به‌ دنبال پخش بیانیه ‌ای منسوب به خانم اِلن لاوردیه در وب‌سایت کنگره ایرانیان کانادا گروهی از پشتیبانان و اعضای این حزب از رهبر و مسئولین بالای این حزب درخواست کردند به روشنی و بدون ابهام سیاست این حزب را در رابطه با نقض گسترده حقوق بشر به ‌وسیله جمهوری اسلامی توضیح دهند. ترجمه متن این نامه که هفته پیش فرستاده شد و این هفته در اختیار رسانه ‌ها قرار گرفت در زیر آمده است.

۱۳ دسامبر۲۰۱۸

آقای جاگمیت سینگ، رهبر حزب نئودموکرات

خانم اِلن لاوردیه، مسئول امور خارجه حزب نئودموکرات – حوزه لاریه- سن‌ماری

آقای مورای رانکین، جانشین رهبر حزب در پارلمان، مسئول عدالت – حوزه ویکتوریا

موضوع: موضع حزب نئودموکرات درباره نقض حقوق بشر در ایران

آقای سینگ، خانم لاوردیه، آقای رانکین عزیز،

ما امضا کنندگان زیر، گروهی ازپشتیبانان و اعضای حزب نئودموکرات درخواست داریم در زمینه بیانیه ‌ای که از سوی خانم لاوردیه درمورد موضع حزب نئودموکرات در رابطه با ایران منتشر گردیده روشن‌سازی نمایید.

این بیانیه در وب‌سایت کنگره ایرانیان کانادا (آی سی سی) در واکنش به مقاله ‌ای آمده که با عنوان “حزب نئودموکرات در کنار جمهوری اسلامی [ایران] نمی‌ایستد” در هفته‌ نامه فارسی زبان شهروند در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸ منتشر گردید. مقاله، شرح ملاقاتی بین نویسنده و خانم لاوردیه بود که در آن سیاست‌های حزب نئودموکرات در رابطه با جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بودند.

بر اساس وب‌سایت کنگره، خانم لاوردیه گفته‌اند: “من می‌خواهم قویا هیئت مدیره و اعضای کنگره ایرانیان کانادا (آی سی سی) را مطمئن سازم که نظریاتی که در این مقاله آمده بیانگر دیدگاه‌های من یا حزب نئودموکرات نیستند”.

در این مقاله تنها چند نقل قول مستقیم از خانم لاوردیه آورده شده. به ‌نظر می‌رسد این‌نقل قول‌ها مواضع حزب نئودموکرات را با دقت نقل کرده ‌اند. با این‌حال، خانم لاوردیه با انکار این گفته‌ ها ما را شگفت‌زده کرد. این اظهارات ضد و نقیض، ما را سردرگم کرده است که حزب نئودموکرات در رابطه با نقض دائمی حقوق بشر در ایران چگونه می‌اندیشد. از این رو، ما از خانم لاوردیه درخواست می‌کنیم روشن سازند کدام یک از گفته‌های زیر به اشتباه از ایشان نقل شده و بیانگر دیدگاه ‌های ایشان و حزب نئودموکرات نیستند:

“اشتباه است اگر فکر کنیم حزب نئودموکرات درکنار ج. ا. ایستاده است.”

“حقوق بشر در ایران همواره از بالاترین اهمیت [برای حزب نئودموکرات] برخوردار بوده است.”

“[حزب نئودموکرات] همواره مسئله سعید ملک‌پور [ایرانی ساکن کانادا که در ایران زندانی است]  را دنبال کرده است.”

“مسئله حقوق بشر چیزی نیست که حزب نئودموکرات نسبت به آن بی‌توجه بماند.”

باقی مقاله توضیحی است که نویسنده از گرایش‌های گوناگون موجود در جامعه ایرانی-کانادایی ارائه می‌دهد، تلاش‌هایی که یک گروه کوچک اما پرسروصدای همسو با ج.ا. برای راه پیدا کردن به احزاب کانادایی از جمله حزب نئودموکرات می‌کند، و توصیه به حزب برای ایجاد یک رابطه زنده با جامعه ایرانی است. این مقاله تصویر مثبتی از حزب نئودموکرات ارائه داده است.

