تهدید صادق لاریجانی به برخورد با «فتنه‌گران» پس از حوادث زندان اوین

رادیو فردا: رییس قوه قضاییه ایران در واکنش به بازتاب وسیع حمله ماموران و نیروهای امنیتی به زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین، گزارش‌های منتشره در این زمینه را «فضا سازی» و «نشر اکاذیب» خوانده و تهدید کرد که با «فتنه‌گران» برخورد خواهد شد.

منابع مخالفان در ایران و برخی از خانواده‌های زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که ماموران به بهانه بازرسی از این بند، روز پنجشنبه ده‌ها تن از زندانیان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند که برخی از آن‌ها به بیمارستان منتقل و برخی دیگر به زندان انفرادی فرستاده شدند.

سایت‌های مخالفان و رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور طی روزهای اخیر با پوشش وسیع اخبار مربوط به این حمله، با بستگان زندانیان گفت‌وگو کردند. خانواده‌های زندانیان بند ۳۵۰ همچنین مقابل دفتر ریاست جمهوری تجمع کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت بستگان خود شدند.

صادق آملی لاریجانی روز چهارشنبه، سوم اردیبهشت، اخبار و گزارش‌های منتشره در این زمینه را «هجمه‌هایی علیه قوه قضاییه و نظام اسلامی»، «فضاسازی»، «نشر اکاذیب» و «اخلال در امنیت ملی» خوانده که به گفته وی، با هدف احیای «فتنه‌گری» و «فعال کردن فتنه‌گران» صورت می‌گیرد.

evin--350-S

وی در این زمینه تهدید کرد که «دستگاه قضایی از این پس در برخوردهای عادلانه خود با فضاسازی‌های فتنه‌گرانه هیچ گونه تسامحی به خرج نخواهد داد.»

رییس قوه قضاییه با استناد به اظهارات غلامحسین اسماعیلی، رییس سازمان زندان‌ها، که در روزهای گذشته بار‌ها اخبار مربوط به ضرب و شتم زندانیان را تکذیب کرده بود، گفت: «حسب گزارش رئیس محترم سازمان هیچ خلافی صورت نگرفته است، اما گویا جریان فتنه این حرکت کاملا قانونی را بهانه‌ای برای میدان آمدن دوباره دیده و عده‌ای از درون کشور در هماهنگی و همراهی با دشمنان و معاندان خارجی در صدد زنده کردن جریان فتنه هستند.»

آملی لاریجانی می‌گوید که به دادستان تهران و دادستان‌های سراسر کشور «دستور اکید» داده است که «با قاطعیت و رعایت ضوابط و مقررات قانونی در مقابل هرگونه فضاسازی، نشر اکاذیب و اخلال در امنیت ملی بایستند» تا به گفته وی، «همگان بدانند که نظام اسلامی ایران نظامی نیست که به بهانه‌های واهی در مقابل فتنه‌گران و اخلال گران و حامیان آنان، به انفعال بیفتد و اگر تاکنون در مقابل آنان تسامحی از خود نشان داده از این پس هیچ‌گونه تسامحی نخواهد داشت.»
این تهدید‌ها در حالی صورت می‌گیرد که رییس قوه قضاییه ایران روز چهارشنبه با جابجایی غلامحسین اسماعیلی از ریاست سازمان زندان‌ها، وی را به ریاست کل دادگستری استان تهران و رییس دادگاه تجدیدنظر منصوب کرد.

در حالی که ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون قضایی مجلس می‌گوید که کنار گذاشتن اسماعیلی از ریاست سازمان زندان‌ها با حوادث اخیر بند ۳۵۰ اوین مرتبط است، ولی غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، این ارتباط را رد کرده و به خبرگزاری ایسنا گفته که وی ارتقاء مقام پیدا کرده است.

در همین حال، دولت حسن روحانی خبر داده که هیاتی را مامور رسیدگی به حوادث بند ۳۵۰ زندان اوین کرده است.

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت روز چهارشنبه اظهار داشت: «رییس جمهوری در این باره طبق قانون اساسی و هیات وزیران بر اساس ماموریت و وظایفی که دارند در هیچ یک از مواردی که حقوق شهروندان نادیده گرفته شود یا مخدوش شود سکوت نخواهند کرد.»

وی گفت: «از زمانی که این خبر مطرح شد دولت برای این کار، تیمی را مامور کرد و جزییات این موضوع در حال بررسی و گزارش گیری است؛ قطعا دولت از ایفای وظایف قانونی خود در حمایت از شهروندان کوتاه نخواهد آمد.»

وی تاکید کرد: «افرادی که زندانی می‌شوند هم حقوقی دارند و اینکه طبق قانون مجازات شوند قانونی است، اما حق نداریم هیچ اقدامی خلاف قانون نسبت به آن‌ها انجام دهیم به صرف اینکه آن‌ها زندانی هستند.»

رئیس سازمان زندان‌ها به منصب جدیدی ارتقا یافت

رادیو فردا: هم‌زمان با بالا گرفتن مسئله «ضرب و شتم» زندانیان بند ۳۵۰ اوین، روز چهارشنبه سوم اردیبهشت اعلام شد که رئیس سازمان زندان‌های ایران از این منصب به منصب دیگری منتقل شده‌است؛ انتقالی که به گفته سخنگوی قوه قضائیه «ارتقا محسوب می شود.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌های ایران، روز چهارشنبه با حکم صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، از سمت ریاست سازمان زندان‌های ایران برکنار شده و به سمت رئیس کل دادگستری استان تهران و رئیس شعبه اول دادگاه تجدیدنظر منصوب شده‌است.

