کانادا دارای سیستم دموکراسی مستقیم است و مردم می‌توانند به سادگی و بی‌واسطه با نمایندگانشان در پارلمان، نمایندگانشان در شورای شهر، مسئولان شهری، مدیران بانک‌ها، پلیس و … در ارتباط باشند و شکایات، پیشنهادات، انتقادات و خواسته‌های خود را با ایشان در میان بگذارند و جواب بگیرند. قبلا در مورد دموکراسی مستقیم کانادا نوشته‌ام. اینجا: https://www.facebook.com/salman.sima/posts/3419491994741516

در چند روز گذشته دسته حکومتی عاشورای تورنتو برگزار شد. در وابستگی برگزار کنندگان این دسته ی عزاداری به رژیم جنایتکار ایران و سپاه تروریستی پاسداران و ماهیت سیاسی آن امروز شک و شبه‌ای باقی نمانده است. این دسته از سال ۲۰۱۵ هر سال برگزار شده است. اولین کسی بودم که با سند و مدرک در مورد وصل بودن این دسته به رژیم ایران و اهداف سیاسی آن به زبان فارسی و انگلیسی نوشتم و گفتم برگزار کنندگان این دسته حکومتی به رجانیوز و سپاه پاسداران وصل هستند و همان موقع هشدار دادم که فعالیت این دسته به خشونت خواهد انجامید. اینجا:

No to racism and no to Islamism!My latest post on Facebook -Toronto: Ashura, 24 October 2015- has been shared more…

Posted by Salman Sima on Thursday, October 29, 2015

ویدیویی که از اولین سال برگزاری این دسته حکومتی در فیس‌بوکم منتشر کردم بیش از ۴۲۵ هزار بار دیده شد و موجب واکنش‌های بسیاری شد. اینجا:

Toronto: Ashoura, 24 October 2015

It's happening much sooner than what we had imagined. Only five days after the national elections. Shia Iranians storming the largest street in Toronto for the FIRST TIME to mark Ashura. I, myself, am a Shia Muslim who fasts in Ramadan in long summer days, so please do not accuse me of Islamophobia. However, I do fear the political Islam. And if Canada does not think about this matter today, tomorrow will be too late.Justin Trudeau! Thank you!Postscript: https://www.facebook.com/salman.sima/posts/1064310450259694خیلی زودتر از چیزی که گفته بودیم اتفاق می افتد؛ اتفاق افتاد. این مراسم عزاداری محرم و نوحه خوانی عاشورای حسینی توسط گروهی از ایرانیان مسلمان در شهر تورنتو برگزار شد. در خیابان یانگ که بزرگترین خیابان تورنتو است و از میدان ملست من این دسته عزاداری به راه افتاده است. #ترودو-مُچکریمفیلم از علی محمدی است.

Posted by Salman Sima on Saturday, October 24, 2015

شاید باورتان نشود ولی آن زمان برای گفتن حقیقتی که امروز آشکار شده است چقدر تهدید شدم و ناسزا شنیدم. کنگره ایرانیان کانادا در اکتبر ۲۰۱۵ نه تنها یک موضع قاطع علیه لشکر کشی خیابانی جمهوری اسلامی در تورنتو نگرفت بلکه با مماشات و وسط بازی و به قولی “غیرجانبداری” به محلی برای شکایت از پست فیس‌بوکی ما تبدیل شد. وابستگان به رژیم به کنگره ایمیل می‌زدند و از پست فیس بوکی من در صفحه شخصی‌ ام به دلیل “اسلاموفوبیا” و “ایران هراسی” شکایت می‌کردند؛ تا آنجا که هیئت مدیره وقت یک جلسه برای آن برگزار کرد. در مورد آن سال‌های کنگره و نکاتی که نباید فراموش کرد قبلا نوشته‌ام. اینجا:

ما یادمان نرفته است!!!هیئت مدیره کنونی کنگره ایرانیان کانادا، حامیان پسر شهردار احمدی و نوادگان فکری واعظ طبسی اخیرا…

Posted by Salman Sima on Tuesday, September 24, 2019

خلاصه اینکه در سال ۲۰۱۵ باید در مورد امور بدیهی چون آزادی بیان در صفحات شخصی‌مان و وصل بودن این دسته به رژیم ایران بحث می‌کردیم. در سال‌های بعد محسن خانیکی عضوِ کنونی هیئت مدیره تباهِ کنگره بدنام ایرانیان کانادا نیز در این دسته حکومتی حضور یافت. اینجا:

خوشبختانه به دلیل افشاگری اپوزیسیون و فعالین دلسوز جامعه ایرانیان کانادا امروز هیچ عقل سلیمی در حکومتی بودن دسته عاشورای تورنتو تردیدی ندارد. حال به جان کلام بپردازیم.

