شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی و مریم ناظمی را معرفی کردیم. این هفته شما را با اولین داور بین المللی زن ایرانی که برای مسابقه مردان سوت زده، آشنا می کنیم.

مهسا قربانی در سال ۱۳۶۸ (۱۹۸۹م) در تهران در خانواده ای غیرفوتبالی به دنیا آمد و بزرگ شد. می گوید، از زمان بچگی هر وقت مسابقات فوتبال را می‌دیدم همیشه به دنبال آن شخصیت خاص و «یه دونه» داور بودم. او از سال ۲۰۰۵ داوری را با فوتسال شروع ‌کرد و پس از دو سال وارد فوتبال شد.

می گوید، وقتی کارم را در داوری شروع کردم به من گفتند بهتر است خودت هم فوتبال بازی کنی تا با آشنایی کامل با فوتبال در امر قضاوت موفق‌تر باشی. من یکی دو سال در حد آماتور فوتبال بازی کردم و پس از آن خیلی سریع وارد عرصه ی داوری شدم.

از همان سال اول داوری فوتبال برای رقابت‌های زیر ۱۴ سال آسیا اعزام شد و چهار سال متوالی برای این رقابت‌ها انتخاب شد. در ادامه ی کار داوری برای دوره‌ای به نام «چشم‌انداز آسیا» انتخاب شد. مرحله اول این دوره در مالزی و مرحله دوم در مالدیو برگزار شد. مهسا در این دوره‌ها با موفقیت ظاهر شد و در نهایت سال ۲۰۱۷ به عنوان داور رسمی آسیا معرفی شد.

مهسا فوق لیسانس مدیریت بازاریابی ورزشی دارد. گرچه خانواده ی مهسا علاقه ای به کار داوری او نشان نمی دادند ولی حالا جزو حامیان او هستند.

از جمله توانایی های مهسا، تسلط به زبان انگلیسی و آمادگی جسمانی بالاست. به گفته ی خودش آمادگی جسمانی داور “پاسپورت داور” به حساب می آید.

مهسا قربانی اولین داور زن ایرانی بوده که توانست بازی فوتبال مردان را قضاوت کند. او در کلاس‌های داوری در مالدیو شرکت می‌کرد که از او خواستند یک بازی مردان لیگ دو مالدیو را قضاوت کند. مهسا به عنوان داور چهارم دیدار ژاپن و کره جنوبی در مسابقات فوتبال زنان شرق آسیا نیز انتخاب شد.

در کارنامه ی داوری مهسا می توان قضاوت در مسابقات مقدماتی جام ملت ها و رقابت های جوانان آسیا را دید.

او تقریبا مهمترین مسابقه ی نیمه نهایی جوانان آسیا بین ژاپن و کره را سوت زد. بعد به مرحله ی نهایی رقابت های شرق آسیا دعوت شد و کنفدراسیون آسیا حساس ترین بازی سال زنان، یعنی مسابقه کره شمالی و کره جنوبی را به او تحویل داد.

حضور موفق یک داور زن ایرانی مورد توجه فدراسیون نیست و اخبار او پوشش داده نمی‌شود. حالا قرار است مهسا در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا سال ۲۰۱۸ داوری کند. مهسا نخستین داور ایرانی بود که در رقابت‌های آسیایی لباس مخصوص داورانِ زن کشورهای اسلامی را بر تن نکرد. او می‌گوید باید از جام ملت‌ها، به جام جهانی زنان برسد حتی اگر فدراسیون نام او را سانسور کرده باشد.

مهسا در مورد اینکه اگر داور نبود به چه کاری رو می‌آورد، می گوید: من کلا ورزش را خیلی دوست دارم و نگاهی عادی به آن ندارم. اگر در زندگی هدفی داشته باشم تا آخرین حد ممکن برای رسیدن به قله آن هدف تلاش می‌کنم. اگر داور نبودم قطعا در یک رشته ورزشی می‌توانستم به جایگاه خوبی برسم. من قانع نیستم و نمی‌ خواهم فقط تا حد مشخصی پیشرفت کنم. اگر سلامت کامل داری فقط انگیزه و همت خود را به کار ببر تا به هر آنچه می‌خواهی برسی. من همیشه با همین ایده در زندگی‌ام پیش رفته‌ام.

مهسا می گوید: دلم می‌خواهد تا مقطع دکترا پیش بروم و تحصیلاتم را تکمیل کنم. مثل هر داور دیگری در افق رویاهایم قضاوت در جام‌جهانی را می‌بینم. این کار خیلی سختی است، ولی با توجه به توانایی‌هایی که در خودم می‌بینم و البته با توجه به تلاش و برنامه‌ریزی شدنی است. من همه چیز را بر پایه داوری گذاشته‌ام. اگر روزی هم بخواهم از داوری خداحافظی کنم قطعا دوست دارم در امر مرتبط با داوری و البته تدریس فعالیت داشته باشم.