از آنجا که بیمه اتومبیل در زمره مواردی طبقه بندی می شود که داشتنش برای راننده و دارنده اتومبیل اجباری است، لذا ناخوداگاه نظر همه مخاطبان را به خود جلب می کند چرا که در صورت عدم اجرای صحیح آن متخلفان تحت تعقیب قانون قرار می گیرند و متحمل جرایم شدید خواهند شد که در بعضی موارد اثرات مخرب آن برای حداقل ۳ سال در سابقه رانندگی هر یک از ایشان باقی خواهد ماند و یکی از کمترین ضرر آن می تواند تاثیر بر حق بیمه باشد. طبق قانون هر اتومبیلی که دارای شماره معتبر است و قابلیت جاده نوردی دارد و از آن به عنوان یک وسیله نقلیه استفاده می شود می بایستی دارای حداقل بیمه شخص ثالث و حوادث سرنشین باشد و اثبات آن برای مسئولان راهنمایی و رانندگی و پلیس اتوبان فقط یک چیز است “برگه صورتی بیمه اتومبیل” و هیچ چیز دیگری از نظر قانون نمی تواند جایگزین آن شود به عبارت دیگر عکس دیجیتالی آن هم قابلیت جایگزینی مناسبی برای برگه صورتی بیمه نیست.

از آنجا که در عصر و زمانی زندگی می کنیم که شعار تجارت بدون کاغذ همه جا شنیده می شود و بحث و گفتگو برای نجات درختان و حفظ محیط زیست بسیار شنیده می شود پس چرا صنعت بیمه فکری برای این مورد نکرده است؟

در پاسخ به این نیاز “موسسه تحقیقات و مطالعات بیمه ای کانادا” که یکی از اهدافش بررسی نیازهای بیمه ای و بروز کردن اینگونه موارد است در آخرین جلسه خود در پایان سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که توافق اکثر دست اندرکاران و مسئولان موسسات بیمه ای و راهنمایی و رانندگی را به دست آورده تا امکان تولید، نشر و ارایه این سند (برگه صورتی بیمه) به صورت دیجیتالی فراهم شود و دستورالعمل های اجرایی آن به مقامات مسئول و پلیس اتوبان هم ارسال می گردد. در واقع اولین ایالتی که در این مورد پیش قدم بود نوااسکوشیا است که طی بخشنامه ای این موفقیت را به عنوان دستاورد بسیار بزرگی برای مشتریان بیمه اتومبیل خود به ارمغان آورد و در ادامه توصیه کرده که بقیه ایالات کانادا هم هر چه سریعتر در قبولی این مورد اقدام نمایند.

خانم کاترین اسمولا رئیس هیات مدیره و مدیر اجرایی موسسه بیمه گران نوااسکوشیا در ادامه عنوان کرد که این طرح  فقط برای بیمه اتومبیل های سواری شخصی نیست، بلکه همه کامیون ها و وسایل نقلیه تجاری را هم در بر می گیرد که به نوبه خود دستاورد بزرگی است. این مورد برای ۴ ایالت کانادا ـ بریتیش کلمبیا، مانیتوبا، کبک و  ساسکاچوان ـ که از مزایای بیمه دولتی بهره مند می باشند، به نحو دیگری حل خواهد شد چون در آن ایالات با ارایه هر پلاک اتومبیل اتوماتیک بیمه شخص ثالث و حوادث سرنشین تا سقف ۲۰۰ هزار دلار ( ایالت کبک تا ۵۰ هزار دلار) و با حق بیمه ای بسیار پایین (سالانه حدود ۱۰۰- ۲۵۰ دلار) صادر می شود و هر راننده و دارنده اتومبیل در صورت نیاز پوشش بیمه ای را تا سقف ۱ میلیون دلار مازاد خریداری می کند.

به همین دلیل است که حق بیمه اتومبیل در آن ۴ ایالت تقریبا یک سوم تا نصف انتاریو است، ولی حق بیمه پایین شاید دلیل مناسبی برای نقل مکان نباشد. نظر شما چیست؟

موفق و موید و سربلند باشد.