Farhad-Farsadi-n

انستیتو بیمه گران و بروکرهای بیمه ای کانادا در گزارشی که اخیرا مشترکا منتشر کردند به حجم بالای خسارات آبدیدگی و حوادث طبیعی اشاره و در ادامه پیشنهادات خاصی را برای جلوگیری از توسعه خسارت و همینطور راه های مکتوب کردن آن برای بهتر دریافت کردن خسارات ارایه کرده اند.

خانم آماندا دین قائم مقام انستیتو بیمه گران کانادا که عهده دار رسیدگی به خسارات اخیر یخ زدگی و تبعات آن است، اشاره کرد که مهمترین مساله مکتوب کردن خسارات و راه های جلوگیری از توسعه آن می باشد. در اینگونه شرایط بایستی ضمن حفظ خونسردی همه موارد را یادداشت کرد و حتی المقدور از لحظات مختلف عکس و فیلم تهیه کرد تا در زمان مقتضی امکان ارائه آن به برآوردکنندگان خسارت باشد.

در هفته گذشته توفان یخ با شدت بسیار بالای خود باعث شد که حدود نیم میلیون خانه در تورنتوی بزرگ بدون برق باشند و به دنبال آن یخ زدن لوله ها باعث ترکیدن و آب گرفتگی بعضی از خانه ها شد. عامل دیگر خسارات به بام ها و درخت ها بود که شکستگی شاخه ها عامل فزاینده دیگری بود که منجر به خسارات جانبی به اتومبیل های پارک شده و خود ساختمان ها گردید.

 

آیا خسارت اخیر تحت پوشش بیمه منازل مسکونی است یا خیر؟

برای بیمه منازل مسکونی فرم استاندارد خاصی وجود ندارد و به طور کلی هر کدام از

شرکت های بیمه از روش خاصی تبعیت می کنند ولی با کمی تفاوت می توان آنها را به ۳ گروه تقسیم کرد.

۱ـ بیمه حداقل،۲ ـ بیمه اصطلاحا با خطرات محدود،۳ ـ بیمه اصطلاحا تمام خطر.

چرا از کلمه اصطلاحا استفاده شده دلیلش این است که در عرف بیمه هیچ سند بیمه ای را نمی توان یافت که تمام خطر باشد و هر بیمه نامه ای دارای استثناء است و لذا همه خطرات و حوادث را نمی تواند تحت پوشش داشته باشد.

ولی اکثر شرکت های بیمه با توجه به سوابق خسارتی ترجیح شان آن است که دو نوع بیمه نامه شماره ۲ و ۳ را ارائه نمایند، لذا اگر هر یک از شما خوانندگان محترم دارای این نوع بیمه باشید کلیه حوادث ناشی از توفان ـ برف ـ باران و سقوط قطعات ناشی از درخت یا حتی اشیاء پرنده چون هواپیما و هلی کوپتر را پرداخت می کند.

در بیمه نامه اصطلاحا تمام خطر حتی خسارات ناشی از سنگینی برف و موارد مشابه را هم پرداخت می کنند که مزیت بسیار بالایی برای خریداران بیمه می  باشد.

اگر در این شرایط خانه ای بر اثر خسارات تحت پوشش بیمه قابلیت سکونت نداشته باشد این امکان به بیمه گذار(خریدار بیمه) داده می شود تا به هتل مراجعه نماید و تمامی هزینه توسط شرکت بیمه پرداخت می گردد.

 آیا خسارت اخیر در بیمه اتومبیل پوشش دارد یا خیر؟

بر اساس نظریه بیمه گران کانادا اگر شما دارای بیمه نامه بدنه کامل یا اصطلاحا بیمه کامپری هنسیو هستید کلیه خسارات ناشی از یخ، توفان و آب تحت پوشش است ولی خسارات یاد شده در بیمه نامه شخص ثالث پوشش ندارد.

 

آیا بیزینس ها دارای بیمه هستند که خسارت تعطیلی در این زمان سال را پوشش دهد؟

هر بیزینسی که دارای بیمه نامه اصطلاحا تمام خطر جامع باشد کلیه خسارات ناشی از تعطیلی و عدم فروش را تمام و کمال پرداخت می کند، لذا ضروری است در این گونه موارد فروش استاندارد سال قبل مشخص شده باشد تا با مقایسه آن بتوان از میزان ضرر و زیان حاصله مطمئن شد.

  * فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com