شهروند- برنده جایزه ی نوبل، تونی موریسون، پیشگام و غول ادبیات مدرن آمریکا و جهان در ۸۸ سالگی درگذشت. آلفرد ناپف ،ناشر،  اعلام کرد که موریسون دوشنبه شب در مرکز پزشکی Montefiore در نیویورک درگذشت.

خانواده موریسون بیانیه ای را از طریق (Alfred A. Knopf) صادر کردند که او پس از بیماری کوتاهی درگذشت. خانواده تونی موریسون گفتند تونی شب گذشته با صلح و آرام در کنار خانواده و دوستانش درگذشت. او یک مادر و  مادربزرگ بسیار فداکار بود که از بودن در کنار خانواده و دوستانش لذت می برد. او نزدیک به ۴۰ سال داشت که اولین رمانش به نام Bluest Eye را منتشر شد. در اوایل دهه ۶۰ ، پس از تنها شش رمان، او اولین زن سیاه پوست بود که جایزه ادبیات نوبل را دریافت کرد . در سال ۱۹۹۳ توسط آکادمی سوئد به دلیل “visionary force” خود ستایش شد و برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

از دیگر جوایز معتبری که تونی موریسون دریافت کرد می توان به جایزه پولیتزر برای رمان محبوب -که توسط ساناز صحتی(براهنی) به فارسی ترجمه شده است- ، مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا و جایزه «پن – سال بلو» اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۹ او در یک مستند تحسین شده به نام Toni Morrison: The Pieces I Am حضور داشت. موریسون به بالا بردن فرهنگ آمریکایی در صحنه جهانی کمک کرد و پرده از گذشته ی کشورش برداشت. در رمان هایش برای بیان تاریخ و تاریخ سیاه پوستان از شعر، تراژدی، عشق و ماجراجویی استفاده کرده و  مصیبتها و سختی های زندگی سیاهپوستان آمریکا را به تصویر کشیده است.

از مشهورترین آثار موریسون می توان به «محبوب» و «آواز سلیمان» و «یک بخشش» اشاره کرد. او طی شش دهه فعالیت ادبی خود، ۱۱ رمان، ۵ کتاب کودک، دو نمایشنامه و یک اپرا نوشت.