شهروندان مسئول و با غیرت جامعه ایرانیان کانادا چه کرده‌اند؟

پیش از هر چیز باید از خبرنگار مسئول نشریه شهروند که این روزها شکل اینترنتی به خود گرفته است تشکر کرد. اگر بهرنگ رهبری نبود بسیاری از فیلم‌ها و عکس‌ها از این دسته حکومتی منتشر نمی‌شد. بهرنگ به خوبی ماهیت پلید مزدوران رژیم آخوندی و سوء استفاده رژیم ایران از آزادی مذهب در کانادا را به تصویر کشید. درود بر شرفش و سپاس از شهروند!

در یک اقدام جمعی و همکاری مردمی چهره یکی از مزدوران رژیم مشخص شد. ایرانی کانادایی‌ها آن کسی که مردم را تهدید می‌کرد و قربان آقایش می‌رفت و می‌گفت: “سپاه نشونت می‌ده!” را شناسایی کردند. حمیدرضا افکاری با همت جمعی شناسایی شد. محل کارش نیز افشا شد. او کارمند اسکوشیا بانک است. به همت جمعی نامه ‌ای خطاب به “رئیس کل” و “مسئول رسیدگی به شکایات مردم از اسکوشیا بانک” تهیه شده است و به این دو ایمیل باید ارسال شود:

mail.president@scotiabank.com

ombudsman@scotiabank.com

این نامه را از اینجا می‌توانید دانلود کنید: https://www.docdroid.net/HkzYdNC/afkari-scotiabank-copy2-pdf

کسانی که در دانلود مشکل دارند. عکس این نامه را در زیر می‌توانند ببینند. کتی از تورنتو و مریم از ونکوور از جمله یاران موافقی هستند که به اسکوشیا بانک ایمیل زده‌اند. اینجا می‌توانید ایمیل کتی را ببینید: https://twitter.com/Cathal_kati/status/1301163512736239616

شما نیز می‌توانید با ادبیات خود نامه بزنید و یا از نمونه آماده شده استفاده کنید. دوستان و اطرافیانتان را نیز تشویق کنید که نامه بزنند. خوشبختانه نامه نگاری‌های اولیه مثبت بوده است ولی خوب است که ادامه داشته باشد تا اسکوشیا بانک واکنشی جدی نشان دهد. اولین پاسخ از دفتر رئیس کل اسکوشیا بانک را هم در اینجا می توانید ببینید: https://twitter.com/canuckian4/status/1301198575070834689

دوستان زیادی هم تنش‌ها و تهدیدهای برگزار کنندگان و برخی شرکت کنندگان این رژه حکومتی را به پلیس گزارش کرده‌اند. نیلوفر از تورنتو که خودش هم به پلیس گزارش داده است و اخبار خوبی دارد؛ پیشنهاد یکی از نمایندگان شورای شهر را مطرح می‌کند و از مردم می‌خواهد که به ایستگاه پلیس شماره ۳۲ (Devision 32) گزارش بدهند و شکایت کنند. اینجا می‌توانید مشاهدات و یا شکایت خود را با پلیس مطرح کنید:

http://www.torontopolice.on.ca/directory/mail.php?id=572

همزمان با دسته حکومتی عاشورای تورنتو خبر صدور حکم اعدام نوید افکاری توسط رژیم جنایتکاری که برخی از حامیانش این دسته را برگزار می‌کنند؛ به گوش رسید. از دوستان خشمگین از دسته حکومتی عاشورای تورنتو خواستم که خشم و ناراحتی شان را جهت بدهند و با نمایندگان پارلمان کانادا تماس بگیرند و از ایشان بخواهند؛ که حکم اعدام نوید افکاری را به صورت عمومی محکوم کنند. اینجا:

