گفت وگوی شهروند با امیر گنجوی مدیر جشنواره

 

از جمعه ۱۴ اکتبر ۲۰۱۶ به مدت سه روز، یازده فیلم سینمای امروز ایران در تورنتو زیر عنوان جشنواره سینه ایران(Cine Iran Festival)، در سینما تیف بل لایت باکس به نمایش درمی آید.

امیر گنجوی بنیانگذار و مدیر این جشنواره است که امسال دومین دوره ی آن را برگزار می کند. اولین دوره نوامبر ۲۰۱۵ برگزار شد.

امیر گنجوی متولد کرمان در سال ۲۰۰۵ برای ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کرد. در دانشگاه لاوال  کبک در دو رشته ی معماری و شهرسازی تحصیل کرد و پس از فارغ التحصیلی در سال ۲۰۰۹ به تورنتو آمد. در تورنتو فوق لیسانس علوم سیاسی را از دانشگاه یورک دریافت کرد و در مقطع دکترا در رشته ی مطالعات فرهنگی در همان دانشگاه در حال تحصیل است. زمینه ی تخصصی او زیبایی شناسی، سیاست و سینما است.

او از زمانی که به تورنتو آمده، در کنار درس، به فعالیت های سینمایی هم پرداخته و از بنیانگذاران گروه دانشجویی ـ سینمایی “نه ما نه سینما” در دانشگاه تورنتو است و هفت سال است که هر هفته با نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی برگزار می کنند.

گنجوی همزمان برای نشریات مختلف نقد فیلم می نویسد و با بازیگران و کارگردانان مطرح سینما مصاحبه کرده است.

در پیوند با دومین جشنواره سینه ایران، با امیر گنجوی مدیر جشنواره به گفت وگو نشستیم.

آقای گنجوی، تبریک میگم بابت برگزاری دومین جشنواره سینه ایران.  لطفا درباره اهداف این جشنواره برای ما توضیح بدهید.

امیر گنجوی

امیر گنجوی

ـ ممنونم. جشنواره سینه ایران مهمترین هدفش آشنا کردن ایرانیان و علاقه مندان هنر ایران با اوضاع و احوال سینمای ایران است. به همین دلیل هم فیلم ها از طیف وسیعی انتخاب شده. فیلم هایی که در جشنواره های مختلف شرکت کردند، فیلم هایی که محبوب بودند و سعی شده رنگین کمانی از سینمای ایران را به این جشنواره بیاوریم تا بتوانیم حال و هوای سینمای ایران را منعکس کرده باشیم.

معیار شما برای انتخاب فیلم ها چه بوده؟

– مهمترین معیار ما کیفیت فیلم ها بوده. ما کمیته انتخابی تشکیل دادیم که این کمیته فیلم ها را مورد بررسی و بازبینی قرار داد و فیلم هایی انتخاب شدند که به لحاظ کیفیت هنری نسبت به کارهای بقیه هنرمندان ایرانی برجسته تر هستند.  از طرف دیگر ما به فیلم هایی که متعلق به سینماگران کمتر شناخته شده و مستعد سینمای ایران هستند اهمیت ویژه دادیم. باید اشاره کرد که سینمای ایران صرفا سینمایی نیست که به موضوعات اجتماعی یا سیاسی می پردازد، ما هدفمان این بوده که نشان دهیم فیلم ها با ژانرهای مختلف تولید می شود. ژانر پلیسی، خانوادگی توسط سینماگران ساخته می شود و مشغول تجربه های متفاوت هستند و کمتر توانسته اند فیلم هایشان را به جشنواره ها ببرند.

ما به سینماگران زن اهمیت فراوانی می دهیم و بخشی را اختصاص دادیم به سینمایی که کارگردان های زن روایت می کنند.

فکر می کنید برگزاری این جشنواره چقدر به پیوند ایرانیان داخل و خارج کشور کمک خواهد کرد؟

ـ سئوال سختی است. ما امیدواریم با اکران این فیلم ها حال و هوای جامعه ایران را منتقل کنیم. فکر می کنم هنرمندی که در جامعه ایرانی زندگی می کند محصول همان جامعه است و از همین رو فکر می کنم این فیلم ها می تواند به مخاطبان خارج از ایران کمک کند که شناخت خوبی از اوضاع ایران داشته باشند.

