moridi--york

شهروند روز جمعه ۸ اپریل جاری، طی مراسمی با حضور دکتر رضا مریدی وزیر دانشگاه ها و کالج ها و نیز وزیر پژوهش های علمی ساختمان مدرن دانشکده مهندسی دانشگاه یورک رسما گشایش یافت.

در این مراسم پرفسور ممدوح شکری رئیس دانشگاه، آقای گرگ سوربارا Greg Sorbara رئیس هیئت امنای دانشگاه، پرفسور یانوش کوزینسکی Januzs Kozinski رئیس دانشکده مهندسی، معاونین دانشگاه و تعدادی از استادان و دانشجویان حضور داشتند.

این ساختمان مدرن و زیبا توسط آرشیتکت معروف تورنتو به نام “زاس” Zas طراحی شده و شامل کلاس های درس- آزمایشگاهها- کارگاه ها- اتاق های مطالعه برای دانشجویان و اتاق های کار استادان است. ساختمان دانشکده مهندسی دانشگاه یورک با هزینه ای معادل ۱۱۳ میلیون دلار ساخته شده است که ۵۰ میلیون دلار آن از طرف دولت انتاریو پرداخت شده و بقیه توسط افراد نیکوکار مانند آقای پی یر لاسوند Pierre Lassonde (25 میلیون دلار اهدایی) آقای داگ بروژن Doug Bergeron (10 میلیون دلار اهدایی) و آقای ایگنت کانیف Ignat Kaneef (5میلیون دلار) تأمین شده است.

دانشکده مهندسی دانشگاه یورک شامل رشته های مهندسی برق- مکانیک – عمران – کامپیوتر و علوم فضایی است.

دکتر مریدی طی سخنانی از آقایان لاسوند- بروژن و کانیف که در جمع حضور داشتند اظهار قدردانی کرد و به اهمیت آموزش عالی در ساختار جامعه و پیشرفت اقتصادی آن اشاره کرد.

او آن گاه به رئوس بودجه سال ۲۰۱۶ دولت انتاریو در مورد کمک های مالی دولت به دانشجویان اشاره کرد و اضافه نمود که ۱۵۰ هزار دانشجو از خانواده های کم درآمد ( با درآمدی کمتر از ۵۰هزار دلار در سال) عملا از شهریه دانشگاه و کالج رایگان برخوردار خواهند بود.

5

به علاوه دانشجویان متأهل و دانشجویانی که بیش از ۴ سال از فارغ التحصیلی آنان از دبیرستان می گذرد می توانند از کمک های مالی دولت برای ادامه تحصیل برخوردار شوند.

ایجاد دانشکده مهندسی در دانشگاه یورک که از نظر جمعیت دانشجویان سومین دانشگاه بزرگ کانادا به حساب می آید، این دانشگاه را در مرتبه ممتازی قرار می دهد.

پس از پایان مراسم گشایش ساختمان، دکتر مریدی از قسمت های گوناگون دانشکده مهندسی بازدید و با دانشجویان و اساتید گفت و گو کرد.

جای خوشوقتی است که تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی- کانادایی و نیز تعدادی از استادان ایرانی تبار در این دانشکده مشغول تحصیل و تدریس هستند.