شهروند علی شریفیان: سقوط یک فروند هواپیمای خصوصی کوچک در جزیره‌ای در شرق کبک منجر به مرگ هفت نفر از جمله یک وزیر سابق شد. ژان لاپی ‌یر، وزیر سابق حمل و نقل کانادا و مجری تلویزیونی و اعضای خانواده ‌اش در میان قربانیان بودند.

ژان لاپی یر ۵۹ ساله در سال ۱۹۷۹ به عنوان نماینده مجلس و از سوی حزب لیبرال وارد مجلس شد و تا ۱۹۹۳ در مجلس بود. او در سال ۱۹۹۹ از حزب لیبرال جدا شد و همراه با گروهی بلوک کبکوا را بنیاد گذشت، اما با سر کار آمدن پل مارتین به سال ۲۰۰۴ دوباره به حزب لیبرال بازگشت و به نمایندگی مجلس انتخاب شد و به عنوان وزیر حمل و نقل در کابینه ی پل مارتین منصوب شد. لاپی یر در سال ۲۰۰۷ به کلی از سیاست به عنوان سیاستمدار کنار کشید و به Jean-Lapierre-and-wifeعنوان یک روزنامه نگار شروع به کار کرد. او یکی از کارشناسان و تحلیلگران مشهور سیاسی در سی تی وی بود.

روز سه شنبه وزارت راه و حمل و نقل خبر داد که هواپیمای کوچکی با چند سرنشین سقوط کرده است . چند ساعت بعد اعلام شد همه سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست داده اند.

علاوه بر ژان لاپی یر، همسرش، دو برادرش و خواهرش نیز در این سانحه کشته شدند. لاپی یر روز دوشنبه پدرش ریموند لاپی یر را از دست داده بود و راهی شهر محل اقامت پدرش برای شرکت در مراسم خاکسپاری بود. هواپیمای دو موتوره توربوپراپ حامل این افراد از فرودگاه سن ـ اوبر مونترال پرواز کرده بود.

مرگ لاپی یر بازتاب گسترده ای در میان مردم و سیاستمداران پیدا کرد. از جمله ترودو درگذشت او را تسلیت گفت. مقامات مسئول یکی از علت های اصلی سقوط هواپیما را وضعیت بسیار نامساعد جوی، باد شدید و بارش برف دانسته اند.