shahrzad-H

شهروند ـ می توانست مثل یکی از هزاران هزار جوانی باشد که روزانه در سراسر جهان به دلیل ابتلا به یک بیماری سخت درمان، در سکوت، از دنیا می روند، اما شهرزاد جباریان، اینگونه نبود.

هنوز به دهه ی سوم زندگی نرسیده به سرطان خون (لوکیمیا) مبتلا شد، اما با روحیه ای که داشت، بیماری اش را پرچمی کرد در اهتزاز برای تشویق و ترویج ثبت نام در بانک اهدای پیوند مغز استخوان. بیشترین شانس افرادی که نیاز به پیوند مغز استخوان دارند، در میان هموطنانشان است، حتی در میان همشهریانشان و شهرزاد و یارانش shahrzad-1کاری کردند که هزاران جوان ایرانی از سراسر جهان در بانک پیوند مغز استخوان ثبت نام کنند. به خاطر شهرزاد بود که چندین جوان ایرانی مبتلا به سرطان در گوشه گوشه جهان، نمونه ی منطبق با خودشان را پیدا کردند و سپاسگزار شهرزاد شدند.

شهرزاد الهام بخش بسیاری بود. او حتی در بدترین ساعات حمله ی درد و بیماری، لبخند بر لب عکس گرفت و به همه امید داد و گفت، این نیز بگذرد.

آرش، یار شهرزاد، با همراهی تعداد بسیاری از دوستان و آشنایان، کارزاری به راه انداختند و کاری کردند کارستان.

صفحه ی فیس بوک شهرزاد ۵۷۷۱۵ لایک خورد و بعضی از عکس ها و پست های این صفحه را بیش از ۱۵ هزار تن می پسندیدند.

شهرزاد که به شهرزاد قصه گو مشهور شد، در این صفحه از حالش می گفت و از کارهایی که کرده و خیال دارد بکند.

شهرزاد در این صفحه خودش را اینگونه معرفی کرده است:

«زندگى پر از اتفاقات غیر قابل پیش بینى هست و کسى واقعا از فرداش خبر نداره

در شهریور سال ١٣٩١ من مبتلا به بیمارى سرطان خون شدم که سخت ترین تجربه زندگى من تا به امروز بوده است که من با تکیه بر ایمان خودم و پشتیبانى همه جانبه خانواده و دوستانم تونستم با این مریضى کنار بیام.

براى ادامه زندگى و رسیدن به هدفهام و آرزوهام من احتیاج به پیدا کردن اهدا کننده جهت پیوند مغز استخوان دارم.

در واقع من فقط یکى از ده ها هزار نفرى هستم که به دنبال اهدا کننده خود براى ادامه زندگى هستند.

هدف من اطلاع رسانى کامل و همه جانبه درباره این بیمارى بین تمام اقشار مردم هست و این که چگونه هر کدوم از ما میتونیم نجات بخش انسان دیگرى باشیم.

به امید روزى که سرطان براى همیشه ریشه کن بشه.

این راه من است.»

۲۲ دسامبر بود که صفحه ی شهرزاد به سوگ نشست. آرش نامزد او نوشت:

«شهرزاد دیگه قصه نمیگه.

شهرزادم بعد از ١ سال و ٣ ماه مقابله با بیماریش امروز تسلیم شد و همه ما رو تنها گذاشت!

اسطوره اى که به این همه آدم امید داد امروز آروم گرفت.

همیشه و همیشه و همیشه به یادت هستیم و خوشحالم که دیگه درد نمیکشى.

خداحافظ عزیز دلم،خداحافظ اسطوره فراموش نشدنى، خداحافظ شهرزادم.  آرش»

کارزاری که شهرزاد و دوستانش به راه انداختند، بسیاری را با خود همراه کرد. هنرمندان و ورزشکاران بسیاری با او همدلی کردند و راه او را تشویق و تبلیغ کردند. صاحبان کسب و کار از حامیان مالی این کار بزرگ شدند. سیاستمداران از او گفتند. در بین افراد مشهور گلشیفته فراهانی، بهرام رادان، ماز جبرانی، مکس امینی، بهروز وثوقی، داریوش، شهرام و شهره صولتی، همای و گروه مستان و …

همینطور کوین ابرا (اکبر ابراهیم ‌زاده) جوان ۲۷ساله با الهام از شهرزاد سفر اسکیتی ۶۷۰۰ کیلومتری در کانادا را با هدف جمع ‌آوری کمک مالی برای بیماران سرطانی و جلب توجه آن ‌ها به این بیماری در ماه جون امسال آغاز کرد. ورزشکاران دیگری همچون فوتبالیست ها و طرفداران تیم استقلال همواره مروج راه و هدف شهرزاد بودند.

و همین چند روز پیش بود که موسسه One Match از کمپین شهرزاد تقدیر کرد. گزارش این تقدیر را در صفحه شهرزاد چنین می خوانیم:

«مؤسسه “One Match” که یکى از عضو هاى اصلى و فعال در جمع آورى اهدا کنندگان سلول هاى بنیادى در جهان است در تقدیرنامه اى به “شهرزاد” از زحمات او براى برگزارى برنامه ها و اطلاع رسانى و اضافه کردن تعداد زیادى از ایرانیان به این بانک جهانى تشکر و قدردانى کرد.

به گزارش این مؤسسه در سال ٢٠١٣ و تنها در کانادا تعداد ایرانیان اضافه شده به این بانک جهانى از طریق برنامه هاى شهرزاد ١٣٠٩ نفر گزارش شده است.

با اطلاع رسانى هاى انجام شده در سال ٢٠١٣ از طریق برنامه هاى شهرزاد تعداد اهدا کنندگان در ایران و ایرانیان سایر کشورها این رقم به بیش از ۵٠٠٠ نفر تخمین زده می شود.

این افتخار بزرگ رو به “شهرزاد” و تمام ایرانیان عزیز تبریک گفته و با این کار ثابت شد که با اتحاد و حس هم نوع دوستى هر کار بزرگى ممکن است.

هزاران اهدا کننده جدید سلول هاى بنیادى یعنى زندگى دوباره براى هزاران بیمار چشم انتظار براى انجام پیوند مغز استخوان.

این یک کار گروهى بوده و هست و این شروعى براى راهى طولانیست…»

به گزارش صفحه ی فیس بوک شهرزاد، مراسم تشییع  و خاکسپاری شهرزاد روز سه شنبه ۲۴ دسامبر ۲۰۱۳ از مسجد امام علی آغاز و به گورستان الگین میلز ختم شد.

مراسم یادبود او به زودی به اطلاع همگان خواهد رسید.

شهرزاد، علیرغم عمر کوتاهش، تأثیری ماندگار داشت و هر زمان که یک بیمار مبتلا به سرطان خون، با یافتن اهداکننده اش به زندگی برگردد، شهرزاد به زندگی برگشته است.