شهروند- علی شریفیان: روز یکشنبه در مراسمی پرشکوه و استثنایی تولد یکی از پدران کنفدراسیون کانادا در کینگستون انتاریو به دعوت استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال جشن گرفته شد. همه انتظار داشتند که هارپر در راهپیمایی پاریس شرکت کند، اما به دلیل اهمیت دویستمین سالگرد تولد مک دونالد به پاریس نرفت.

هارپر در اتاقی مملو از شخصیت های برجسته کانادا از جمله جان ترنر و کیم کمبل نخست وزیران پیشین سخنرانی جالبی درباره اولین نخست وزیر کانادا ایراد کرد. او در بخشی از سخنان خود گفت. «مک دونالد نشانه درخشان تواضع، امید و موفقیت و کمی هم الکل بود.»

harper

sirJohnAMacdonald_stampهارپر یادآور شد: «بدون وجود مردانی چون مک دونالد کشوری که ما به اسم کانادا می شناسیم خیلی ساده، وجود نمی داشت.»

در این مراسم که جنبه حزبی نداشت از پرتره بازسازی شده و رنگی مک دونالد پرده برداری شد. ضرابخانه سلطنتی کانادا نمونه اولیه سکه های دو دلاری جدیدی که در یادبود مک دونالد ضرب کرده، به نمایش گذاشت.

مک دونالد که اصلا اسکاتلندی بود و از آنجا به کانادا مهاجرت کرده بود فعالیت های سیاسی خود را در سال ۱۸۴۳ در کینگستون انتاریو شروع کرد و زمانی که درگذشت در اتاقی که مراسم تولدش برگزار شد، به خاک سپرده شد.

او قبل از اینکه به مقام نخست وزیری کانادا برسد مدتی شهردار کینگستون بود.