شهروند ـ اریک هاسکینز، وزیر بهداشت، روز دوشنبه اعلام کردکه از ماه ژانویه برنامه مواد مخدر عمومی انتاریو پرداخت  برای دوزهای بالای مورفین و فنتانیل،  را برای جلوگیری از استعمال بیش از حد متوقف خواهد کرد. فنتانیل دارویی است که موجب مرگ پرینس (Prince) ستاره موسیقی شد. بر اساس تغییرات جدید که به تفصیل در بولتن بیمه بهداشت و درمان انتاریو در هفته گذشته مطرح شد، مورفین با دوز بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم و تکه های فنتانیل بیش از ۷۵ میکروگرم، در میان دیگر مسکن های اعتیاد آور قرار می گیرد.

fentanyl

بنابر گفته های مقامات وزارتخانه، انتاریو اولین استانی است که این قدم را برمی دارد. هاسکینز این اندازه گیری را اولین گام مهم در محدود کردن دوز مواد مخدر بالا میداند؛ دوزی که اغلب باعث  افزایش مرگ ناشی از مصرف بیش از حد می شود. منتقدان این طرح اعتقاد دارند که مشکل اینجاست که این افراد همچنان خواهند توانست این مخدرها را تهیه کنند، تنها تفاوت این است که دولت دیگر تحت برنامه عمومی مواد مخدر هزینه آن را پرداخت نمی کند. افرادی که از این مخدرها استفاده کرده اند معتادند و این طرح اعتیاد آنها را از بین نمی برد، بلکه آنها مجبورند که به طریقی این مواد را دریافت کنند، بنابراین مشکلات بیشتر می شود.

نگرانی در مورد افزایش اعتیاد به دلیل تجویز بیش از حد مسکن ها سالهاست که در انتاریو وجود دارد. در سال ۲۰۱۲ نیز انتاریو پوشش داروی اکسی کدون را به همین دلیل متوقف کرد. بر اساس این بولتن، استفاده از دوز پایین تر مورفین و فنتانیل می تواند به بیماران برای بهبود خلق و خو، تسکین درد و آرامش کمک کرده، و باعث خستگی و یبوست کمتری شود.