طی دهه اخیر شرکت معظم “آمازون” نشان داده است که با توجه به نیاز جامعه و خریداران در رشته های مختلف قادر است با به کارگیری دانش فنی و شبکه گسترده فروش خود تحول بسزایی را ایجاد نماید. وقتی بحث از “شناخت نیاز” مطرح می شود در کنارش مهمترین عامل ابداع و نوآوری است و این دو عامل برای یکدیگر شرط لازم و کافی تلقی می شوند.

طی تحقیقی که کارشناسان و خبرگان صنعت بیمه در ۱۰ ساله گذشته انجام داده اند به این نتیجه رسیدند که متاسفانه صنعت بیمه به چیزی که توجه ندارد نیازهای جدید خریداران بیمه است و مهمتر از آن عدم توانایی در نوآوری و ابداع می باشد. از آخرین محصول بیمه ای که در رشته اشخاص ابداع شد و بسیار مورد استقبال بیمه گذاران قرار گرفت ” بیمه بیماری های سخت” یا همان کریتیکال ایلنس بود که در استرالیا- انگلیس- آمریکا و بعد هم در کانادا مورد اجرا قرار گرفت و تقریبا مربوط به دهه ۸۰ میلادی است. در مورد بیمه های اموال و اشیاء با پیشرفت تکنولوژی و تغییر و تحولات بسیار زیاد در جامعه فقط شاهد ابداع بیمه سایبر (عدم فرمان شناسی دقیق توسط ویروس ) بوده ایم که قطعا کافی نیست.

محققان در آخرین بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که اصطلاحا نسل های “ایکس”که الان ۳۵ تا ۵۵ ساله هستند“وای” که الان ۴۰ تا ۵۰ سال سن دارند  و “میلینیوم” که بین سنین ۲۰ تا ۳۵ ساله هستند ترجیح می دهند که برای هر کاری از اطلاعاتی که آنلاین است استفاده کنند و حتی خریدشان هم آنلاین باشد از این رو شرکت های بزرگ آمازون این فرصت را خواهند داشت که با امکاناتی که از قبل مهیا کرده اند هر محصولی را برای عرضه آماده داشته باشند. چرا بیمه گران (شرکت های بیمه) تصوری غیر واقعی از بازار بیمه دارند و معتقدند که برای همیشه  بی رقیب هستند و قادرند به کار سنتی خود ادامه دهند؟

در حال حاضر آمازون کتاب هایی را که به فروش می رساند بیمه هم می کند تا در صورت بروز خسارت کلیه هزینه های خرید و حمل و نقل به انضمام هزینه دیکرد را بپردازد. خریداران بیمه از یک عرضه کننده به واقع چه می خواهند؟ صداقت، شفافیت و تسویه خسارت و قطعا مقبولیت و اسم نیک که همه این موارد را می توان در آمازون یافت، اما سئوال جدیدی مطرح می شود و آن پیچیدگی بعضی از رشته های بیمه است که پوشش بیمه مناسب بستگی به تشخیص یک متخصص خواهد داشت و اینجا است که آیا شما به عنوان یک بیمه گذار (خریدار بیمه) حاضر هستید تا مال و جان و آینده خود را با سرعت، ابداع و سهولت در معامله عوض کنید.

متخصصان علم بازاریابی بر این عقیده هستند که در حال حاضر مهمترین نیاز صنعت بیمه هم برای خریدار و هم عرضه کننده آن است که قوانین و مقررات به زبان ساده شده و محصولات بیمه به تقسیم بندی های ساده و عملی تفکیک شوند. اگر برای نمونه خریدار بیمه اتومبیل هستید فقط امکان انتخاب دو مجموعه را داشته باشید “اصطلاحا شخص ثالث و همه الحاقیه ها و کلوزهای مربوطه” یا “اصطلاحا بیمه تمام خطر با همه کلوزها و فرانشیز مربوطه” این مورد می تواند به بیمه های بیزینس و تجاری هم تسری پیدا نماید و همه کارها ساده شود، آن وقت است که تفسیرها یکسان شده و کارها راحت و سریع تحقق می یابد.

شاید الان به این فکر بیفتید که بعد کار بروکرها، نمایندگان و وکلای حقوقی کم شده و بایستی به فکر شغل جدیدی باشند. در این مورد هم کارشناسان اعتقاداتی دارند که می توان به آن اعتماد کرد. در هر رنسانسی ممکن است کارهای غیر ضروری از بین برود ولی تکنولوژی جدید نیاز به نیروی کار جدید هم دارد که ایشان می توانند در آن شاغل شده و مفیدتر هم باشند.

آمازون به شرکت های بزرگ بیمه پیشنهاد داده که اجازه مشارکت بدهند و در مقابل آمازون هم طی ۵ سال سایت های آنها را بروز کرده و محصولات جدیدی را برای مصرف کنندگان ابداع نماید تا هم اندازه بازار بزرگ شود و هم مصرف کنندگان پاسخ مناسبی را از این اعتماد دریافت کنند.