ترکیبات ظروف خوراک پزی نچسب یا PFOA سبب افزایش کلسترول بد خون در کودکان می گردند. این گزارش علمی است که یکی دیگر از ضرر و زیان های ظروف نچسب را اعلان می کند. در سال های اخیر درصد بالایی از کودکان به عارضه ی بالا بودن کلسترول خون دچار گردیده و داروهای پایین آورنده ی کلسترول بد خون سبب عوارض جانبی پیچیده و مهمی می شوند. یکی از علل بالا رفتن میزان کلسترول خون در کودکان استفاده از ظروف نچسب تهیه و نگهداری غذا است که این هفته گزارش شده است. حال اگر کسی این موضوع را نداند و با استفاده ازا ین دسته از ظروف مرتبا ماده ی سمی PFOA را به همراه غذا به بدن کودکان برساند، داروهای پایین آورنده ی کلسترول بی اثر خواهند ماند و سبب مشکلات بیشتری خواهند شد. این ماده ممکن است در آب آشامیدنی بسیاری از شهرها به علت استفاده از  PFOA در لوله کشی ها و غیره وجود داشته باشد که خود مزید بر علت خواهد بود.

در یک مطالعه ی علمی ۱۲ هزار نفر کودک بررسی شده و معلوم گردیده که این ماده و ظروف خوراک پزی نچسب نقش مهمی در بالا رفتن میزان کلسترول خون دارد.

شکر مصنوعی و از کار افتادن کلیه

پژوهشگران بیمارستان زنان در بوستون مطالعه ای بر روی بیشتر از ۳هزار زن انجام داده اند که نتایج آن جالب است. در این مطالعه معلوم شده افرادی که هر روز بیشتر از دو لیوان نوشیدنی گازداری که حاوی شکر مصنوعی اسپارتام است مصرف می کنند، امکان از کار افتادن و نابودی کلیه های آنها دو برابر افرادی ست که از این نوع شکر مصنوعی استفاده نمی کنند. این بررسی بزرگ که حدود ۱۱ سال به طول انجامیده و همه جوانب روش های زندگی و تغذیه و سابقه بیماری های افراد تحت مطالعه به دقت تجزیه و تحلیل گردیده، ضرر و زیان شکر مصنوعی را بر روی کلیه ها ثابت می نماید. قبلا هم چندین مطالعه علمی رابطه مصرف شکرهای مصنوعی مخصوصاً اسپارتام را در بروز و پیشرفت صرع، بعضی از تومورها و غیره ثابت نموده اند.

غذاهای مفید برای بیماری های غده تیروئید

ـ به طور کلی غذاهایی که حاوی مقداری ید هستند مانند انواع ماهی ها (پوست بعضی از ماهی ها حاوی مقدار قابل توجهی ید می باشد)، شیر و تخم مرغ، Seaweeds  Algaes, (نوعی جلبک)، ,Chlorella نمک های یددار مانند نمک دریایی و غیره می توانند در بهزیستی  و سلامتی غده تیروئید نقش داشته باشند.

ـ غذاهایی که حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند مانند دانه کتان و ماهی پرچرب نیز در جلوگیری از بروز عوارض غده تیروئید مهم می باشند.

ـ افرادی که به ناهنجاری های غده تیروئید دچار هستند باید توجه مخصوص به غذاهایی که دارای مقدار قابل توجهی ویتامین “A” هستند بنمایند. این دسته از غذاها عبارتند از سبزیجات سبز رنگ و زرد رنگ، هویج و تخم مرغ. بعضی از سبزی های تیره رنگ ممکن است خاصیت گواترزایی داشته باشند به همین جهت بهتر است این دسته از سبزی ها به صورت پخته مصرف گردند تا مواد گواترزای آنها شکسته شده و از بین بروند.

