دفتر اروپایی شهروند ـ جواد طالعی: جایزه صلح سال ۲۰۱۷ اتحادیه ناشران آلمان همزمان با برپایی شصت و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت، به مارگارت اتوود شاعر و نویسنده کانادایی ساکن تورنتو تعلق گرفت. این جایزه ۲۵ هزار یوروئی که مهم ترین جایزه نقدی برای نویسندگان است، روز ۱۵ اکتبر طی مراسمی خاص در کلیسای پاول شهر فرانکفورت به خانم اتوود تقدیم شد. این مراسم، همزمان از شبکه های اصلی تلویزیون آلمان پخش شد.

جایزه اتحادیه ناشران کتاب آلمان از سال ۱۹۵۰ به این سو هر سال به یک نویسنده که  در مسیر صلح و تفاهم میان ملت ها کوشیده باشد اعطا می شود.

در سال ۲۰۱۵ این جایزه را نوید کرمانی اسلام شناس و نویسنده ایرانی به خاطر ایجاد تفاهم میان اسلام و سایر مذاهب از آن خود کرد. کرمانی که تاکنون چندین کتاب به زبان آلمانی انتشار داده، از جمله نویسندگانی است که می کوشد در آثار خود چهره ای رحمانی از اسلام ارائه دهد و همه تبهکاری هایی را که امروز تحت لوای اسلام در جهان صورت می گیرد، با این دین بی ربط می داند.

 شورای تصمیم گیرنده درباره اعطای جایزه صلح به نویسنده کانادائی دلیل گزینش او را چنین توجیه کرده است: “نویسنده و شاعر کانادایی، در نوشته های خود همواره از اشراف سیاسی برخوردار و گوش به زنگ تغییرات و روندها و مسیرهای خطرناک است”.

این شورا از دریافت کننده جایزه صلح به عنوان “یکی از برجسته ترین داستان سرایان عصر ما” یاد کرده و می افزاید: “او چرخش افکار خود را با روش برخورد خاص خود در مرکز خلاقیت قرار می دهد و با نظارت دقیق بر تضادهای انسانی، آن ها را با جسارت بیان می کند. او نشان می دهد که چگونه شرایط ظاهرا معمولی می تواند به وضعیتی غیرانسانی تبدیل شود. آثار مارگارت آتوود را انسانیت، عدالت خواهی و مدارائی برجسته می کند که با آگاهی عمیق انسانی بر جهان می نگرد و تحلیل ها و نگرانی های خود را با بیانی قدرتمند و فرم ادبی اثرگذار در اختیار ما قرار می دهد”.

مارگارت آتوود، متولد ۱۸ نوامبر سال  ۱۹۳۹ در اتاوا، مهم ترین و موفق ترین نویسنده کانادا است. آثار او شامل رمان، داستان های کوتاه، شعر، مقاله، نمایشنامه، فیلمنامه و کتاب های کودکان، تاکنون به ۳۰ زبان در جهان منتشر شده اند. او همراه با همسر نویسنده اش “گرم گیبسون” در تورنتو زندگی می کند.

“راهنمای ادبیات کانادا”، “زن خوردنی”، “رویای طولانی”، از جمله نخستین آثار خانم آتوود بودند که سبب شدند او در کانادا و جهان به شهرت برسد.