انتخابات استان انتاریو که پنجشنبه آینده، ۷ جون برگزار می‌‌شود از چند دیدگاه قابل تأمل است. مهم‌ تر از همه این‌که بسیار گفته می‌شود که مردم انتاریو بعد از پانزده سال زمامداری لیبرال ‌ها به دنبال تغییر هستند. دوم این‌ که حزبی که از این تمایل به تغییر بیش از همه استفاده می‌برد حزب محافظه‌ کار است. و بالاخره سوم این‌که حزب نیودموکرات در نظرخواهی ‌های یک دو هفته اخیر سیری رو به بالا طی کرده است و احتمال پیروزی آن در انتخابات هر روز بیشتر می‌شود. جامعه ایرانی نیز مانند دیگر بخش ‌های جامعه بزرگ کانادایی ساکن انتاریو با این پرسش روبرو است که به چه ‌کسی رای بدهیم؟ در پاسخ به این پرسش گروهی هستند که تصمیم‌ شان را گرفته ‌اند و می‌ دانند به کدام حزب رای خواهند داد. مخاطب این نوشته آن گروه دیگر هستند که هنوز تصمیمی نگرفته‌ اند و در عین حال می‌ دانند حضورشان در یک انتخابات دموکراتیک چقدر اهمیت دارد.

مهم ‌ترین نکته تمایل به تغییر است که بیشترین انتاریویی ‌ها را از اطراف حزب لیبرال پراکنده کرده که نکته مهمی است. تمایل به تغییر نه تنها در مجموع به ‌سود جامعه است بلکه برای حزب لیبرال نیز فرصت مناسبی پیش می‌آورد تا در آرامش به سیاست‌‌ گذاری برای انتخابات بعد بپردازد و خود را به‌ روز کند. در عین حال، مهم است که این تغییر رو به پیش باشد نه رو به عقب. از دید من، به‌ قدرت رسیدن حزب محافظه‌ کار، در شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی آمریکای شمالی گامی به پس است. بسیاری از انتاریویی‌ ها با این هدف دارند وارد انتخابات می‌شوند که فرصت دست ‌یابی به قدرت را از این حزب بگیرند. برای این گروه، رای دادن به حزب لیبرال یا نیودموکرات تفاوت چندانی ندارد و بسته به این‌که کدام ‌یک از این دو حزب در حوزه آن‌ها احتمال موفقیت بیشتری داشته باشند به آن رای می ‌دهند. این است که می‌خواهم دایره مخاطبان این نوشته را کمی تنگ ‌تر بکنم و به افرادی محدودش کنم که تلاش‌شان بر این است که از به ‌قدرت رسیدن حزب محافظه‌ کار پیشگیری کنند.

دو وب‌سایت مهم هم وجود دارند که آخرین نتیجه نظر‌سنجی‌ ها را در اختیار مراجعین قرار می دهند. اولین آن‌ها وب سایت سی ‌بی ‌سی است که به پل تراکر (Poll tracker) مشهور است: https://newsinteractives.cbc.ca/onvotes/poll-tracker/ دیگری،

http://www.electionprediction.org/2018_on/index.php است که (Election Prediction Project) نام دارد و با تحلیل نظرسنجی ‌ها در هر منطقه پیش ‌بینی می‌کند که کدام حزب برنده خواهد شد. برای دیدن منطقه خودتان روی نقشه کلیک کنید و حوزه خودتان را در لیستی که ظاهر می‌شود پیدا کنید. برای نمونه اگر در منطقه نورت یورک هستید روی “تورونتو” (به رنگ سبز) کلیک کنید و بعد نورت یورک و حوزه ‌های مربوط به آن را ببینید. پیش‌بینی‌ های این سایت در سال‌ های گذشته حدود ۹۰% درست بوده ‌اند. در زیر، به توزیع آرا در چند حوزه که تعداد آرای ایرانیان نقش تعیین‌کننده ‌ای ایفا می‌کند اشاره می‌کنم تا مخاطبان بتوانند با آگاهی بیشتر تصمیم بگیرند.

