شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی،  بیتا دریاباری، فرح کریمی و گلاره زاده را معرفی کردیم.

این هفته با بنیانگذار آسایشگاه مدرن کهریزک، خانم اشرف قندهاری (بهادرزاده) آشنا می شویم.

اشرف قندهاری (بهادرزاده) از نخستین بنیانگذاران آسایشگاه خیریه کهریزک، مؤسس گروه بانوان نیکوکار و خانه مادر و کودک بود. اشرف قندهاری بهادرزاده در سال ۱۳۰۴ خورشیدی در مشهد به دنیا آمد.  در هشت سالگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و پس از ازدواج در سن ۱۷ سالگی، فعالیت‌های خیرخواهانه اش را که از خانه پدری آغاز کرده بود ادامه داد.

در سال ۱۳۵۱، دکتر محمدرضا حکیم زاده لاهیجی رئیس بیمارستان فیروزآبادی با دیدن سالمندان و معلولان بی پناه و آواره در کنار دیوار بیمارستان، تصمیم گرفت که برایشان کاری کند. او در ۱۰۰۰ متر زمین وقفی که یکی دو اتاق ویرانه داشت، بدون هیچگونه امکانات اولیه، چند بیمار را بستری کرد و خود کار آب کشیدن از چاه و نگهداری از بیماران را برعهده گرفت تا اینکه خانم بهادرزاده،دست یاری به او داد تا به امروز که این مجتمع از ۱۰۰۰مترمربع متر به ۴۲۰هزار مترمربع توسعه یافته و آن چند اتاق ویرانه به ساختمانها و سالن های مجهز تبدیل شده که ۱۸۰ هزارمترمربع را شامل می شود. و آن چند بیمار به ۱۷۵۰ مددجو رسیده و آشپزخانه محقر آن روزها به جایی رسیده که روزانه بیش از ۲۰۰۰ تن را در هر وعده تغذیه می کند..

کارکنان کهریزک ۱۳۰۰ نفر هستند و بیش از۲۰۰۰ نفر زن و مرد داوطلب بدون چشمداشت مالی به کمک مددجویان می روند و در استحمام و غذا دادن آنها را یاری می دهند.

۴۰ پزشک متخصص هر هفته به طور رایگان در درمانگاه بسیار مجهز کهریزک به بیماران رسیدگی می کنند.کارگاه های مختلفی چون خیاطی، کشاورزی، عروسک سازی، الکترونیکی، سراجی، تعمیر کفش، کارهای دستی و هنری، فرش بافی، نقاشی، سوادآموزی، فعالیت های ورزشی، شطرنج، موسیقی و غیره در امر کاردرمانی مددجویان یاری رسانند.

زوج های معلول در خانه هایی که در مجتمع ساخته شده ساکن هستند و از بچه های سالم آنها در مهدکودک مجتمع نگهداری می شود.

آسایشگاه کهریزک، تنها مرکز نگهداری از بیماران MS در ایران است.

منابع مالی آسایشگاه، کمک های مردمی افراد نیکوکار و درآمد حاصل از فروش تولیدات کارگاه ها است.

خانم بهادرزاده سالیان متمادی در کسوت های گوناگون از جمله سه دهه ریاست هیأت مدیره با موسسه خیریه کهریزک همکاری داوطلبانه داشت.

او تا سال ۱۳۹۱ ریاست هیئت مدیره آسایشگاه خیریه کهریزک را عهده‌دار بود و در تجهیز و توسعه بناهای مختلف آسایشگاه خیریه کهریزک، نقشی کم نظیر و ماندگار از خود بر جای گذارد و خدمات ارزنده او به جامعه بزرگ سالمندان، معلولین و بیماران مبتلا به ام اس ، همواره در یاد و حافظه تاریخ خواهد ماند.

دعوت از خیرین و پایه گذاری ساخت انواع بناهای ویژه نگهداری سالمندان و بیماران مبتلا به ام اس، توسعه توانبخشی و فیزیوتراپی و… از دیگر افتخارات سالیان متمادی خدمت صادقانه و نیکوکارانه آن یار مهربان کهریزک بود.

وی همچنین با بنا نهادن پایه های مستحکم گروه بانوان نیکوکار، مؤسس و مدیر گروه بانوان نیکوکار و رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه خانه مادر و کودک نیز بود . بهادرزاده در سال ۱۳۵۲ «گروه بانوان نیکوکار» را تأسیس کرد که هم‌اکنون بیش از ۴۰۰۰ نفر بانوی نیکوکار به طور مستمر و مستقیم در طول ماه با آن همکاری می‌کنند.

 او در طول سال‌های زندگی اش فعالیت‌های متعددی در حوزه نیکوکاری داشت.

خانم قندهاری در سال ۱۹۹۹ در سفری به تورنتو، بنیاد کهریزک کانادا را بنیان گذارد که این بنیاد دست یاریگری شد برای کهریزک ایران.

اشرف بهادرزاده چهارم اسفند ۱۳۹۵ در سن ۹۱ سالگی در تهران درگذشت و تمامی دارایی شخصی و بیش از  ۴۰ سال از عمر خود را وقف امور خیریه کرد.

پیکر زنده یاد بهادرزاده در جوار یار دیرین خویش دکتر محمدرضا حکیم زاده در محل آسایشگاه سالمندان کهریزک به خاک سپرده شد.

شهروند در اکتبر ۲۰۰۱ مصاحبه مفصلی با خانم قندهاری انجام داد و منتشر کرد و گزارش فعالیت های بنیاد خیریه کهریزک کانادا را مرتبا گزارش کرده است.