اولین کنفرانس زنان ایرانی ـ کانادایی در تیرگان

 

شهروند- چیزی تا برگزاری جشنواره تیرگان نمانده است و این روزها مسئولان این جشنواره که بزرگترین جشنواره ی ایرانیان خارج کشور نامیده می شود در تب و تاب تدارکات این جشنواره هستند. جشنواره تیرگان از ۲۷ جولای تا ۳۰ جولای در تورنتو و در دو مکان مختلف هاربرفرانت و دیستیلری برگزار می شود. کنفرانس زنان تیرگان یکی از ویژه برنامه های امسال است که در روز شنبه ۲۹ جولای از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۵ بعدازظهر در موزه آقاخان برگزار می شود و مهمانانی بسیار ویژه دارد. در طی هفته های گذشته به معرفی ۱۲ تن از این مهمانان پرداختیم. این هفته برآنیم تا خانم ها ندا نوبری و رودی بختیار را به شما معرفی کنیم.

ندا نوبری در سال ۱۹۷۸ در سن ۱۵ سالگی از ایران به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. او در سال ۱۹۸۴ با مدرک لیسانس علوم رایانه از دانشگاه ایالتی SF فارغ التحصیل شد و توانست در سال ۲۰۱۵ فوق لیسانس خود را از کالج Dartmouth در رشته مطالعات لیبرال دریافت کند. تحقیقات فوق لیسانس خانم نوبری متمرکز بر تقاطع دیازپورا  و هویت فرهنگی زنان ایرانی ـ آمریکایی است. او از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۶به عنوان مدیر و معاون فروشگاه Bebe فعالیت کرده و سپس بنیاد ندا نوبری را تأسیس کرد. به عنوان بنیانگذار و مدیرعامل، نوبری این بنیاد خصوصی را در جهت حمایت از سازمانها و ابتکارات مرتبط با هنر، فیلم و آموزش در زمینه عدالت اجتماعی و آگاهی فرهنگی هدایت می کند.

ندا نوبری در سال ۲۰۱۶ مرکز مطالعات دیازپورا ایرانی را در SFSU تاسیس کرد. علاوه بر حمایت های بشردوستانه، نوبری همچنین در هیئت مدیره بنیاد دانشگاه ایالتی سن فرانسیسکو، مرکز آموزش زبان و آموزش فرهنگی گلستان، Diaspora Arts Connection  و مرکز Redford فعالیت می کند.

مهمان بعدی این ویژه برنامه رودی بختیار است.

رودی بختیار در سال ۱۹۹۶ به CNN پیوست و در طی ۹ سال خدمت در این شبکه خبری در برنامه های گوناگونی از جمله CNN Headline News Tonight فعالیت کرد. او به عنوان یکی از خبرنگاران CNN در زمان نامزدی این شبکه خبری برای جایزه Emmy و به عنوان خبرنگار اختصاصی برای آندرسون کوپر ۳۶۰ کار می کرد. او همچنین به عنوان گزارشگر خبری در برنامه هایی از کشورهای متعدد اروپایی، آفریقا و خاورمیانه، از جمله رواندا، اتیوپی، آفریقای جنوبی، ایران، اسرائیل و فلسطین گزارش داده است.

رودی بختیار همچنین شروع پوشش اخبار Headline News CNN از حملات ۱۱ سپتامبر را آغاز کرد. او CNN را پس از تقریبا ۱۰ سال  فعالیت برای مراقبت از پدر در حال مرگش ترک کرد. بختیار در ماه ژانویه سال ۲۰۰۶، به عنوان خبرنگار به کانال فاکس نیوز ملحق شد و گزارشات مربوط به خبرهای مهم بین المللی مانند نشست احمدی نژاد و المالکی در تهران در سپتامبر ۲۰۰۶ و محاکمه و اعدام صدام حسین در آن سال را گزارش کرد. در سال ۲۰۰۷ فاکس نیوز قرارداد خود را با بختیار پس از شکایت به دلیل ادعای آزار جنسی متوقف کرد. در سال ۲۰۰۸، بختیار شغل خود را تغییر داد و به عنوان  نخستین مدیر روابط عمومی Public Affairs Alliance of Iranian Americans  شروع به فعالیت کرد. این  سازمان به این منظور تأسیس شد تا به عنوان یک صدای فراگیر در عرصه عمومی و سیاسی ایرانیان آمریکایی ایفای نقش کند. بختیار در این سمت، مستندهای کوتاهی با نام «پروفایل ایرانی های آمریکایی» تهیه کرد که درباره ی زندگی ایرانیان آمریکایی موفق بود. او همچنین برنامه ی ” دست به دست دادن مشعل موفقیت” Passing the Torch of Success در این سازمان ایجاد کرد.