دکتر رضا مریدی وزیر نوآوری و تحقیقات دولت انتاریو

 از طرف ایرانیان ساکن حوزه انتخابی خویش”ریچموند هیل و خانواده خود از مقامات دولت ایران می خواهم که از دست زدن به هرگونه اقدام خشونت آمیز در برابر ایرانیانی که در شهرهای بیشماری در سرتاسر کشور علیه فساد حکومت، سوء مدیریت کشور و نقض حقوق بشر در ایران به پا خاسته اند اکیدا پرهیز کنند.

درخواست استقرار دموکراسی، حکومت قانون، آزادی اندیشه و بیان، انتخاب رهبران کشور تحت شرایط انتخابات آزاد و دموکراتیک حق مردم ایران است.

مسئولیت نقض حقوق بشر به هر عنوان و ضایعات انسانی در جریان این خیزش ملت ایران به عهده مسئولان ایران در بالاترین رده هاست.

 

شاهزاده رضا پهلوی

این اعتراضات نشان‌دهنده لبریز شدن کاسه صبر جامعه‌ای است که تحت‌فشار این حکومت سختی‌های بسیاری کشیدند. فداکاری مردان و زنان دلیر هم‌وطن در راه حق‌طلبی که به جان باختن، مجروح شدن و بازداشت بسیاری از آنها منجر شده‌، شایسته ستایش ملی است. هر قطره خونی که در راه آزادی، خاک وطن را گلگون کند، بدانید که میلیون‌ها رنگین‌تر از آن خواهد رویید. از نیروهای نظامی و انتظامی  می‌خواهم که همین امروز حساب خود را از مستبدان سرکوبگر جدا کنند و به صفوف ملت بپیوندند. در تمام سال‌های گذشته کشورهای خارجی مدعی بودند که مردم در مقابل جمهوری اسلامی قرار نگرفته اند، اما با اتفاقات اخیر این کاملاً واضح و روشن است که مردم ایران دیگر طاقت این حکومت را ندارند. امروز منافع مردم ایران در تضاد با منافع کشورهای غربی نیست؛ چرا که بسیاری از مشکلاتی که برای مردم ایران و کشورهای دیگر ایجاد شده حاصل از تروریسم مذهبی و عدم ثبات منطقه است.

علی احساسی نماینده ایرانی تبار مجلس فدرال کانادا

همزمان با خیزش شجاعانه مردم ایران که خواهان به گوش رساندن صدای خود هستند، نگرانی  خود را از افزایش شمار کشته و بازداشت شدگان اعلام می دارم. شایسته است مردم ایران از حقوق اساسی خود برای ابراز نگرانی هایشان بی هیچ هراسی برخوردار باشند. ما با صدای بلند خواهان رعایت حقوق مردم هستیم. جهان آزاد از آن ها پشتیبانی می کند.

 

 

شیرین عبادی

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل حمایت خود از اعتراضات مردم در ایران را اعلام داشت و در یک پیام ویدیویی خطاب به مردم ایران گفت که گول وعده های این رژیم را نخورید و در خیابان ها بمانید. اعتراض و اعتصاب حق شماست و قانون آن را به رسمیت شناخته.

او از مردم خواست که با ندادن پول قبض آب و برق و نسپردن پول هایشان به بانکها نافرمانی مدنی خودشان را ادامه بدهند. او همچنین گفت تظاهرات اعتراضی مردم سرآغاز یک جنبش عظیم است حرکتی به مراتب عظیم‌تر و وسیعتر‌ از اعتراضات مردم در سال ۱۳۸۸ می‌باشد. بحران اقتصادی در ایران بسیار جدی است و فساد در کشور به اوج خود رسیده است و توافق اتمی “برجام” نیز بر خلاف انتظارات هیچ تغییری در وضعیت مردم پدید نیاورد مردم می‌بینند که جمهوری اسلامی مبالغ هنگفتی را برای امور نظامی  صرف می‌کند و برای مردم هیچگونه هزینه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود.

