شهروند ـ فرح طاهری: بنیاد دکتر مهرانگیز اشتری با بنیانگذارانی ایرانی تبار، در تورنتوی کانادا به یاری مردم اتیوپی برخاسته و این خود نمونه ی خوبی است از اینکه انسانها، فارغ از ملیت و نژاد و مذهب و جنسیت، همگی شهروندان این جهانند و این شهروند جهانی برای یاری رسانی به دیگری به هیچ چیز جز انسانیت نمی اندیشد.

شنبه ۲۸ فوریه ۲۰۱۵، در سالن فانتزی فارم، حدود دویست تن ایرانی و کانادایی، به میزبانی لادن شهروز و همسرش دکتر کوروش خلیلی، گرد آمده بودند برای یک هدف مشترک با عنوان “عشق بدون مرز”، که آن جمع آوری کمک مالی برای یاری رسانی به مردم نیازمند در کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی بود.

لادن شهروز در سخنان آغازین، ضمن خوشامد به حاضران از بنیاد خیریه دکتر مهرانگیز اشتری گفت.

دکتر مهرانگیز اشتری، مادر لادن و کاوه شهروز، که هر دو از جوانان تحصیلکرده و کوشاگر جامعه ی ایرانی تورنتو هستند، هشت سال پیش به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت.

shahrooz-H1

لادن شهروز و دکتر کوروش خلیلی میزبانان جشن جمع آوری کمک مالی پایین دکتر مایکل شول (راست) و دکتر کلر پین در مراسم سخنرانی کردند

لادن احساس صمیمیتی را که نسبت به این بنیاد حس می کند نه تنها به خاطر نام مادر درگذشته اش که به خاطر موانع و چالش هایی می داند که بر سر راه پزشکان و پرستاران و کارکنان حوزه ی درمانی در بسیاری از نقاط دنیا وجود دارد. کشورهایی که از جنگ، فقر، بلایای طبیعی و درگیری های داخلی رنج می برند و ویران شده اند.

لادن شهروز برای نمونه به ایران اوایل دهه ی هشتاد اشاره کرد، دورانی که ایران درگیر انقلاب، جنگ و اغتشاشات سیاسی بود. در همین دوران بود که مادر لادن، دکتر مهرانگیز اشتری، مسئول بخش خون شناسی بیمارستانی در تهران بود.

شهروز خاطرات مادرش را که سالها بعد برای او گفته بود، برای جمع بازگو می کند: در این دوران داروهای شیمی درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان خون (لوکیمیا) به سختی پیدا می شد، حتی مورفین برای کم کردن درد و رنج آنها نبود. مادرم و تیم پزشکان و پرستاران همراهش مجبور بودند از یک بخش دولتی به بخش دیگر بروند و برای دریافت ابتدایی ترین نیازهای بیماران با مسئولان وقت سرو کله بزنند، خواهش کنند و یا تهدید به ترک کار کنند. مادرم تعریف می کرد که چطور او و پزشکان همراهش پس از پایان شیفت کاری اش می نشستند و سوزن های بایوپسی را می جوشاندند و با الکل می شستند تا بتوانند دوباره و چندباره آنها را استفاده کنند. مادرم برایم تعریف می کرد که چطور شاهد درد کشیدن و گریه ی بیماران سرطانی بوده و دارویی نداشته تا از درد و رنج آنها بکاهد.

هزاران کیلومتر دورتر از ایران، در سال ۲۰۰۷، دکتر مهرانگیز اشتری در تورنتو به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت. هرچند دریافت این نکته که او روزهای پایانی عمرش را بی درد سپری کرد، موجب آرامش خاطر بازماندگانش بود.

لادن شهروز گفت: هرچند او هشت سال پیش درگذشت، اما خاطره اش از طریق این بنیاد زنده می ماند، خاطره اش در لبخند کودک اتیوپیایی که بموقع بیماری اش تشخیص داده و درمان شده، و یا در اشک شوق مادری در هائیتی که به او گفته شد فرزندت سرطان ندارد، زنده می ماند.

لادن شهروز در سال ۲۰۱۱ با دکتر کوروش خلیلی،  پزشک متخصص رادیولوژی کانادایی- ایرانی، ازدواج کرد. آنها با ۳۷ هزار دلار هدایای نقدی مهمانان و دوستانشان شش دستگاه اولترا ساند قابل حمل خریدند تا با همفکری یکدیگر آنها را به بیمارستانی نیازمند در یک کشور فقیر اهدا کنند. پس از اینکه چهار ماه را در کشور پرو گذراندند، در نهایت این دستگاه ها به بیمارستان “شیر سیاه” که در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، در خدمت بیماران کم درآمد و فقیر این شهر است، اهدا شد. دکتر خلیلی با استفاده از دستگاه های التراساوند، هم به پروسه تشخیص و درمان بیماران نیازمند کمک کرد و هم به کادر رادیولوژلیست، پرستاران و کارکنان ویژه آموزش داد.

