شهروند- علی شریفیان: چهارشنبه هفته گذشته جاستین ترودو همراه با همسر و فرزندانش برای یک سفر سه روزه، trudeau---obamaملاقات و مذاکراتی مهم با باراک اوباما و شرکت در یک ضیافت رسمی شام به واشنگتن، پایتخت ایالات متحده سفر کرد.

این نخستین بار است که پس از حدود ۲۰ سال به افتخار یک نخست وزیر کانادا در کاخ سفید ضیافت رسمی شام داده می شود. ترودو در این سفر که بازتاب گسترده ای در آمریکا و جهان پیدا کرد، همچنین با اوباما به طور خصوصی درباره امنیت مرزهای دوکشور، همکاری کانادا و آمریکا در مقابله با تغییرات و آلودگی هوا، رفع مشکلات صادرات الوار نرم کانادا به آمریکا و دیگر مسائل مورد علاقه دو کشور مذاکراتی انجام دادند که به گفته ترودو بسیار ثمربخش بوده و در بهبود روابط اثرات عمیق و چشمگیری خواهد داشت.

در ضیافت رسمی شام گروهی از متشخص ترین شخصیت ها به افتخار ترودو دعوت شده بودند. آخرین بار ژان کریتین به چنین ضیافتی دعوت شده بوده است. چند وزیر هم ترودو را همراهی می کردند. این وزراء با شخصیت های برجسته دولت اوباما مذاکراتی داشتند.

ترودو در یک سخنرانی در دانشگاه واشنگتن به پرسش های حاضران درباره مسائل مختلف و کانادا پاسخ گفت. ترودو از اظهار نظر مستقیم درباره دونالد ترامپ، کاندیدای جنجالی ریاست جمهوری جمهوریخواه خودداری کرد. او خاطرنشان کرد که آمادگی دارد با هرکس که مردم آمریکا انتخاب کنند، همکاری کند

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به همراه همسر و فرزندانش در فرودگاه واشنگتن

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به همراه همسر و فرزندانش در فرودگاه واشنگتن

.

بجز سخنرانی در دانشگاه واشنگتن، نخست وزیر کانادا همراه همسرش در گورستان ملی آرلینگتون حضور یافتند و حلقه های گلی بر بنای یادبود سربازان گمنام آمریکا و کانادا که دوشادوش هم در جنگ دوم جهانی علیه کشورهای محور (آلمان، ایتالیا و ژاپن) جنگیده بودند، گذاشتند.

ترودو پس از بازگشت به کانادا از باراک اوباما برای یک بازدید رسمی از کانادا و سخنرانی در پارلمان دعوت به عمل آورد. پیش از سفر ترودو به آمریکا برنامه مشهور ۶۰ دقیقه مصاحبه ای با ترودو پخش کرد که گفته می شود از آن استقبال زیادی شد و بر اساس برآوردی دست کم ده میلیون نفر آن را تماشا کرده اند.