خانم لاوردیه در بیانیه ‌شان ادامه می‌دهند: “من و همکارانم کاملا علاقمندیم به همکاری با آی سی سی ادامه دهیم. [هواداران حزب] نئودموکرات شانه به شانه در کنار مردم ایران ایستاده‌اند …” از دید ما، ادامه همکاری با آی سی سی و شانه به شانه کنار مردم ایران ایستادن تناقض دارند. اولی (کنگره ایرانیان کانادا) به لابی‌گری برای حاکمین ایران مشهور شده است، در حالی که مردم ایران – آن‌طور که هر روز در اخبار می‌شنویم – به موج اعتصاباتی می‌پیوندند که کارگران، معلمین، و رانندگان کامیون در سراسر کشور راه انداخته‌اند. از دید ما، ایستادن شانه به شانه در کنار مردم ایران به ‌معنای دفاع از کنشگران شجاع حقوق بشر مانند خانم نسرین ستوده و خانم نرگس محمدی است که در کنار صدها کنشگر دیگر حقوق مدنی، زنان، و اقلیت‌ها، و مدافعین آزادی گرایش‌های جنسی، حفاظت از کودکان خیابانی، و محیط زیست، به دلیل مخالفت غیرخشونت‌ آمیزشان با مقررات سرکوب‌گرانه در زندان به‌ سر می‌برند.

این باعث افتخار ما است که حزبی که از آن پشتیبانی می‌کنیم در ۵ ژوئن ۲۰۱۳ لایحه ‌ای را به مجلس برد که کشتار زندانیان سیاسی ایران در سال ۱۳۶۷ را به‌ عنوان جنایت علیه بشریت شناسایی کرد. اکنون که به انتخابات بعدی نزدیک می‌شویم، ما دوست داریم که به حمایت‌مان از حزب ادامه دهیم به‌ شرطی که به‌ شکل علنی و بدور از ابهام نقض حقوق بشر از سوی ج. ا. را محکوم کند. ما دوست داریم از رهبر حزب و اعضای حزب در پارلمان بشنویم که شانه به شانه در کنار مردم ایران ایستادن معنایش همبستگی با کارگران، معلمین، و رانندگان کامیون اعتصابی به‌ دلیل حقوق پرداخت نشده آن‌هاست، و این‌که حزب به‌ شکل علنی و به‌ وضوح سرکوب زنان و اقلیت‌های مذهبی را محکوم می‌کند، و از مصوبه سازمان ملل در محکوم کردن نقض گسترده حقوق بشر در ایران که از سوی کانادا ارائه گردید پشتیبانی می‌نماید. ما دوست داریم از حزب پیشروی کانادا بشنویم که با صراحت و با صدای بلند از خواسته‌ های مردم ایران برای آزادی، حقوق بشر، و دموکراسی دفاع می‌کند.

جامعه ایرانی-کانادایی بزرگ ‌شهر تورونتو جمعیتی بیش از صد هزار نفر دارد. این جامعه را افرادی با سطح تحصیلات بالا و حضور گسترده در سیاست [کانادا] تشکیل می‌دهند که در چند حوزه انتخاباتی به ‌اندازه کافی قوی هستند که بتوانند روی نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند. ایجاد رابطه مستقیم با گرایشات گوناگون موجود در جامعه ایرانی-کانادایی برای حزب نئودموکرات از اهمیت حیاتی برخوردار است. به‌عنوان اولین گام برای ایجاد چنین رابطه ‌ای ما از شما دعوت می‌کنیم در یک گردهمایی همگانی در تورونتو حضور پیدا کنید و دیدگاه‌ های گوناگون موجود در این جامعه را از زبان خودشان بشنوید.

با احترام،

شانزده نفر از هواداران و اعضا