روز شنبه، ۶ ژانویه امسال ساعت ۲ بعدازظهر، جمعی از فعالان سیاسی و حقوق بشری و زندانیان سیاسی پیشین ایرانیِ در میدان مل لستمن (Mel Lastman Square) شهر تورنتو تجمعی با اعلام همبستگی با مردم شجاع ایران و در ارتباط با اعتراضات اخیر در ایران، برگزار کرده و از مواضع و مطالبات معترضان در ایران حمایت کردند.

این مراسم با سرود «ای ایران» آغاز شد. دکتر رضا مریدی، دکتر کوین راد، استاد دانشگاه و فعال سیاسی، دکتر فرخ زندی استاد دانشگاه، کریس الکساندر وزیر سابق مهاجرت و شهروندی، اردشیر زارع زاده، علی احساسی نماینده مجلس، مایکل پارسا فعال جامعه ایرانی و کاندیدای نمایندگی مجلس استان انتاریو، کاوه شهروز فعال حقوق بشر، سلمان سیما فعال سیاسی و زندانی سیاسی پیشین، دکتر محسن قفقازی استاد دانشگاه تورنتو، اشکان یزدچی فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی پیشین، خانم استیسی کور از فعالین حقوق بشر روسیه و مخالف پوتین، گلدی قمری کاندیدای ایرانی تبار برای انتخابات استان انتاریو که از شهر اتاوا خود را رسانده بود، از جمله افرادی بودند که از اراده مردم ایران برای دستیابی به آزادی و حقوق مدنی دفاع و حمایت کردند.

دکتر رضا مریدی وزیر علوم و نوآوری، نماینده حزب لیبرال در استان انتاریو که از مخالفان سرسخت سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است، در سخنرانی خود از حق اعتراض مردم ایران- که از وضعیت فعلی زندگی خودشان به ستوه آمده‌اند- دفاع کرده و اظهار داشت: «مطالبات مردمی و مدنی که در ایران هم اکنون با اعتراضات گسترده همراه شده، ناشی از تحقیرهایی است که نظام جمهوری اسلامی ایران در طول نزدیک به چهل سال عمر خود بر آنها روا داشته است.» دکتر رضا مریدی، در ادامه با اشاره به حمایت جهانی از حقوق مردم ایران خاطرنشان کرد: «ما امیدوارم آقای جاستین ترودو(Justin Trudeau) نخست وزیر کشور کانادا، که همیشه در امور حقوق بشری فعالیت‌ داشته است، حمایت خود را از مردم معترض ایران اعلام کند.»

اردشیر زارع زاده، فعال حقوق بشر و مدیر اجرائی مرکز بین المللی حقوق بشر در کانادا، که از زندانیان سابق سیاسی در دوره محمد خاتمی بوده، در سخنان خود نسبت به وضعیت حاکم در سیاست های جمهوری اسلامی ایران انتقاد و از مواضع به حق معترضان دفاع کرد. ایشان که یکی از برگزارکنندگان مراسم روز شنبه بود، در سخنان خود تاکید کرد:«مسئولیت انسانی ما ایجاب می کند که در کنار خواسته های مردم ایران ایستاده و از مطالبات آنها در برابر سران جمهوری اسلامی ایران حمایت و دفاع کنیم تا از خاموش شدن این صدای مردمی جلوگیری کنیم». او گفت ما در برون مرز نیز در برابر فعالیت عوامل و لابی های جمهوری اسلامی مبارزه خواهیم کرد.

 این گردهمایی روز شنبه که در سرمای زیر ۳۰ درجه سانتی‌گراد با استقبال حدود سیصد نفر از مخالفان رژیم ایران برگزار شد، با شعارهای رادیکال علیه سران نظام جمهوری ایران، ادامه پیدا کرد. در ادامه مراسم دکتر علی اشتری با خواندن نام جانبختگان اعتراضات اخیر از شرکت کنندگان خواست با فریاد “زنده” همبستگی خود را با این عزیزان اعلام کنند.

کریس الکساندر(Chris Alexander) وزیر سابق مهاجرت و شهروندی در کابینه حزب محافظه‌کار، از مواضع و درخواست‌های به حق و مدنی معترضان ایران حمایت کرده و از ایرانیانی که در این تجمع برای حمایت از مردم سرزمین مادری‌شان شرکت کرده‌اند، تشکر و قدردانی کرد.

سخنران بعدی، اشکان یزدچی، زندانی سیاسی سابق، در مورد روند سرکوب اعتراضات توسط رژیم ایران و اینکه چرا صدای مردمی که در اعتراضات مسالمت‌آمیز مورد ضرب و شتم نیروهای ویژه قرار گرفته‌اند، مورد بی‌توجهی دولت کانادا واقع شده، ابراز نارضایتی کرد و اعلام کرد که دولت آقای ترودو باید به صورت شفاف و علنی از اعتراضات مردم ایران حمایت کند.

مایکل پارسا، عضو حزب  محافظه کار و کاندیدای انتخابات پارلمان استانی، با بیان این موضوع که دولت ایران باید به خواسته‌های معترضین احترام بگذارد و با زبانی آشتی‌جویانه با آنها رفتار کند، یادآور شد: «جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با نگاهی صلح‌آمیز و به دور از خشونت به روند اعتراضات واکنش نشان دهد. سرکوب معترضان نشانه عدم تحمل انتقادها و عدم همدلی با دردهای مردم است.»

در ادامه این مراسم، علی احساسی نماینده پارلمان کانادا و عضو کمیته تخصصی مهاجرت و تابعیت در پارلمان در سخنانی از مطالبات به‌حق مردم ایران حمایت کرد. وی یادآور شد که دولت ایران موظف به رعایت قوانین حقوق بشری برای شنیدن خواسته‌های به‌حق مردم است.

در دو هفته گذشته اعتراضات سراسری ایران که از مشهد با شعارهایی علیه دولت شروع شده بود، به بیش از هشتاد شهر بزرگ و کوچک ایران گسترش پیدا کرد و سران نظام جمهوری اسلامی با سرکوب، دستگیری گسترده معترضان و دانشجویان و تبلیغات دروغ به مقابله با اعتراضات پرداختند. در حال حاضر عده ای نیز در برابر زندان اوین تجمع کرده و خواستار آزادی زندانیان سیاسی و دانشجویان دربند شده اند.

نوشته هایی در ضرورت تحریم سپاه، در نفی حجاب اجباری و قانون شریعت، در حمایت از آزادی زندانیان سیاسی و در تقبیح مواضع اخیر کنگره ایرانیان کانادا و مجید جوهری نماینده ایرانی تبار پارلمان کانادا و ترجمه انگلیسی شعاری های مردم ایران در دست برخی شرکت کنندگان دیده می شد.

باید خاطرنشان کرد که گردهمایی روز شنبه که با سنگ‌اندازی و تبلیغات منفی عده ای از طرفداران دولت و نظام جمهوری اسلامی روبرو شده بود، با آرامش و صلح و با همکاری پلیس تورنتو برگزار شد و به پایان رسید.

سلمان سیما یکی از برگزارکنندگان این مراسم گفت: کنگره ایرانیان کانادا در روزهای اخیر با ارسال ایمیلی برای اعضای خود از برگزاری گردهمایی روز شنبه انتقاد کرده و تجمع‌کنندگان را با عناوینی از قبیل «جنگ‌طلب» و «افراد مدافع تحریم» مورد حمله قرار داده بود که نشان می دهد برای عده ای حقوق بشر حرف اول را نمی زند و آنها چشم خود را بروی سرکوب ها و ظلم و ستم بسته اند.

عکس ها از سیروس اردشیر