 

 

پیام دکتر امیر خدیر

شورش اخیر بیش از همیشه مشروعیت دیکتاتوری  مذهبی را زیر سئوال برده است. دولت تهدید کرده مانند آنچه در سال ۲۰۰۹ اتفاق  افتاد، با سرکوب خشن قدرت خود را حفظ خواهد کرد، به همین دلیل ملت ایران که در مقابل دشمنان بسیاری قرار دارد نیاز به حمایت ما دارد. علاوه بر خشونت‌هایی که از طرف دستگاه سرکوب و شکنجه ملاها وارد می شود، خطر مداخله خارجی ایالات متحده و متحدانش، اسرائیل و عربستان سعودی که از ۲۵ سال پیش تاکنون  سیاست بی ثباتی در منطقه را ادامه می دهند نیز وجود دارد.

دانلد ترامپ و متحدانش برای سرنوشت مردم ایران اشک تمساح می ریزند، اما هدفشان ماهیگیری از آب گل آلود و ضعیف کردن ملت هایی است که کشورهایشان سرشار از منابع انرژی زاست.

پیام شهبانو فرح پهلوی

فرح پهلوی، شهبانوی پیشین ایران هم با انتشار پیامی از اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی حمایت کرد. پیام شهبانو فرح پهلوی سه روز بعد از تظاهرات یعنی روز شنبه نهم دی به صورت مکتوب و صوتی در شبکه های اجتماعی منتشر شد. فرح پهلوی سران جمهوری اسلامی را به “بیداد و فساد” متهم می‌کند.

در بخشی از این پیام آمده است: «فشار تباه‌کاری، اختناق و سوءرفتار گردانندگان از یک طرف و ناامیدی از تغییر وضعیت اقتصادی به آنجا رسیده که اکنون ملت ایران بار دیگر جایگاه خود را در دنیای مترقی امروز طلب می کند.»

فرح پهلوی تاکید می کند مردم “این بار نیز بر سختی‌ها فائق خواهند آمد و نور بر تاریکی پیروز خواهد شد”.

جعفر عظیم‌زاده

جعفر عظیم‌زاده، دبیر “هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران”، روز شنبه ۹ دی در مصاحبه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اعلام کرد که مردم حق دارند به خیابان بیایند و کارگران می‌توانند این وضعیت را به چالش بکشند.

دبیر هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران اضافه کرد، اعتراضات در ایران تا وقتی که سرکوب نکنند، ادامه پیدا خواهد کرد. او اما تاکید کرد که “سرکوب‌ها هم جواب نخواهد داد.»

جعفر عظیم‌زاده، دبیر هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، همچنین گفته است “اساس اعتراضات به گرانی، فقر و بیکاری بوده” و «صددر صد اعتراضات مال اتحادیه کارگران است.»

پیام مریم رجوی

قیام‌کنندگان دلیر در سراسر ایران، زنان و مردان شجاعی که در روزهای هفتم و هشتم دی با خیزش خود، عطر آزادی را در شهرهای ایران پراکندید، سلام بر شما و سلام بر شهرهای عزیز ما که تحت اشغال آخوندها برای آزادی به‌جنب و جوش درآمده‌اند و علیه فقر و گرسنگی و بیکاری برخاسته‌اند. شما نقطه عطفی در جنبش اعتراضی مردم ایران خلق کردید که دوران پایانی این رژیم را اثبات می‌کند. شما نشان دادید که قیام و اعتراض مردم ایران علیه تمامیت رژیم است و هر جناح جنایت‌کار و دزد و فاسد حاکم را نفی می‌کند. شما نشان دادید که مردم ایران از جنگ‌افروزی و دخالت جنایت‌کارانه آخوندها در سوریه و عراق و لبنان و فلسطین بیزارند و نشان دادید پایان دادن به گرانی و چپاول و آزادی‌کشی و انواع تبهکاریهای رژیم ولایت فقیه ، تنها یک راه دارد و آن به‌زیر کشیدن استبداد مذهبی است. تظاهرات شما، رژیم را مات و مبهوت کرده است. روحیه بی‌باک و نترس شما تحسین همه را برانگیخته است. زنان قیام‌کننده که در بسیاری صحنه‌ها پیشتاز بودند، مایه افتخار ایران و ایرانی شده‌اند….. هم‌چنان که مسعود گفته است: «حق و آزادی را به رایگان به هیچ ملتی هدیه نمی‌کنند. باید برای آن قیمت داد. این تمام مسأله است».