ـ املاحی مانند روی و مس و آهن که در ترکیبات هورمون تیروئید دخالت دارند باید مرتباً به بدن برسند. غذاهایی که حاوی مقدار قابل ملاحظه ای روی هستند عبارتند از گوشت قرمز، گوشت مرغ، Oatmeal، غذاهای دریایی، حبوبات، اسفناج، دانه های روغنی مانند تخم کدو و آفتاب گردان و پسته و بادام و گردو و مس را می توان در غذاهایی مانند دل و قلوه و کله پاچه، تخم مرغ، خمیرمایه، خرچنگ، کشمش و دانه های روغنی و غلات و حبوبات یافت.

ـ بعضی از اسیدهای امینه ضروری مانند تیروزین که در گوشت قرمز و گوشت مرغ و ماهی وجود دارد در ترشح و عملکرد هورمون تیروئید موثر می باشد.

ـ مصرف ویتامین های گروه “B” و ویتامین های “A” و “C” به همراه رژیم غذایی روزانه و یا در موقع ضرورت و با تجویز پزشک خوردن مولتی ویتامین برای جلوگیری از عوارض ناهنجاری های غده تیروئید توصیه می گردد.

ـ دوری از غذاهایی که حاوی مقداری هورمون های طبیعی هستند مانند محصولات سویا به همراه غذاهای گواترزا که سبب ناهنجاریهای غده تیروئید می شوند امری ست بسیار مهم و ضروری. از غذاهای جدید گواترزا باید روغن کانولا را نام برد که مصرف آن برای افرادی که آمادگی ابتلا به بیماری های تیروئید را دارند و یا به آن دچار هستند، توصیه نمی گردد.

زردچوبه و درمان بیماری های کبدی

زردچوبه یا  Turmericرا بشر از هزارها سال قبل می شناخته و در تغذیه و درمان بیماری ها از آن استفاده می کرده است. طب مدرن نسخه های طب سنتی کشورهای دنیا را تحت بررسی دقیق قرار می دهد و از آن بسیار می آموزد. به همین جهت در چند دهه ی گذشته نقش ماده curcumin موجود در زردچوبه در پیشگیری و درمان التهاب بدن و بعضی از انواع سرطان ها ثابت شده و از آن استفاده می گردد.

دانشمندان دانشگاه میشیگان از مخلوط زردچوبه و piperine موجود در فلفل سیاه توانستند در درمان و پیشگیری سرطان سینه استفاده نمایند که نتایج آن چشمگیر بوده است. اخیرا نتیجه ی مطالعه علمی منتشر گردیده که حاکی بر درمان بیماری های کبدی و مجرای صفراوی مخصوصا سیروز کبدی است. این مطالعه که در کشور اتریش انجام گرفته نشان می دهد که ترکیبات موجود در زردچوبه عملکرد عوامل بیماری زای کبد مانند الکل و ویروس های مخصوص و کبد چرب را خنثی می کند و نمی گذارد بیماری های مورد بحث سرانجام گیرند.

بهتر است باور کنید

ـ در گوجه فرنگی خام مقداری ماده شیمیایی Solanines وجود دارد که در عده ای از مردم سبب سردرد و یا نوعی آلرژی می کند. می گویند که سلانین موجود در گوجه فرنگی در اثر حرارت شکسته می شود و خاصیت بیماری زایی خود را از دست می دهد و دیگر برای بدن مضر نخواهد بود.

ـ روغن و برگ زیتون در طب سنتی بسیاری از کشورهای دنیا نقش بسیار مهمی در سلامتی و بهزیستی مردم ایفا نموده و می نماید. می گویند عصاره ی برگ زیتون می تواند سوخت و ساز مواد قندی را در بدن بالا برده و سبب تنظیم قند خون گردد. در ضمن عصاره برگ زیتون باعث تقلیل کلسترول بد خون و کاهش فشار خون می شود. این عصاره در درمان عفونت ها، مخصوصاً عفونت های ویروسی نقش دارد. هنوز در بعضی از کشورهای دنیا از برگ زیتون برای درمان اسهال استفاده می کنند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net