اکثریت آلمانی ها خواستار ممنوعیت روسری در مدارس هستند

 

یک حزب دست راستی اسلام ستیز با شعارهای پوپولیستی می رود تا به  نیروی سوم در پارلمان آلمان تبدیل شود

 

جنایات داعش و ترورهای اسلامگرایان در اسپانیا، فرانسه، بلژیک و ترکیه، بسیاری از اروپائیان را به سمت گروه های اسلام ستیز و نژادپرست سوق داده است

تظاهرات اعضا و هواداران حزب آلترناتیو در آلمان

تظاهرات اعضا و هواداران حزب آلترناتیو در آلمان

 

یک نظرسنجی که به تازگی از سوی خبرگزاری آلمان در این کشور انجام شده، نشان می دهد از هر دو آلمانی دست کم یک نفر خواستار ممنوعیت روسری و مقنعه در مدارس آلمان است. ۵۱ درصد کسانی که در این نظرسنجی مورد پرسش قرار گرفته اند گفته اند که استفاده از روسری به عنوان سمبل اسلام باید در مدارس ممنوع شود. در برابر ۳۰ درصد طرفدار مجاز ماندن استفاده از روسری شده اند و یازده درصد نیز گفته اند باید تنها دخترانی که بالای ۱۶ ساله هستند و خودشان می توانند اختیار تصمیم گیری داشته باشند، مجاز به استفاده از روسری باشند.

در نظرسنجی خبرگزاری آلمان وابستگی پاسخ گویان به احزاب مختلف نیز مورد بررسی  قرار گرفته است. از میان هواداران و اعضای حزب سبزها، که اهل مدارای بیشتر با خارجیان است، تنها ۳۸ درصد با ممنوعیت استفاده از روسری موافق بوده اند، موافقان ممنوعیت در میان هواداران اتحادیه احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی ۵۶ درصد و در میان هواداران حزب دست راستی و اسلام ستیز آلترناتیو برای آلمان ۶۲ درصد بوده اند.

anti-islam-signs-germany 

تازه شدن یک بحث کهنه

بحث ممنوعیت روسری در مدارس و ادارات آلمان از مدت ها پیش در جریان است. بسیاری از رسانه های آلمانی در سال های اخیر در گزارش های خود تاکید کرده اند که دختران جوان خارجی تبار برخلاف میل خود از سوی خانواده های مسلمان مجبور به استفاده از حجاب اسلامی می شوند و این با آزادی فردی آن ها که بر اساس قانون اساسی آلمان باید حفظ شود منافات دارد.

این دیدگاه در مواردی درست است، اما الزاما همه استفاده کنندگان از روسری را در بر نمی گیرد. در میان این گروه، زنان و دختران آلمانی نیز کم نیستند که به اسلام گرویده و داوطلبانه حجاب اسلامی را رعایت می کنند.

merkel-hijab 

گسترش نفوذ یک حزب اسلام ستیز

با توجه به نتایج نظرسنجی خبرگزاری آلمان، می توان نتیجه گرفت که حزب نوبنیاد “آلترناتیو برای آلمان” شانس زیادی برای جذب نیرو در جامعه دارد.

این حزب دست راستی که در سال ۲۰۱۴ میلادی بنیاد نهاده شده است، مبارزه با مظاهر اسلامی در جامعه آلمان را سرلوحه برنامه سیاسی خود قرار داده است. حزب آلترناتیو نه تنها خواستار ممنوعیت مقنعه و برقع شده، بلکه حتی خواستار ممنوعیت پخش اذان از مناره های مساجد آلمان، پیشگیری از ساختن مناره های جدید و جلوگیری از رسیدن کمک مالی کشورهای اسلامی به مساجد موجود در آلمان است.

بیشتر مساجد آلمان از سوی کشورهای اسلامی مثل عربستان سعودی، قطر، کویت، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران تقویت مالی می شوند.

