از خوانندگان

جشن پایان جنگ در جهان، در شب ژانویه ۲۰۱۳

 تا جنگ هست، فقر هست. تا جنگ هست، نگرانی، ویرانی و دربدری هست. فقط جنگ افروزان و جهان خواران هستند که نمی خواهند جنگ پایان پذیرد چون خوب می دانند پایان جنگ یعنی پایان نابرابری، شروع عدالت اجتماعی، آزادی و دموکراسی برای همه.

بعضی از دولت های قدرتمند جهان، با حرف های دروغ و عوام فریبانه، ادعا دارند که برای دموکراسی و مبارزه با تروریسم، به کشورها حمله می کنند (مثل عراق؛ افغانستان؛ لیبی و…) در صورتی که ضمن کشت و کشتار، اقتصاد کشورها را فلج کرده و انسجام ملی را تضعیف می کنند. چنانکه می دانیم هر جنگی به هر بهانه ای و با هر استدلالی که صورت گیرد جنایت علیه صلح است.

برخی از رهبران فاشیست و متجاوز، به بهانه ای، دستور حمله به کشورهای همسایه را صادر می کنند و زندگی مردم هر دو کشور را مختل و فلج می سازند و برای تحریک و تحمیق مردم، از میهن پرستی، غیرت شجاعت و شهامت صحبت می کنند غافل از این که آنها فقط می خواهند به اهداف بیمارگونه خود نایل آیند.

بعضی از سازمان های مسلح، برای مبارزه با مخالفان خود؛ مردم، دین و مذهب را بهانه می کنند و کودکان و جوانان معصوم و ساده دل را جهت رسیدن به اهداف خود به میدان جنگ و ترور روانه می کنند و انسان های بی گناه را، در شهرها؛ میادین و معابد به خاک و خون می کشند.

همچنین دیکتاتورهایی که در بعضی از کشورها، از پول مردم؛ تجهیزات سرکوب تهیه می کنند و با استخدام، تحریک و تهدید فرزندان مردم را موظف می کنند که در صورت اعتراض، به برادران و خواهران خود حمله کرده و آنها را سرکوب کنند تا صدای آزادی خواهی و ترقی طلبی را در مردم خفه سازند و مستبدان به زورگویی ادامه دهند، در صورت اعلام پایان جنگ، فرزندان مردم، در نیروهای نظامی و امنیتی، سلاحشان را زمین خواهند گذاشت و به روی مردم خود آتش نخواهند گشود، در نتیجه، حاکمان مجبور خواهند شد تا با مردم بدون خشونت، به طور منطقی مذاکره و به خواست آنها تن در دهند و بیگانگان نیز هیچ بهانه ای برای مزاحمت و حمله به کشور پیدا نخواهند کرد.

پس چنان که می بینیم هیچ کدام از جنگ ها، محترم و مقدس نیستند و حاصل آنها تاکنون جز وحشت، جنایت و بدبختی، چیز دیگری نبوده است.

پیشنهاد اینست که برای صلح پایدار جهانی؛ شب ژانویه ۲۰۱۳ را در تمام کشورها، با شرکت همه مردم، پایان جنگ در جهان اعلام کنیم و همه از هر قشر: نظامی، انقلابی، مذهبی و … متعهد شویم که دیگر به هیچ عنوان و به دستور هیچ کس دست به اسلحه نبریم تا به صلح و دوستی و همبستگی جهانی نایل شویم. وقت آن رسیده است که رشد انسانی خود را نشان دهیم. در عصر حاضر، دست به اسلحه بردن یعنی توحش و ارتجاع؛ چون جنگ، هیچ مشکلی را به نفع بشریت حل نمی کند.

مطمئن شوید که در صورت پایان جنگ، مشکلات دیگر جهان نیز به راحتی حل خواهند شد چون لازمه هر نوع اصلاحات و پیشرفت های اساسی و پایدار در جهان، آتش بس دائمی جهانی است به طوری که با تعطیلی کارخانه های اسلحه سازی، ابزار و مواد مورد نیاز انسان ها ساخته خواهند شد. با رهایی نظامیان از امور جنگی، این انسان های مقتدر به کارهای مهم و سازنده خواهند پرداخت. هزینه هنگفت نظامی در کشورها، به مسائل فرهنگی، اقتصادی و رفاهی اختصاص خواهد یافت و بالاخره متفکران، دانشمندان و سیاستمداران دلسوز در جهت حفظ محیط زیست، سلامتی انسان ها و ریشه کنی فقر و فلاکت در جهان، برنامه ریزی خواهند کرد و با امکانات مادی و انسانی به پیشرفت های عظیم نایل خواهند آمد که در شأن انسان است و حتی انسان های گرسنه و محتاجی که مشاهده آنها دل هر بیننده را عمیقاً آزرده می کند نیز توانمند خواهند شد و در توسعه و پیشرفت جهان فعالانه شرکت خواهند نمود.

برای آمادگی شرکت در این جشن بزرگ پایان جنگ در جهان، موارد زیر پیشنهاد می شود:

مقاله حاضر را به تمام زبان های جهان ترجمه و منتشر کنیم. مقاله را جهت آگاهی به هر شکل ممکن به اطلاع همگان برسانیم.

در رابطه با روز جهانی پایان جنگ، شعر، ترانه، سرود و آهنگ ها بسازیم.

از رهبران و شخصیت های سیاسی، مذهبی، انقلابی، علمی، ادبی، هنرمندان و روزنامه نگاران مترقی، انتظار می رود با بیانات و مقالات خود از این حرکت مهم و سرنوشت ساز جهانی حمایت کنند.

از دانش آموزان در مدارس بخواهیم در رابطه با روز پایان جنگ در جهان، انشا بنویسند.

برای آگاهی و یادآوری، از هم اکنون در محل های مناسب شهرها و روستاها، شعار “تفنگت را زمین بگذار” (جشن بزرگ پایان جنگ در جهان، شب ژانویه ۲۰۱۳) بنویسیم و با گفتگوهای مداوم؛ موضوع را داغ نگه داریم.

برای با شکوه شدن شب ژانویه ۲۰۱۳ تدارک هنری ببینیم و به اشکال مختلف شعار “تفنگت را زمین بگذار” را در شب موعود، در همه جا به نمایش بگذاریم.

و بلاخره برای رسیدن به این آرزوی مشترک بزرگ و مهم جهانی از هر روش مسالمت آمیز، موثر و زیبا استفاده کنیم.

همه با اشتیاق تمام، برای جشن بزرگ پایان جنگ در جهان، در شب ژانویه ۲۰۱۳ روزشماری می کنیم.