شهروند ـ نوروز، شروع بهار و سال نو، اگرچه در سرزمین ها و نزد مردمانی که هزاران سال است آن را جشن می گیرند، حال و هوای دیگری دارد و معمولا با دگرگونی چهره ی طبیعت رخ می نماید، اما که در دل مردمانی که از سرزمین هایشان کوچیده و در گوشه و کنار جهان پراکنده شده اند، همچنان زنده است و آن را در جمع های کوچک و بزرگ و یا حتی به تنهایی جشن می گیرند.

در کانادا، با افزایش مهاجرانی از کشورهایی که نوروز جشن بزرگ و ملی آنها بوده، این جشن هر سال گسترده تر برگزار می شود.

امسال، برای اولین بار در اتاوا، محل استقرار پارلمان کانادا، جشن نوروز در کنار میز هفت سین برگزار شد. این جشن به همت خانم مریم منصف، وزیر نهادهای دمکراتیک کانادا که افغانستانی تبار است و همچنین وجود آقایان علی احساسی و مجید جوهری، دو نماینده ایرانی تبار مجلس کانادا که برای نخستین بار به نمایندگی مجلس انتخاب شده اند، برپا شد و آقای جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و تعدادی از وزرای کابینه و نمایندگان مجلس و سناتورها و جمعی از nowruz-in-ontario-Sکانادایی های ایرانی و افغانستانی و دیگر تبارهای این کشور رنگارنگ برگزار شد.

در کنار پیام های شادباش مقامات، اجرای موسیقی و رقص هنرمند بنام شاهرخ مشکین قلم، جشنی به یادماندنی را آفرید.

در تورنتو، جشن نوروز همچون چند سال گذشته، به همت دکتر رضا مریدی، نماینده مجلس انتاریو و وزیر آموزش حرفه ای، کالج ها و دانشگاه ها و وزیر پژوهش و نوآوری در محل پارلمان انتاریو برگزار شد. در این جشن که با استقبال پر شمار وزرا، نمایندگان و مسئولان دولتی در سطوح مختلف و نیز ایرانیان و غیرایرانیان روبرو شد، علاوه بر خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو، می توان از حضور دیوید زیمر، میتزی هانتر، استیون دل دوکا، هلن جکزک، ماریو سرجیو، و جان توری شهردار بزرگشهر تورنتو نام برد.

در این جشن نیز پیام های شادباش، موسیقی، رقص و پذیرایی شروع خوبی را برای سال نوی بسیاری از حاضران در جشن رقم زد.

همچنین پیش از فرارسیدن نوروز، جشنواره ها و بازارهای نوروزی پیام آور رسیدن این جشن زیبا و کهن برای همه ایرانیان، افغانستانی ها، تاجیک ها، ترک ها، کردها، زرتشتیان، بهائیان و بسیاری دیگر است.

بازارهای نوروزی نیز در گوشه و کنار شهر برپا بود. در کنار بازارهایی که صاحبان کسب و کار راه اندازی کرده بودند و با استقبال بسیار خوبی هم روبرو بودند، بازار نوروزی خیریه بهنام هم حال و هوای دیگری داشت، زیرا که شاهد تلاش ده ها داوطلب بودی که از دل و جان کار می کردند تا درآمد حاصل از بازار را برای کمک به کودکان سرطانی ایران ارسال کنند.

در این بازار، خیریه دوستداران وفا، اولین پناهگاه حیوانات در ایران نیز حضور داشت. خانم فاطمه معتمدآریا، هنرمند محبوب و مردمی از این بازار دیدن کرد و با داوطلبان عکس یادگاری گرفت. همچنین آقای مجید جوهری نماینده مجلس کانادا در روز پایانی بازار بهنام از آن دیدن کرد.

مراسم چهارشنبه سوری به طور رسمی در دو نقطه ی شهر، برای منطقه ی نورت یورک در میدان مل لستمن و برای ریچموندهیل در پارک ریچموندگرین برگزار شد. در این جشن ها نیز نخست وزیر انتاریو، دکتر رضا مریدی، علی احساسی، مجید جوهری، جان توری(شهردار)، جان فیلیون(عضو شورای شهر از نورت یورک) و تعدادی دیگر از مقامات رسمی فدرال، استانی و شهری حضور داشتند و با مردم به پایکوبی پرداختند.

جشن های بزرگ و کوچک دیگری هم به مناسبت چهارشنبه سوری و نوروز از سوی بنیادها و گروه های مختلف در گوشه و کنار تورنتو برپا بود: از جمله چیدن سفره هفت سین در موزه آقاخان، مراسم چهارشنبه سوری بنیاد پریا، جشن نوروزی باشگاه هما، دید و بازدید نوروزی سازمان زنان ایرانی انتاریو، جشن نوروزی سازمان کوهن، جشن نوروزی بهاران، جشن نوروزی فردوسی، شب فروردین، کنسرت ترکی به مناسبت نوروز، و … هر یک به گونه ای نوروز را گرامی داشتند و این همه نشان از زنده ماندن نوروز در جهان دارد، بویژه وقتی که می بینیم امسال برای اولین بار، میز هفت سین در کاخ سفید نیز برپا شد و خانم میشل اوباما، همسر رئیس جمهوری آمریکا، در کنار آن نوروز را شادباش

گفت.

نوروز بمانید که ایام شمایید/ آغاز شمایید و سرانجام شمایید  – رومی

تزئین میز هفت سین در موزه ی آقاخان برعهده ی پروانه رادمرد بود که با همیاری چند دوست ایرانی و افغانستانی و با حمایت موزه آقاخان نوروز ۱۳۹۵ را به این موزه آوردند. مهدی رضانیا موسیقیدان و نوازنده سنتور نیز در این مراسم هنرنمایی کرد.

سال نو بر همه خوانندگان عزیز شهروند مبارک!

ویدیوی برنامه نوروزی پارلمان انتاریو را اینجا ببینید

عکس های بیشتر از این برنامه های نوروزی را در صفحه فیس بوک شهروند ببینید.

عکس های پارلمان کانادا از آناهیتا بهمن پور و دانیال دمیرچی