رمان «راه و رسم کاسبی» نگاهی است به شرایط پیچیده و درعین‌حال طنزآمیز امروز ایران. مرجان ریاحی کوشش دارد با به‌کارگیری ساده‌ترین شکل نوشتن که دشوارترین شکل متن نویسی است، مخاطب را متوجه شرایطی کند  که  او  و میلیون‌ها ایرانی در آن زندگی می‌کنند، چگونه است.

زبان طنز و درعین‌حال جدی رمان، زیستن و چگونه زیستن در ایران امروز را نشان می‌دهد. شرایطی که پدربزرگ، در نامه‌نگاری ‌اش به نوه، یادآورش می‌شود که بهترین کار دلالی است و کار کردن و تولید و خدمت‌های مفید در جامعه به‌ جایی نمی‌رسد مگر بخورونمیر.

نمونه نثر داستان:

بعضی وقت‌ها خودت را به کله‌ خری بزن. طوری رفتار کن انگار از پشت هفت ‌تا کوه آمده‌ ای. بگذار آن‌کس که دارد کلک می‌ زند خرکیف شود. اگر آن آدم برایت خاصیت تبلیغاتی دارد، اگر آن آدم برایت مزایایی دارد که می ‌ارزد، بگذار صفا کند. این‌ طوری تو از او جلو می ‌زنی و او در کیفش جا می‌ ماند. من جلو زدم، چون نه ‌فقط گوشت درشت خورشت را می‌خوردم، گاه‌ گاهی دور از چشم بقیه، یک تکه نان قندی هم از ته گنجه بیرون می‌آمد و نصیب من می‌شد، اما این همه‌ ی عایدی نبود.
***
کتابی که دلم می‌خواست بنویسم نوشتم ولی غلط بکنم دیگر کتاب بنویسم. آدم عاقل که نمی‌ نشیند کتاب بنویسد! فوقش کتاب‌ های این و آن را می‌دزدد سند را می ‌زند به اسم خودش. به‌ هرحال من هم ناغافل زد به سرم و این همه اطلاعاتی که عمری جمع کرده بودم ریختم روی کاغذ و دیگر وقت آن است که سفره ‌اش را جمع کنم و بروم دنبال دخل.

***

حیف بود مزخرفات این مردک الدنگ را نکته به نکته بخوانم و بعد بی‌خیالش بشوم و بگذارم هر وقت هوس کرد خودش را به ‌عنوان نویسنده ‌ای متنفذ و برجسته نشان دهد و شصت جور رانت برای رونمایی و فروش و ترجمه ‌ی کتابش جور کند.
من زن بزرگیان هستم. مادر بزرگ نیما. بیشتر کدهای بزرگیان را داده ‌ام برایم رمزگشایی کرده‌ اند و برای همین به کامپیوترش، گاوصندوقش و خیلی چیزهای دیگرش دسترسی دارم. کتاب تحفه تبرکش را خواندم و با این ‌همه مزخرفاتی که نثارم کرده بود لازم دانستم چند تا نکته اضافه کنم و بعد کتاب بی ‌صاحبش ختم شود.

برای خرید این کتاب می‌توانید به سایت شرکت لولو (توزیع کننده و فروشنده این کتاب) که در زیر آمده است مراجعه کنید. قیمت کتاب یازده دلار آمریکا است.

کسانی که در ایران هستند و مایل به خرید نسخه الکترونیکی کتاب ‌اند، به نشر آفتاب ایمیل بفرستید تا چگونگی پرداخت قیمت کتاب که هشت هزار تومان است، راهنمایی شوند. 



سایت نشر آفتاب:
www.aftab.pub
ایمیل نشر آفتاب:
aftab.publicaton@gmail.com
info@aftab.pub
سایت شرکت لولو:
http://www.lulu.com/shop/marjan-riahi/the-way-of-doing-business/paperback/product-24045893.html

شناسنامه کتاب
راه و رسم کاسبی
مرجان ریاحی
نوع ادبی: رمان
نوبت چاپ: چاپ اول / ۱۳۹۷
صفحه‌آرایی: مهتاب محمدی
طرح روی جلد: صبا بنایی
اجرای طرح روی جلد: نادیا ویشنوسکا
ناشر: نشر آفتاب
شابک: ۸-۴۶۸۸۹-۳۵۹-۰-۹۷۸

Top of Form