شهروند ـ فرح طاهری: سال گذشته همین موقع ها یعنی اواخر ژانویه بود که میزبان شاید جوانترین نویسنده ی کانادا، یعنی تابان اصفهانی نژاد ده ساله بودیم که کتابی به نام “زندگی گربه: داستان کوچ و وفا” (Cat Life: The Story of Kooch and Vafa) منتشر کرده و مورد توجه رسانه های کانادا قرار گرفته بود.

پس از گذشت یک سال، باخبر شدیم که تابان دو کتاب دیگر هم منتشر کرده است.

پنجشنبه ۲۲ ژانویه در خانه شان، به دیدار تابان و مادرش ناتاشا منصوری رفتم. متاسفانه شب قبل، تابان در حین اسکیت روی یخ، زمین خورده و دستش شکسته بود ولی با این احوال خوش رو و با لبخند به پرسش های من پاسخ می داد.

تابان یازده ساله در کانادا به دنیا آمده و در کلاس ششم دبستان تحصیل می کند. او تا سال گذشته پاره وقت به مدرسه می رفت و نیمی از روز را خود به درس و مشق اش می رسید، اما از امسال ترجیح داده در کنار هم سالانش در کلاس

تابان اصفهانی نژاد و سه کتابی که تاکنون منتشر کرده است

تابان اصفهانی نژاد و سه کتابی که تاکنون منتشر کرده است

درس بخواند.

تابان به تازگی دو کتاب جدید منتشر کرده، “یک صدای جوان” A Young Voice: Poetry Collection مجموعه ای از اشعار اوست. تابان می گوید، کنار هر صفحه، یک صفحه ی سفید گذاشتم که بچه ها روی آن نقاشی کنند یا یادداشت کنند.

کتاب دیگر Ice Drift: The Story of Four penguins است. تابان در توضیح این کتاب می گوید: این داستان چهار پنگوئن است که وسط اقیانوس روی یک تکه یخ گم می شوند.

اینکه یک کودک یازده ساله، قدرت تخیل بالایی داشته باشد که بتواند یک داستان را آغاز و به انجام برساند، باید جالب توجه برای دیگران باشد.

از تابان می پرسم، برخورد همکلاسی هایت با تو که نویسنده هستی و کتاب منتشر کرده ای، چگونه است؟، می گوید: اولش براشون جالب بود ولی کم کم عادت کردند.

از تابان در مورد درس و مدرسه می پرسم، او از بعضی معلم ها گله دارد که تکلیف خانه زیاد می دهند، مثلا برای ریاضی نقاشی میدن میگن رنگ کن، این وقت تلف کردنه.

خانم منصوری که خود معلم دبیرستان است، با تابان موافق است. او می گوید، روشی هست که می خواهند بعضی از مباحث را تبدیل کنند به تفریح؛ این چند اشکال دارد، یکی اینکه بچه ها طوری بار میان که انتظار دارند در همه چیز لذتی باشه، در حالی که در واقعیت زندگی اینطور نیست. مثلا ظرف شستن و کار کردن تفریح و سرگرمی نیست.

دیگر اینکه اصلا نمی فهمند که دارند چی یاد می گیرند، چون آنقدر تبدیل به بازی میشه که یادشون میره اصل موضوع چی بود. و همچنین خیلی هم وقت گیر است.

تابان هم دنبال حرف مادرش را می گیرد و انتقادهای دیگری از سیستم آموزشی شان می کند، که به نظرم درست می آید و لازم است که در انجمن های اولیا و مربیان این مسائل مطرح و رسیدگی شود.

تابان در کنار دوستانش، کتاب شکسپیر و گربه اش کوچ

تابان در کنار دوستانش، کتاب شکسپیر و گربه اش کوچ

نویسندگی تابان مشوقی شده برای دوستانش تا آنها نیز این اعتماد به نفس را برای نوشتن پیدا کنند.

تابان می گوید یکی از دوستانش هم شروع کرده به نوشتن ولی هنوز چاپ نکرده است.

خانم منصوری تأکید می کند، همه می توانند بنویسند، ولی در مورد تابان این همت و دیسیپلین اوست که باعث موفقیت اش می شود. کاری را که شروع می کند حتما با کیفیت خوب تمام می کند.

از خانم منصوری درباره ی کتاب های جدید تابان می پرسم، می گوید: این پروژه ی سنگین تری بود. نوشتن این کتاب نسبت به کتاب قبلی خیلی سخت تر بود چون همه اش تخیل است و باید کاری کنی که کشش داشته باشه. بعد هم یک جوری تمام می کنه که شما فکر می کنی خوب بعدش چی میشه. راستش کتاب را که خواندم، یک جاهایی آنقدر احساساتی شدم، گریه ام گرفت.

از تابان می پرسم، عمدا پایان باز درنظر گرفتی، می گوید، بله می خواهم شروع کنم Ice Drift دو را بنویسم، کمی هم نوشته ام.

ناتاشا منصوری ادامه می دهد، این کتاب از نظر استفاده از واژه های متنوع هم از کتاب قبلی متفاوت است. تابان تمام تابستان را به خواندن انگلیسی گذراند چون به خواندن علاقه دارد. کوچکتر که بود سرش را با دیکشنری گرم می کرد.

تمام هری پاترها را به انگلیسی و به فرانسه خوانده و شکسپیر ساده نشده می خواند.

تابان هم می گوید، نویسنده ی مورد علاقه اش شکسپیر است و وقتی می پرسم چرا، می گوید: برای اینکه من عجیبم او هم عجیبه. اسکیت روی یخ و شنا دو ورزش مورد علاقه ی تابان است و در خانه هم بازی با گربه ها و کتاب خواندن او را به خود مشغول می کند. گفتنی است که چاپ دو کتاب جدید تابان نظر رسانه هایی کانادایی همچون سی بی سی را هم به خود جلب کرده و آنها نیز با تابان مصاحبه کرده اند.

هر سه کتاب تابان در آمازون حدود ۲۵ دلار می شود و می توان آن را به عنوان هدیه ای برای نوروز کودکان درنظر گرفت بویژه اینکه ممکن است مشوقی باشد تا سایر کودکان که در خود توانایی نوشتن می بینند، شروع به کار کنند. چنین کودکانی نمی گذارند با وجود اینترنت و تحولات در دنیای مجازی، فرهنگ کتابخوانی در میان جوانان کم رنگ شود.

برای آشنایی بیشتر با تابان اصفهانی نژاد و چگونگی نویسنده شدنش، مصاحبه قبلی شهروند را با او بخوانید.