صدای امریکا: مریم مهاجر، هنرمند ایرانی- بریتانیایی، با انیمیشن کوتاه «بابابزرگ عاشق‌پیشه»، جایزه آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا) را گرفت. این جایزه از لحاظ اعتبار هم سطح جایزه اسکار است.خانم مهاجر جایزه بفتای خود را به مردم ایران تقدیم کرد و گفت آنها «شایسته بهتر از این هستند.»

مریم مهاجر برنده جایزه بفتا

مریم مهاجر همچنین از این که درخواست ویزای مادرش رد شده و پدر و مادرش نتوانستند در مراسم اعطای جوایز بفتا حضور داشته باشند، ابراز تأسف کرد.

در انیمیشن «بابابزرگ عاشق پیشه» یک کودک قصه عاشقی پدربزرگش و این که چطور این عشق مسیر زندگیش را تغییر داد، را مستند کرده است.

مریم مهاجر متولد تهران است. او در ایران در رشته هنرهای زیبا تحصیل کرده بود اما پس از مهاجرت به بریتانیا در سال ۲۰۰۰ میلادی به هنر انیمیشن علاقه‌مند شد. خانم مهاجر دارای مدرک کارشناسی ارشد انیمیشن از کالج سلطنتی هنر لندن است.

مریم مهاجر در آثار انیمیشن خود از تجربه هایش در کودکی و زندگی در ایران الهام می گیرد. انیمیشن های مریم مهاجر در جشنواره های بین المللی تحسین شده ‌اند که از آن جمله می‌توان به انیمیشن «پیراهن قرمز بدون بند» اشاره کرد. این اثر انیمیشن، که جوایز معتبری چون جایزه بهترین انیمیشن جشنواره فیلم‌های مستقل نیویورک را دریافت کرده است، گوشه ای از خاطرات کودکی مریم در ایران و در هنگام جنگ ایران و عراق را روایت می‌کند.