مسجد شیعیان در هامبورگ آلمان نه تنها در دوران جمهوری اسلامی، بلکه در دوران پهلوی دوم مورد حمایت مالی حکومت ایران بوده و آیت الله سیدمحمد بهشتی و سیدمحمد خاتمی از پیشنمازان آن در آن دوران بوده اند.

حزب راستگرا و اسلام ستیز آلترناتیو برای آلمان ماه مارس امسال در انتخابات ایالتی سه ایالت مهم آلمان در جنوب، غرب و شرق این کشور با ۱۲ و نیم تا ۲۴ و نیم درصد آرای مردم وارد پارلمان های ایالتی شد. با باز شدن دروازه های آلمان به روی بیش از یک میلیون پناهجو در سال گذشته، با توجه به کثرت مسلمانان در میان پناهجویان، حزب آلترناتیو برای آلمان در پلاتفرم خود مبارزه با اسلامیزه شدن آلمان را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرده که معتقد است اسلام به آلمان تعلق ندارد، زیرا به عنوان دینی سیاسی با قانون اساسی آلمان مخالف است.

 

جنایات داعش و رشد اسلام هراسی در اروپا

از زمانی که جنایات داعش و عملیات تروریستی خونبار اسلامگرایان در اسپانیا، ترکیه، فرانسه و بلژیک در کشورهای اروپایی هراس افکند، بر دامنه نفوذ راستگرایانی که با مظاهر اسلامی مخالفت می ورزند، بسیار افزوده شد.

در حال حاضر بیشتر محافل سیاسی و رسانه ای آلمان پیش بینی می کنند که حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان در انتخابات ماه سپتامبر سال آینده حدود یک سوم کرسی های مجلس فدرال آلمان را اشغال کند. بهار امسال، راستگرایان اتریش نیز در انتخابات پارلمانی به پیروزی چشم گیری دست یافتند. در سایر کشورهای اروپایی نیز، راستگرایان افراطی و بیگانه ستیز یکی پس از دیگری قدرت می یابند.

در عین حال موضع گیری های نژادپرستانه برخی از رهبران حزب آلترناتیو برای آلمان سبب شده است که اهداف و آینده این حزب در میان طبقه متوسط و تحصیلکردگان آلمان به زیر سئوال برود.

به عنوان نمونه، قائم مقام این حزب چند هفته پیش با اشاره به نقش مهمی که یک بازیگر آفریقائی تبار در تیم ملی آلمان ایفا می کند، در مصاحبه ای گفت:”خوب است که این مرد برای آلمان فوتبال بازی می کند، اما هیچ آلمانی حاضر نیست همسایه او باشد.”

این سخن چنان موجی از خشم و نفرت در آلمان برانگیخت که یک موسسه نظرسنجی موضوع را به پرسش گذاشت. نتیجه این نظرسنجی نشان می داد که نه تنها ۸۲ درصد آلمانی ها، بلکه حتی ۶۲ درصد هواداران حزب آلترناتیو حاضرند با کمال میل آن بازیگر رنگین پوست را در همسایگی خود داشته باشند. قائم مقام حزب، زیر فشار شدید افکار عمومی سرانجام مجبور شد در مصاحبه دیگری بگوید که “حرفش بد منتقل شده، نمی دانسته بازیگر تیم ملی رنگین پوست است و اصولا از فوتبال سر در نمی آورد”.

تیم ملی فوتبال آلمان دارای دست کم هفت بازیکن خارجی تبار است. قائم مقام حزب آلترناتیو، همین هفته در آستانه آغاز مسابقات جام قهرمانی اروپا بار دیگر با اشاره به همین موضوع گفت:”تیم ملی آلمان دیگر یک تیم ملی نیست. این که تعداد زیادی غیرآلمانی در آن بازی می کنند، به این معنا نیست که آلمانی ها پذیرفته اند کشورشان یک سرزمین مهاجرپذیر و چند فرهنگی است. درست است که آلمانی ها با فوتبال تب می کنند، اما همچنان به ارزش های فرهنگی و سنتی سرزمین پدری خود وفادارند”.