چرا داشتن بیمه منازل مسکونی از ضروریات است:

۱-ضرر و زیان وارده را که بر اثر خطرات بیمه تحقق یافته باشد، می پردازد.

۲-ضرر حاصله بر اثر دزدی را تامین می کند.

۳- اگر وسایل شخصی در اتومبیل شما دزدیده شود (از قبیل لپ تاپ- یا لباس) را جایگزین می کند.

۴-خسارت یا غرامات اشخاصی را که در حین بازدید از خانه شما زخمی- مصدوم می شوند، می پردازد.

۵- خسارت وارده به اشخاص ثالث و همسایگان پرداخت می شود.

دو نمونه از جبران غرامتی که در بیمه های منازل مسکونی معمول است:

ـ آتش از منزل بیمه شده شروع می شود و به منازل همسایگان سرایت می کند. این خسارت قابل جبران است.

ـ شخصی در محدوده منزل مسکونی زمین می خورد و مصدوم یا زخمی می شود در نهایت کار به تعقیب قانونی (سو کردن) می رسد و بیمه همه هزینه های دادگاه به همراه خسارات را تامین می کند.

البته ناگفته نماند که حیطه جبران غرامت در بیمه های مختلف منازل متفاوت است.

۱– بیمه آپارتمان( کاندو): از آنجا که ساختمان آپارتمان توسط هیات مدیره بیمه می شود لذا هر کدام از مالکان موظف هستند که مسئولیت خود را در قبال همسایگان برای سرایت آتش و آبدیدگی به انضمام وسایل و اثاثیه منزل را خود بیمه کنند و معمولا بسیار ارزانتر از بیمه منازل مسکونی (۲ طبقه) است چرا که ساختمان را شامل نمی شود.

۲- بیمه منزل اجاره ای: تقریبا مشابه بیمه آپارتمان است چرا که مستاجر مسئول بیمه ساختمان نیست، بلکه مسئولیت حفظ و نگهداری وسایل و اثاثیه خود را دارد به همراه یک بیمه مسئولیت که اگر بر اثر خبط و خطا به منزل خسارتی وارد شد و صاحب خانه یا شرکت بیمه ای که صاحب خانه را بیمه کرده به سراغش آمدند و تقاضای خسارت کردند، بتواند جبران کند.

۳- بیمه منازل مسکونی (۲ طبقه- بنگالو و امثالهم) در اینگونه موارد ساختمان(به قیمت بازسازی- نو به جای کهنه به عبارت دیگر هیچ استهلاکی بابت عمر ساختمان کسر نمی شود) به همراه اثاثیه و یک بیمه مسئولیت ۱ – ۲ – ۵ میلیون دلاری بیمه خواهد شد.

 

انواع پوشش بیمه منازل مسکونی:

مهمترین اصل در بیمه تعیین قیمت مال بیمه شده در زمان عقد بیمه است و تعیین این مطلب که خسارت بر چه اساسی پرداخت میگردد. به عبارت دیگر مبنای تعیین قیمت جایگزینی- بازسازی است (استهلاکی در خسارت محاسبه نمی شود) یا اینکه به قیمت روز است که متناسب با عمر مال بیمه شده از خسارت استهلاک کسر می شود مثلا از هر سال ۵-۱۰ درصد بابت قدیمی بودن کسر می گردد.

 

چه مواردی از خسارات در بیمه منازل مسکونی پوشش ندارد:

هرگونه خسارتی که دلیلش کهنگی و فرسودگی خانه باشد غیر قابل پرداخت است. در ضمن خساراتی که در خطرات بیمه از آنها یاد نشده نیز مشمول عدم پرداخت هستند(خسارات وارده بر اثر آتش- دودزدگی- انفجار- صاعقه- طوفان-سقوط اشیاء منفصله از هواپیما و ماهواره- برخورد اتومبیل به خانه و آبدیدگی در اکثر بیمه های استاندارد پوشش دارد). کلا خساراتی که بر اثر حادثه تحقق یابد قابل جبران می باشد.

موفق و موید و سربلند باشید.