از دو سال پیش تعداد هفت دستگاه اولتراساوند به بیمارستان آدیس آبابا اضافه شده، که بخشی از آن خریداری و بخشی هم از طریق کمک های خیریه تهیه شده و چند دستگاه نیز به کشور هائیتی ارسال شده است.

حال که این اقدامات موفقیت آمیز بوده، دکتر خلیلی کارش را گسترش داده و از طریق بنیاد دکتر مهرانگیز اشتری در پی جمع آوری کمک مالی بیشتری برای خرید دستگاه های مختلف تشخیص مثل اولتراساوند و سونوگرافی و … ارسال آن به مراکز درمانی نیازمند در کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی هستند.

میهمانی “عشق بدون مرز” نیز به منظور جمع آوری کمک های مالی برگزار شد.

دکتر مایکل شول Dr. Michael Schull که سالها در رأس پزشکان بی مرز بوده و امروزه خود در قالب خیریه ای دیگر به مردم کشورهای محروم خدمات پزشکی ارائه می کند و خانم دکتر کلر پین Dr. Clare Pain روانپزشک دو تن از پزشکان کانادایی بودند که در این مجلس با میهمانان از کار بزرگ دکتر کوروش خلیلی گفتند.

دکتر کوروش خلیلی نیز در سخنانی کوتاه از زحمات همسرش که به تنهایی امر برنامه ریزی و برگزاری میهمانی را برعهده داشته، سپاسگزاری کرد و از یاریگران برای کمک های مالی و حمایت های معنوی شان قدردانی کرد و افزود: همه ی ما برای امر خوبی اینجا جمع شده ایم و من شگفت زده هستم از اعتماد شما که دعوت ما را اجابت کردید و آمدید و حمایت کردید و به کسانی در یک سرزمین دور کمک می کنید که شما را نمی شناسند و به قول دکتر شول اجری هم برایتان ندارد جز رضایت معنوی خودتان.

ما در سرزمینی زندگی می کنیم که نه تنها از لحاظ مالی ثروتمند است، بلکه از لحاظ ارزش های اجتماعی نیز غنی ست و شما نمونه ای از این ارزش ها هستید. بسیاری از شماها به روش های خودتان در امور جامعه مشارکت می کنید، یا با کار داوطلبانه، با کمک مالی، آموزشی و یا یاری به دیگران و تمام اینها را بدون توقع انجام می دهید.

دکتر خلیلی در ادامه افرادی را در میان جمع نام برد که هر یک در کشورهایی چون اوگاندا، اتیوپی، برمه، کنیا، ایران، کره شمالی و … خدمات پزشکی، آموزشی و انساندوستانه ارائه داده اند، از جمله دکتر سارازین، Dr. Sarrazinهمسر مایکل شول، که همه خانواده را برای یک سال به مالاوی برد تا در بیمارستان تدریس کند به طوری که یک ساله تعداد رادیولوژیست های آنجا دو برابر شدند.

دکتر خلیلی از کمک های مالی همکارانش از جمله دکتر پیتر برنز Dr. Peter Burns گفت که در نهایت توانسته با آن کمک ها دستگاه های قابل حمل اولتراساوند خریداری کند.

او همچنین از دکتر هنبیگ Dr. Hanbidge نام برد که دو تن از همکاران اتیوپیایی را به تورنتو آورده و به آنها رادیولوژی پیشرفته تعلیم داده و همچنین کمک مالی بزرگی هم برای این کار اهدا کرده است.

دکتر خلیلی در پایان سخنانش تأکید کرد که این جشن نه برای کار ما و یا اتیوپیایی ها که برای حضور شما انسان های نیکوکار و سخاوتمند است.

در گفت وگوی کوتاهی با لادن شهروز، از او نتایج میهمانی خیریه را پرسیدم. او گفت، حدود ده هزار دلار جمع آوری شده که قرار است صرف امور آموزشی شود. قرار است کارمندان بهداشت کانادا به اتیوپی سفر کنند و به رادیولوژیست ها و سونوگراف ها و پرستاران آنجا تعلیم دهند. هزینه ی سفر و اقامت آنها از این طریق تأمین می شود. و درصدی از این مبلغ هم صرف خرید وسایل پزشکی مورد نیاز برای تعلیم می شود.

شهروز همچنین گفت، از طریق بنیاد دکتر مهرانگیز اشتری، ما تا به حال در کشورهای پرو، اتیوپی، هائیتی خدمات پزشکی انجام داده ایم و امسال نیز از ما خواسته شده که دستگاه اولتراساند به جامائیکا هم بفرستیم.

اگر علاقمند به کمک در این امر انسانی هستید می توانید از طریق Toronto General & Western Hospital Foundation با درج نام بنیاد Dr. Mehrangiz Ashtari Memorial Fund پرداخت کنید.

آدرس تماس با دکتر کوروش خلیلی: Korosh.Khalili@uhn.ca