 

ریچموند هیل:

در این منطقه، دکتر رضا مریدی خود را نامزد کرده. تحلیل‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که او از پشتیبانی بخش بزرگی از جامعه ایرانی در این منطقه برخوردار است. او همچنین به دلیل خدماتی که در دوران نمایندگی و وزارتش در این منطقه انجام داده توانسته رای بخش دیگری از غیر ایرانیان را نیز برای خود نگاه دارد. با این‌حال، این حمایت هنوز برای پیروزی قطعی کافی نیست و او در رقابت سختی با نامزد محافظه‌ کار هست. رای جامعه ایرانی و توصیه آن‌ها به دوستان و همسایگان غیر ایرانی می‌تواند به پیروزی مجدد رضا مریدی کمک نماید.

 

ویلودیل:

در این منطقه پر ایرانی، رقابت اصلی بین نامزد حزب محافظه‌کار (استن چو) و نامزد حزب لیبرال (دیوید زیمر) است. در عین حال، سمن طبسی ‌نژاد، نامزد ایرانی ‌تبار حزب نیودموکرات بخشی از آرای جامعه ایرانی را با خود دارد. شرایط ویژه این حوزه تصمیم ‌گیری را برای ایرانیان مشکل کرده است. چند نکته ممکن است به این تصمیم‌ گیری کمک نماید:

اول و مهم‌تر این‌که حزب نیودموکرات در این منطقه ریشه چندانی ندارد. در انتخابات فدرال، برادر سمن (پویان) شرکت داشت که تنها ۱۱% آرا را توانست به‌ دست آورد که حتا از نتیجه انتخابات پیشینش هم کمتر بود. رای به سمن اگرچه کمک به یک نماینده ایرانی تبار برای ورود به پارلمان استانی است، اما در آخر تنها به نفع نماینده حزب محافظه‌کار تمام خواهد شد، چرا که سمن به هر حال شانسی برای پیروزی ندارد، اما آرایی که می‌توانند به ‌نفع حزب لیبرال به ‌صندوق ریخته شوند را کم می‌کند و باعث می‌شود نامزد حزب محافظه‌کار با رای کمتری پیروز شود.

دوم این‌که، حمایت‌های علنی سمن طبسی ‌نژاد از سیاست ‌های همسو با جمهوری اسلامی و پشتیبانی حامیان این حکومت از او این تردید را برمی انگیزد که ورود او به پارلمان انتاریو بیش از آن‌که به ‌نفع جامعه ایرانی انتاریو تمام شود به‌ ضرر آن‌ها عمل خواهد کرد و مثلا ممکن است موضوع‌ هایی از قبیل به رسمیت شناختن قانون شریعت که چند سال پیش مطرح شده بود را دوباره مطرح کند. اگر خامی و بی ‌تجربگی سمن را به این عوامل اضافه کنیم مشکل بتوان توصیه کرد که تنها به دلیل ایرانی بودن لازم است به او رای بدهیم.

 

میسیساگا:

در دو حوزه اصلی می‌سی‌ساگا ـ مرکز و لیک‌شور ـ که جامعه ایرانی از عدد قابل توجهی برخوردارند هر سه حزب شانه به شانه پیش می‌روند. نظرسنجی‌ها نشان از آن دارند که در حال حاضر حزب محافظه‌کار از دیگران پیشتر است، اما نیودموکرات روند رو به رشد دارد. حمایت از نامزدهای این حزب می‌تواند از تقسیم آرا پیشگیری کند.

آرورا، اوک ریجز، ریچموندهیل:

در این منطقه دو ایرانی، ناهید یعقوبیان از حزب لیبرال و مایکل پارسا از حزب محافظه کار در رقابت هستند. نظرسنجی ها حکایت از پیروزی حتمی مایکل پارسا دارد و به نظر نمی رسد رای به احزاب دیگر تاثیر چندانی در نتیجه انتخابات در این حوزه داشته باشد.

 

گوئلف:

گوئلف تنها حوزه‌ ای است که نماینده حزب سبز بیش از دیگران شانس پیروزی دارد. جامعه ایرانیان کانادایی در این شهر می‌توانند با رای دادن به این نامزد ورود حزب سبز به پارلمان را برای اولین بار تضمین کنند.

آتاوا:

در حالی‌که پیروزی حزب محافظه‌کار در سه حوزه قطعی به‌نظر می‌رسد، در سه‌ حوزه دیگر رقابت سختی بین این حزب و حزب لیبرال در جریان است. این سه حوزه شامل اورلئان، جنوب آتاوا، و غرب اتاوا است.