یکی از مواردی که در تعطیلات نوروزی زیاد به چشم می خورد خریدهای شب سال نو است که عمدتا از کامیونتی ایرانی یا مراکزی که توسط جامعه فارسی زبان در یکی از پلازاها به همین منظور در نظر گرفته شده انجام می شود و معمولا اکثر افراد بنا به دلایل شخصی کمی هم عجله دارند تا در کوتاهترین زمان ممکن خرید را انجام و مطابق با برنامه زمانبندی شده جلو بروند.  این جاست که احتمال تحقق ریسک افزایش یافته و امکان تصادف ماشینها وجود خواهد داشت. برای این که یک تصادف سپر به سپر با خسارت جزیی به یک باره سابقه بیمه ای شما را خدشه دار ننماید نظر شما خوانندگان محترم را به موارد ذیل جلب می نماید:

۱- اگر چه پارکینگ های عمومی هم از همان قوانین و مقررات جاده ها تبعیت می کنند ولی به دلیل نظرات متفاوت راننده های درگیر حادثه شرکت های بیمه / ارزیاب خسارت و پلیس در اکثر قریب به اتفاق درجه تقصیر را ۵۰/۵۰ در نظر می گیرند و همانطور که مستحضر هستید این درصد برای شرکت بیمه به مثابه ۱۰۰ درصد است.  به طور کلی حتی اگر در حادثه ای ۵ درصد مقصر باشید شرکت بیمه مکانیزمی برای کاهش تقصیر ندارد به عبارت ساده تر چه ۵ درصد یا ۱۰۰ درصد برای سوابق بیمه ای شما یکسان عمل می شود.

۲- بسیار دیده شده که طرفین با توجه به کم بودن میزان خسارت و فرانشیز(دیداکتبل) یا از دریافت و گزارش حادثه صرفنظر می کنند یا این که مبلغی را به عنوان ختم غائله به طرف زیان دیده می پردازند. در نظر داشته باشید که اگر چنین شد حتما از طرف مقابل برگه ای را مبنی بر رضایت و عدم پیگیری ماجرا دریافت کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید چرا که دیده شده زیاندیده بعد از دریافت وجه نقد باز هم خسارت را گزارش کرده و عنوان نموده که طرف مقابل مقصر بوده و مبلغی را هم پرداخت کرده که کافی نیست و از اینجاست که دردسر برای شما که با حسن نیت خواستید مسئله را فیصله بدهید پیش می آید.

۳- طبق قوانین بیمه ای در انتاریو و آلبرتا هر خسارتی بالای ۲ هزار دلار بایستی به شرکت بیمه گزارش شود چرا که پرداخت خسارت یک مطلب است و راننده ای که پتانسیل ریسک و خسارت را دارد مطلب دیگری است، و از نظر پلیس هم اگر تصادفی با این میزان گزارش نشود جرم است و مشابه رد کردن چراغ قرمز یا نادیده گرفتن علایم رانندگی قلمداد می شود.

۴- در پارکینگ های عمومی اگر در زمان پیاده یا سوار شدن در اتومبیل با خودرو دیگری برخورد کند و خسارت به وجود بیاید شما مقصر هستید. اگر با اتومبیل پارک شده ای برخورد کنید دلیلش هم هر چه باشد باز هم شما مقصرید. هر پارکینگ به مناطق کوچکتر (لاین های اصلی) تقسیم شده که به محدوده خروج متصل است برای خارج شدن کمال دقت را بکنید چرا که حق تقدم با طرف مقابل است. پیچیدگی های بیشماری وجود دارد که تعیین درجه تقصیر را مشکل می نماید از این روست که همانطور که گفته شد پلیس و همه دست اندرکاران بیمه و ارزیاب خسارت در اکثر قریب به اتفاق تقصیر را ۵۰/۵۰ تعیین می کنند.

اگر با مورد مشابهی مواجه شدید اولین مورد آن باشد که به فکر مصالحه باشید چرا که دردسر آن خسارت جزیی اصلا به نفع شما نیست. اگر طرف مقابل قانع نبود که با شما توافق کند با بروکر خود از همان صحنه تصادف تماس گرفته و مشورت کنید و در مرحله آخر هر چه می توانید با تلفن هوشمند خود از صحنه تصادف فیلم و عکس بگیرید و سعی کنید روی فیلم هم توضیحات لازم را بدهید در مرحله آخر تمام مدارک و شواهد و حتی اطلاعات شاهدین حادثه را جمع آوری و اعلام خسارت نمایید.

تصادف پیش می آید سعی کنید جان و اعصاب و روان خود را حفظ کنید و از مواهب سال نو لذت ببرید.

نوروز پیروز / کامروا /موفق و موید باشید.