جلد شهروند 1616

جلد شهروند ۱۶۱۶

درباره مهمان ها که به این جشنواره دعوت شدند برای ما بگویید.

ـ ما امسال بهرام رادان را برای فیلم “پولاریس” که اولین اکران جهانی این فیلم هست دعوت کردیم به همراه خانم سودابه مرادیان کارگردان فیلم.

همینطور دعوت کردیم از خانم گوهر خیراندیش که سالها در سینمای ایران حضور دارند و از چهره های برجسته و شناخته شده سینمای ایران هستند.

آقای فرهاد اصلانی برای فیلم دختر حضور دارند. ایشان به تازگی برنده بهترین بازیگر مرد از جشنواره مسکو شده اند.

آقای امیر پروین حسینی تهیه کننده فیلم “زاپاس” از مهمان های ما هستند. ایشان تهیه کننده فیلم “من سالوادور نیستم” هستند که پرفروش ترین فیلم سال بوده.

cine-iran-films-s

دومین جشنواره سینه ایران چه تفاوتی با نخستین جشنواره دارد؟

ـ سعی کردیم بخش هایی را به جشنواره امسال اضافه کنیم. ما امسال دو فرش قرمز خواهیم داشت. یکی برای فیلم پولاریس و یکی برای فیلم “نیمه شب اتفاق می افتد”

در بعضی پنل های جشنواره اول ضعف هایی وجود داشت که امسال با دقت و برنامه ریزی بیشتری به این پنل ها توجه شده است. سعی کردیم با تبلیغات جامعه غیر ایرانی را هم به این جشنواره دعوت کنیم چون باور دارم فیلم های ایرانی پتانسیل زیادی دارند که در سطح جهانی دیده بشوند. ما امسال سعی کردیم که جایزه مردمی را به جشنواره اضافه کنیم که مخاطبان مشارکت بیشتری داشته باشند. مخاطبان می توانند در پایان هر فیلم به آن رای بدهند.

در برگزاری این جشنواره چه چالش هایی را پیش رو داشتید؟

ـ این جشنواره مستقل است و از جایی حمایت نمی شود و مهمترین چالش مساله مالی است. مسایل مالی ما را بسیار اذیت کرد و ما هنوز درگیر آن هستیم. بحث اسپانسرگیری جشنواره زمان زیادی را از ما گرفت ولی ما تقریبا به اهدافمان رسیدیم. جامعه ایرانی ساکن تورنتو به ما لطف داشتند و از جشنواره حمایت کردند. به جرات می توان گفت که بدون حمایت جامعه ایرانی تداوم این جشنواره ممکن نبود. این جشنواره درهایش به روی همگان باز است و هر کسی که مایل باشد می تواند با آن همکاری کند. ما این جشنواره را متعلق به شخص یا گروه خاصی نمی دانیم، بلکه متعلق به جامعه ایرانی می دانیم و تا وقتی جامعه ایرانی از آن حمایت می کند این جشنواره تداوم خواهد داشت.

در پایان چه سخنی با مخاطبان خود دارید؟

ـ باید بگویم کسانی که در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند آن را یک پروژه در حال تحول ببینند، ما آگاه هستیم که این جشنواره نواقصی دارد و کامل نیست، من خواهش میکنم که کاستی هارا به ما گوشزد کنند، ما مشتاق شنیدن هستیم و حتما نواقص را در برنامه های آتی برطرف خواهیم کرد.

سپاس که وقتتان را در اختیارمان گذاشتید.

ـ من هم تشکر می کنم از شما و خوانندگان شهروند.

همکاران امیر گنجوی در جشنواره سینه ایران: امیر سلطانی مدیر هنری، مریم آریان مدیر اجرایی و حسین عموشاهی مدیر بازاریابی هستند. از دیگر همکاران سینه ایران که امیر گنجوی را یاری می دهند رها صالحی، پریسا ذوقی، مهدی کاشانی، سیاوش فتاحی نیا، کتی حسینیان، فراز خوشبختیان، درسا جلالیان، هادی دینوری، سعید منتظری، مجید آزادمنش، امیرحسن عسگری، مهسا رضوی، نگین صمیمی، آریان یغمایی، پدرام خاورزمینی، سحر جمالی و بهاره تهرانی هستند.

برای اطلاع از ساعات نمایش فیلم و خرید بلیت لطفا از سایت جشنواره دیدن کنید.

http://www.cineiran.ca