ایمیل‌های رسمی پیتر کنت، گارنت جنیوس و جیمز بازن سه تن از نمایندگان پر نفوذ پارلمان کانادا را اینجا می بینید:

peter.kent@parl.gc.ca

garnett.genuis@parl.gc.ca

james.bezan@parl.gc.ca

کتی و پانته‌آ هر دو از تورنتو در این مورد نامه نگاری کرده‌اند. نمونه‌ای از یک نامه که در مورد نوید افکاری به نمایندگان پارلمان کانادا ارسال شده است را اینجا می‌بینید: https://twitter.com/Cathal_kati/status/1300947980728573953

شما هم می‌توانید به این سه نماینده پارلمان یا نماینده محل سکونت خود و یا هر نماینده دیگری ایمیل بزنید و در مورد نوید افکاری و نقض حقوق بشر در ایران توسط جمهوری اسلامی بگویید. مطمئن باشید که تاثیر دارد.

دوست نادیده دیگری به نام صدر نیز از ونکوور با “مارک دالتون” یکی از نمایندگان استان بریتیش کلمبیا در پارلمان فدرال نامه نگاری کرده است و مارک دالتون نیز این حکم ظالمانه را محکوم کرده است. اینجا:

In Iran, the government is executing peaceful protestors including the country’s 2018 national wrestling champion….

Posted by Marc Dalton on Sunday, August 30, 2020

مایکل پارسا نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آنتاریو نیز به محض اینکه از حکم اعدام نوید با خبر شد؛ موضع قاطعی در محکومیت اعدام نوید افکاری گرفت و این حکم را ناعادلانه دانست. موضع گیری مایکل مورد حمایت ایرانی کانادایی‌های زیادی قرار گرفت. اینجا:

هفته پیش از عاشورا هم محسن از مونترال در تجمعی که به منظور محکومیت جنایات رژیم کمونیستی چین در مونترال برگزار شده بود شرکت کرده بود و طنین صدای آزادی خواهی مردم ایران شده بود. اینجا:

رادیو فردا نیز گزارشی کوتاه از حضور برخی هم وطنان در تجمع علیه رژیم کمونیستی چین در مونترال پخش کرد. اینجا: https://www.facebook.com/radio.farda/posts/10158654990473841

به جرات می‌گویم هیچ سازمان، گروه، کنگره و یا کارزاری توانایی ایجاد این همدلی “فعال” را در جامعه ایرانیان کانادا ندارد. این مهم اتفاق نمی‌افتاد اگر ما می‌نشستیم و تماشا می‌کردیم. ما نخواستیم که با هواداران رژیم در یک کاسه قرار بگیریم و آن را بی‌هیچ واهمه و واسطه‌ای نشان دادیم. دست تک‌تک افرادی که در رو کردن ماهیت دسته حکومتی عاشورای تورنتو کوشیدند و برای جلوگیری از اعدام نوید افکاری تلاش می‌کنند را باید به گرمی فشرد. قدر آن‌هایی که در برابر لشکر کشی خیابانی عمله‌های ظلم در تورنتو سکوت نکردند را باید دانست. شجاعت آن‌هایی که سپاه را فارغ از اینکه دولت کانادا آن را تروریستی بداند یا نه، تروریستی می‌دانند و جلوی احمدرضا افکاری‌ها ایستادند را باید ستود. قلم همه آن‌هایی که علیه رژیم جهل و حامیانش نامه‌نگاری کردند و بی‌تفاوت نبودند را باید ارج نهاد. ما به این کنش‌های مسئولانه جمعی و فردی بیش از هر زمانی نیاز داریم. آن کس که می‌گوید با یک گل بهار نمی‌شود؛ دروغ می‌گوید.

“غیرجانبداری” و “بی‌طرفی” آفتی است که جامعه ایرانیان کانادا را تهدید می‌کند. اگر چتری قرار است با دستاویز قرار دادن “بی‌طرفی” هم نوید‌ افکاری‌ها و هم حمیدرضا افکاری‌ها را فرا بگیرد؛ من ترجیح می‌دهم که زیر باران خیس شوم. اتفاقا باید جانبدار بود و آشکارا و بدون لکنت زبان در جانب نوید افکاری‌ها ایستاد. کافی است خودمان را باور کنیم.