قبول این مقام و افتخار خودداری کرد و پوزش خواست. پس از اینکه خبر این موضوع منتشر شد بر محبوبیت بیلی وو افزوده شدJeanBeliveau.

ژان بیلی وو در شهر ویکتوریاویل کبک به دنیا آمد. از همان کودکی و نوجوانی استعدادی ویژه در هاکی داشت. در نوجوانی در همین شهر شروع به بازی کرد و بعد به شهر کبک رفت و عضو تیم هاکی پایتخت ملی کبک شد. در آنجا به خاطر مهارت های شگفت انگیزش شهرت بسیار یافت طوری که در ۱۹ سالگی به تیم هاکی کانادایی های مونترال دعوت شد. ژان بیلی وو که بلندقد و تنومند بود بیش از ۲۰ سال در صحنه لیگ ملی هاکی درخشید و همیشه عضو تیم کانادایی های مونترال باقی ماند و جز برای تیم ملی کانادا برای هیچ تیم دیگری بازی نکرد.

ژان بیلی وو ۵۰۰ گل در طول دوران بازیگری اش به ثمر رساند و این رکوردی است که هنوز شکسته نشده است و با تیم کانادایی های مونترال ده بار «جام استانلی» را به دست آورد که اینهم رکوردی بی سابقه و دست نیافتنی باقی مانده است

ژان بله وو ده بار استنلی کاپ را با تیمش برنده شد

ژان بیلی وو ده بار استنلی کاپ را با تیمش برنده شد

.

در خارج از میدان مسابقات هاکی بیلی وو همیشه در خدمت مردم بود و در فعالیت اجتماعی خیریه بسیاری شرکت داشته است.

روز دهم دسامبر پیکر ژان بیلی وو با برگزاری مراسمی رسمی به خاک سپرده شد. از روزی که این اسطوره درگذشته چندین مراسم ویژه یادبود به یاد او به وسیله تیم هاکی کانادایی های مونترال در بل سنتر، محل مسابقات این تیم و همینطور تیم های دیگر هاکی در شهرهای مختلف کانادا و آمریکا برگزار شده است.

سی بی سی به همین مناسبت یک برنامه ی ویژه با اجرای پیتر منزبریج تهیه و به نمایش درآورد.