.بی بی سی: آیدین آغداشلو، نشان هنر و ادب شوالیه فرانسه را دریافت کرد

در مراسمی که روز سه شنبه ۲۲ دی ماه در سفارت فرانسه برگزار شد، برونو فوشه سفیر فرانسه و داریوش شایگان سخنانى در جایگاه هنر آغداشلو در ایران و جهان بیان کردند و آغداشلو نیز با سخنانى کوتاه از اعطاى این نشان تشکر کرد.

نشان هنر و ادب شوالیه سال‌هاست از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان اعطا می‌شود و تاکنون تعدادی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی نیز این نشان را دریافت کرده‌اندAghdashloo.

آیدین آغداشلو از شاخص‌ترین چهره های هنرهای تجسمی ایران است. او در چهار دهه گذشته علاوه بر کار خلاقانه اش در حوزه نقاشی در حوزه نقد و تئوری هنری و تربیت هنرجویان فعال بوده است.

“نشان هنر و ادب” از جمله جوایز جانبی “نشان ملی لیاقت” است که هر سال به نزدیک به ۳۰۰ نفر به ترتیب اهمیت در سه بخش فرمانده، افسر و شوالیه اهدا می‌شود.

پیشتر شماری از هنرمندان ایرانی، از جمله محمدرضا شجریان (خواننده)، شهرام ناظری (خواننده)، جلال ستاری (اسطوره شناس)، عباس کیارستمی (کارگردان سینما)، اصغر فرهادی (کارگردان سینما)، لیلا حاتمی (بازیگر)، محمدعلی سپانلو (شاعر و نویسنده)، رضا سیدحسینی (مترجم)، و پری صابری (کارگردان تئاتر) این نشان را دریافت کرده بودند.

سال گذشته نیز در چند مراسم خصوصی در خانه سفیر فرانسه در تهران، کامبیز درم‌بخش (کارتونیست)، داریوش مهرجویی (فیلمساز)، محمود دولت‌آبادی (نویسنده) و لی‌لی گلستان (مترجم و نگارخانه‌دار) این نشان را دریافت کردند و حسین علیزاده‌، آهنگساز و نوازنده، نیز این نشان را نپذیرفت.