شهروند ـ فرح طاهری: در پی فراخوان کانون نویسندگان ایران در تبعید برای برگزاری جشنواره جهانی شعر، داستان و نقد ادبی، عصر یکشنبه ۱۳ نوامبر ۲۰۱۶ این نشست در سالن کتابخانه نورت یورک در تورنتو برگزار شد. میزبان مراسم، از سوی کانون نویسندگان ایران در تبعید در تورنتو، حسن زرهی، سردبیر و مدیر مسئول هفته نامه ی شهروند بود و گردانندگی مراسم را نسرین الماسی، مدیر تحریریه شهروند برعهده داشت.

نسرین الماسی با خواندن بخشی از پیام هیأت دبیران کانون نویسندگان مراسم را آغاز کرد:

به جشنواره ی  شعر، داستان و نقد ادبی که  از سوی کانون نویسندگان ایران در تبعید برگزار می شود خوش آمدید. این جشنواره در کشورهای امریکا  در ( برکلی )، انگلیس  در(لندن )، سوئد در ( استکهلم )، فرانسه در( پاریس )، کانادا در(تورنتو) و آلمان (فرانکفورت) برگزار می شود. برای آن که پیوستگی ی جهانی جشنواره  روشن باشد و در عین حال هموندان کانون برای آشنایی بیشتر با یکدیگر بتوانند در برگزاری ی کشور های مختلف شرکت کنند،  برنامه ها در طول ماه های اکتبر و نوامبر برگزار می شود و آخرین شب برگزاری در ۴ دسامبر در فرانکفورت آلمان خواهد بود.

 این یکی دیگر از کوشش های کانون نویسندگان ایران در تبعید، در راستای هدف های مندرج در منشور آن است که دفاع از آزادی بی حصر و استثنای اندیشه و بیان و مبارزه با سانسور و اختناق مبانی اصلی آن را تشکیل می دهند.

در ادامه ی مراسم از شاعران و نویسندگانی که برای حضور در این نشست، از قبل اعلام آمادگی کرده بودند، یک به یک برای شعر و داستان خوانی دعوت کرد.

در این جشنواره، عیدی نعمتی، بهار الماسی، بهرام بهرامی، منوچهر بهرامیان، حسین زراسوند و ساسان قهرمان چند شعر و حسین افصحی، اسد مذنبی، ایرج رحمانی و مهدی مهرآموز  نمایشنامه و داستان هایشان را خواندند.

در بین معرفی افراد، نسرین الماسی بخش های دیگر پیام کانون را می خواند.

sasan-ghahreman
nazi-azima
nasrin-almasi
mehdi-mehramooz
manoochehr-bahramian
iraj-rahmani
hossien-afsahi
hossein-zarasvand
edi-nemati
hamid-adabi
bahram-bahrami
bahar-almasi
asad-moznebi
almasi-azima
kanoon

در پایان این پیام آمده است:

کانون نویسندگان ایران در تبعید  این جشنواره را در شهرهای مختلف جهان در احترام به یاد ماندگار آن همه جان های شریف که در بیدادگری های این حکومت پر پر شده اند، در محکوم کردن جمهوری اسلامی، حکومتی ضد انسان و انسانیت که هیچ یک از حقوق محق انسانی را بر نمی تابد، در دفاع از آزادی بی حصر و استثنای اندیشه و بیان و مبارزه با سانسور و  اختناق که منشور کانون است، و به مثابه گامی هر چه هم کوچک در همپایی با همه آزادی خواهان و عدالت جویان ایران و جهان که پویا و پیگیر در تلاش هستند، برگزار می کند.

در پایان مراسم، حسن زرهی با اشاره به اینکه وقت زیادی باقی نمانده، وقت شعرخوانی خود را به معرفی یک میهمان نویسنده (نازی عظیما) در میان جمع اختصاص داد و میکروفن را برای گفت وگو با جمع به او سپرد.

نازی عظیما، نویسنده و مترجم و روزنامه نگار، که برای یک حضور چند روزه در تورنتو به سر می برد، در این مراسم شرکت کرده بود. عظیما از اعضای کانون نویسندگان ایران در سال های اولیه انقلاب بود. او مترجم چیره دستی است و پیرمرد و دریا، میشل فوکو ، زیر آسمان های جهان، دفتر پرسش ها(پابلو نرودا)، شیطان در بهشت از جمله ترجمه های اوست. او تجربه ی سالها کار با رادیو فردا و رادیو آمریکا را در کارنامه ی روزنامه نگاری اش دارد.

(شهروند با نازی عظیما گفت وگوی مفصلی انجام داده که در شماره های آینده می خوانید.)

ویدیوی کامل مراسم را در سایت شهروند ببینید.

متن کامل پیام هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران در تبعید به مناسبت این جشنواره را اینجا بخوانید.