محمد رحیمیان

یک لحظه صبر کنید، آیا می توانید فکر کنید امروز درآمدتان قطع شود؟ آیا فکر می کنید روزی دچار حمله قلبی و یا سکته خواهید شد؟

مطابق نگاه امروز، باید بگوییم اکثر ما پس از ابتلا به بیماری های گوناگون اینطور عنوان می کنیم که در میان مشغله های گوناگون فرصت کافی برای توجه به چنین مواقعی را نداشته ایم!

همه ما برای شرکت در شادی ها، حضور در مراسم گوناگون، خرید آنچه نیاز داریم و کار کردن برنامه ریزی داریم. ما برای دوستانمان ارزش قائلیم. در اندوه دیگران، اشک می ریزیم. قلب نازکمان برای هر اتفاقی می لرزد و واژه انسان دوستی برای هیچیک از ما بیگانه نیست، اما در اصل، “خود من” در این میان، به تلفیقی از آنچه دیگران نیاز دارند و یا می پسندند مبدل شده است. ” من” می دود و در چرخش روزهای پرکار،  فرسوده می شود. آماری که گاه و بیگاه از گوشه و کنار می شنود برای لحظاتی دعوتش می کند تا برای آینده اش برنامه ای بنویسد. اما در پس هزار کار انجام نشده توجه او، در زمزمه “فردا فکری خواهم کرد” دفن می شود.

“من” از بین هر ۳ نفر می تواند به یکی از بیماری های سخت دچار شود اما ترجیح می دهد امروز که سلامت است برای دیگر بیماران اشکی بریزد و دعایی بخواند. “من”  به کارت اهیپ خود سخت دلخوش است و گاه برای دوستانش در ایران نیز از این امنیت پزشکی داستانها دارد، اما بعضا نمی داند که در مواجهه با بیماری سخت، هزینه های زیادی باید بپردازد.

***

ـ سرطان ریه از انواع سرطان های مرگ آور است که هر ساله تعداد زیادی را به کام مرگ می برد. آمار نشان می دهدکه قربانیان سرطان های سینه، پروستات و روده روی هم کمتر از تعداد قربانیان سرطان ریه هستند. تقریبا ۶۰ درصد بیماران را مردها تشکیل می دهند و ۳۳ درصد از کل دلایل مرگ و میر مردها از سرطان، سرطان ریه می باشد.

ـ از هر ۹ زن کانادایی یک نفر در طول زندگی دچار سرطان سینه می شود.

ـ طبق آماری که از مبتلایان به سرطان پروستات در کانادا به دست آمد، از هر ۷ مرد  کانادایی، ۱ نفر دچار این بیماری می شود.

ـ بررسی ها نشان داده است ۳۰درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه در کشور کانادا به دلیل مصرف دخانیات است. سیگار نه تنها می تواند احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد؛ بلکه سبب ابتلا به سرطان دهان، کلیه و پانکراس می شود.

ـ سرطان دهانه رحم، پس از سرطان سینه، دومین سرطان شایع در بین خانم‌ها در دنیاست و سالانه نیم میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

ـ سرطان تخمدان پنجمین سرطان شایع در کشورهای توسعه یافته است و در بیشتر موارد خیلی دیر و در زمانی شناسایی می شود که بیمار امیدی برای درمان ندارد. 

ـ طبق آمار سالانه ۴ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان پانکراس در کانادا گزارش می‌شود و متاسفانه ۳۹۰۰ نفر در اثر آن هر سال جان می‌بازند.

***

آیا فکر می کنید امروز”من” وقت خواهد داشت برای روزهای بیماری اش چاره ای بیندیشد؟

بیمه، امروز شما را به مراسم بررسی وضعیت آینده تان دعوت می کند و امیدوار است دعوتنامه اش را به صندوق کارهای فردای فراموش شده تان اضافه نکنید. 

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh