اولین دیدار رسمی صدراعظم آلمان از کانادا پس از ده سال

 آرش عزیزی: لازم نیست آدم کارشناس مالیه باشد تا متوجه شباهت‌های بسیار انگلا مرکل، صدراعظم آلمان و استفن هارپر،‌ نخست‌وزیر کانادا بشود. هر دو محافظه‌کار مالی هستند. هر دو راست‌گرا هستند. هر دو به آرامی و کمی خسته‌کننده بودن معروفند. و هر دو سیاست‌های مشابهی را در پاسخ به بحران اقتصادی جهان پیشنهاد می‌کنند.

چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته، مرکل در اولین دیدار رسمی صدراعظم آلمان از کانادا حدود ۲۴ ساعت را در این‌جا گذراند و با هارپر و جمعی دیگر از مقامات دیدار کرد. گل سرسبد این دیدار شام سه ساعته‌ای بود که دو نخست‌وزیر در اقامتگاه تابستانی هارپر در ساحل دریاچه‌ی هارینگتونِ کبک خوردند.

اولین دیدار رسمی آنگلا مرکل از کانادا

این دیدار برای هارپر نمی‌توانست موفق‌تر از این تمام شود. با این‌که او خود نظرش را راجع به برخورد مرکل و اتحادیه‌ی اروپا با بحران مالی آن قاره فاش نکرد، مرکل نه تنها حسابی از رویکردِ کانادا تعریف کرد که وعده داد تمام تلاشش را بکند تا معاهده‌ی اقتصادی بین کانادا و اروپا به پیش رانده شود.

مرکل بخصوص بر سیاست بودجه‌ی هارپر و قوانین اکید کانادا برای بخش بانکی تاکید کرد و گفت به همین علت است که کانادا در مقابل بحران اقتصادی خوب عمل کرده.

مرکل در دفاع از توافقنامه‌ی تجارت آزاد بین کانادا و اتحادیه‌ی اروپا گفت: «ما، کانادا و آلمان، اعتقاد داریم که تجارت آزاد یکی از بهترین موتورهای ممکن برای رشد است. حفاظت‌گرایی یکی از بزرگ‌ترین خطرها است.» طرحِ توافقنامه‌ی مذکور در سال ۲۰۰۷ و در زمان ریاست دوره‌ای آلمان بر اتحادیه‌ی اروپا آغاز شد. مرکل گفت می‌خواهد این قرارداد شامل وسیع‌ترین میزان همکاری‌ها باشد از جمله به رسمیت شناختن مدارک حرفه‌ای دو کشور، یک‌سان‌سازی مقررات و کاهش تعرفه‌ها.

دیدار و گفت وگوی آنگلا مرکل با استفان هارپر در کانادا

هارپر نقش مرکل در این «توافقنامه‌ی تاریخی» برای کانادا را «حیاتی» خواند. اتحادیه‌ی اروپا بزرگترین بازار مصرف‌کنندگان جهان است.

توافقنامه‌ی مورد نظر البته باید در پارلمان اروپا به تصویب برسد و هیچ تضمینی نیست که استراسبورگ در این زمینه به همان شوق و ذوق مرکل عمل کند.

هارپر رویهمرفته گفت به «دوستان اروپایی»اش اعتماد دارد، اما نظر مشخصی در مورد چگونگی برخورد با بحران اقتصادی اعلام نکرد. وزیر داراییِ هارپر، جیم فلاهرتی، چند باری از اقدامات اروپایی‌ها انتقاد کرده است.

کانادا در ضمن قرار نیست در بسته‌ی صندوق جهانی پول برای کمک به اقتصادهای در مخمصه‌ی اروپا مشارکت کند و این موضوع در صحبت های علنی دو طرف جداً مطرح نشد. مرکل البته اشاره‌ی گنگی به حضور کانادا در رهبری صندوقِ مذکور کرد و هارپر نیز تنها گفت بحث‌های این سفر ربطی به بسته‌ی صندوق نداشته است.

مرکل در ضمن گفت با هارپر بر سر چاه‌های نفت آلبرتا نیز صحبت کرده است و مساله‌ی قوانین سوختی اروپا، که کانادا مخالف آن است، نیز مطرح شد. مرکل گفت هر دو طرف قبول کرده‌اند برای ارزیابی میزان تشعشعات کربن به رویکردی علمی نیاز است.

صدراعظم آلمان در این سفر دیدار کوتاهی با فرماندار کل کانادا، دیوید جانسون، در ریدو هالِ اتاوا نیز داشت.

او پس از دیدار صبحگاهی با جانسون، در پارلمان هیل حضور یافت تا مراسم سنتی نظامی برایش اجرا کنند و در آن‌جا رئیس سنا، نوئل کینسلا، از او استقبال کرد. صدراعظم آلمان در ضمن دفترچه‌ی یادگاری رسمی کانادا را نیز امضا کرد.

مرکل برای هارپر، که به طرفداری‌اش از هاکی معروف است، لباس تیم هاکی برلین، «آیسبارن» (به معنی «خرس‌های قطبی» در آلمانی)‌ را به رسم هدیه آورده بود. هارپر هم به او پاروی کنویی ساخت شرکت «هادسونز بی» داد.

پنج نفر از سرمایه‌داران بزرگ آلمانی در این سفر مرکل را همراهی می‌کردند. در زمان دیدارهای خصوصی دو رئیس دولت، این سرمایه‌داران با مقامات و همتایان کانادایی خود دیدار کردند.

روسای تایسن کروپ، ناوساز جنگی؛ باسف، غول‌شرکت داروسازی؛ گروه کی اند اس، شرکت معدن که امسال در ساسکاچوان معدن پوتاش باز کرده است، از جمله‌ی این سرمایه‌داران بودند.

تایسن کروپ با وزارت دفاع کانادا قرارداد دارد تا در ساختن ناوهای جنگی جدید کشور به این کشور کمک کند. مهم‌تر آن‌که انتظار می‌رود وقتی کانادا تصمیم بگیرد زیردریایی‌های ساخت بریتانیای خود را عوض کند به این شرکت روی بیاورد.

سرمایه‌داران ارشد آلمانی و کانادایی ناهار روز چهارشنبه را در پارلمان هیل و با حضور مرکل و هارپر خوردند.

صدراعظم آلمان دیدار کوتاهی از شهر هالیفکس در شرق کشور نیز داشت و در دانشگاه دالهوزی سخنرانی کرد. گری گودیر، وزیر علم وفن‌آوری، در این سفر میزبان مرکل بود. در این دیدار مرکل نظارتی صوری بر امضای قرارداد همکاری علمی بین دانشمندان کانادا و انجمنی از مراکز پژوهشی آلمان داشت. او در ضمن از آزمایشگاه پژوهش دریایی «آکواترون» در دالهوزی، که از بهترین‌های جهان است، نیز دیدار کرد.

مرکل پیش از ورود به سیاست، شیمی‌دان بوده است و در دولت هلموت کوهل، وزیر محیط‌زیست بود.