در متن حکم انتصاب جدید آقای اسماعیلی آمده‌است که امید است وی «وظایف الهی» را «با سرعت لازم» انجام دهد.

روز چهارشنبه خبرگزاری ایسنا خبر داد که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، اعلام کرده‌است که حضور غلامحسین اسماعیلی در سمت ریاست دادگستری استان تهران «ارتقا محسوب می‌شود.»

 غلامحسین محسنی اژه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که «آیا رفتن غلامحسین اسماعیلی از سازمان زندان‌ها ارتباطی با اتفاقات اخیر در بازداشتگاه اوین دارد؟» گفت: «این موضوع هیچ ارتباطی با اتفاقی که در بند ۳۵۰ بازداشتگاه اوین رخ داد، ندارد.»

وی افزود که «این تصمیم از حدود ۴۰، ۵۰ روز قبل گرفته شده بود و با توجه به لیاقت و شایستگی‌های آقای اسماعیلی به جای آقای علیرضا آوایی در دادگستری استان تهران حضور خواهند یافت.»

با برکناری غلامحسین اسماعیلی بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا، با حکم رئیس قوه قضائیه، از هفته آینده علی اصغر جهانگیر به ریاست سازمان زندان‌ها منصوب می‌شود.

تجمع اعتراضی خانواده‌های زندانیان در برابر نهاد ریاست ‌جمهوری

prisoners-family-1

رادیو آلمان: خانواده‌های زندانیان سیاسی پس از تجمع در برابر مجلس اعتراض‌های خود را در برابر نهاد ریاست‌ جمهوری ادامه دادند. آن‌ها بیش از همه با شعار “وزیر بی‌کفایت، استعفا، استعفا” به مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری اعتراض داشتند.

نهاد ریاست‌جمهوری ایران در خیابان پاستور تهران روز سه‌شنبه (۲ اردیبهشت، ۲۲ آوریل) محل تجمع ده‌ها تن از اعضای خانواده، خویشاوندان و دوستان زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین بود. آن‌ها به سکوت دولت نسبت به ضرب‌وشتم زندانیان اعتراض داشتند. ‌روز قبل نیز در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند.

روز پنج‌شنبه هفته گذشته ماموران امنیتی به بهانه بازرسی به بند ۳۵۰ ریختند و زندانیان را با باتوم و مشت و لگد به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. به‌گزارش خانواده‌ها تعداد زیادی از زندانیان به شدت مجروح و گروهی از آن‌ها نیز به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند. زندانیان باقی‌مانده در بند ۳۵۰ از همان روز اعتصاب غذای خود را آغاز کرده‌اند.

پورمحمدی: فقط دو زندانی جراحت سطحی برداشته‌اند

تجمع‌کنندگان در برابر نهاد ریاست‌جمهوری، بیش‌از همه به مواضع مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری کابینه روحانی اعتراض داشتند. او مدعی شده در واقعه بند ۳۵۰ اوین تنها دو تن از زندانیان جراحات سطحی برداشته‌اند. تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند: «وزیر بی‌کفایت، استعفا، استعفا.»

تظاهرکنندگان همچنین در اعتراض به سکوت روحانی و هیات دولت شعار می‌دادند: «این همه رای گرفتین، دولت چرا نشستین؟» و «اوین شده فلسطین، دولت چرا نشستین؟» تنها عضو هیئت دولت که تاکنون درباره ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ نظر داده پورمحمدی بوده است. حسن روحانی تاکنون در این مورد سکوت اختیار کرده است.

prisoners-family

به‌گزارش رسانه‌ها، ساعاتی پس از آغاز تجمع حانواده‌ها در برابر نهاد ریاست‌جمهوری، خلیلی‌نژاد مسئول ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری در تماس با مجید انصاری معاون پارلمانی حسن روحانی خبر این تجمع را به او داد و از او کسب تکلیف کرد. سپس فردی از سوی دولت به میان خانواده‌های زندانیان رفت و قرار شد ۵ تن از آن‌ها برای گفت‌وگو با مقامات دولتی وارد نهاد ریاست‌جمهوری شوند.

اعتصاب غذای خانواده‌ها

نماینده دولت از تجمع کنندگان خواست که پس از ورود ۵ نماینده خود به نهاد ریاست‌جمهوری محل را ترک کنند، اما آن‌ها اعلام کردند که تا پایان گفت‌وگوی نمایندگان خود با هیئت دولت در محل باقی خواهند ماند.

صحنه‌ای از تجمع دیروز خانواده‌ها و دوستان زندانیان در برابر مجلس شورای اسلامی

روز گذشته (یکشنبه اول اردیبهشت، ۲۱ آوریل) نیز خانواده‌ها و دوستان زندانیان در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. آن‌ها خواستار شناسائی آمران و عاملان ضرب‌وشتم، برگرداندن زندانیان از سلول‌های انفرادی به بند، رسیدگی به وضعیت زندانیانی که اعتصاب غذا کرده‌اند، مداوای هرچه سریع‌تر زندانیان مجروح توسط پزشکان مورد اعتماد خود و همچنین اعزام نمایندگانی برای بازدید از بند ۳۵۰ شدند.

برخی از خانواده‌های زندانیان سیاسی اعلام کرده‌اند که از امروز تا زمان رسیدگی به خواست‌های خود در همراهی با زندانیان دست به اعتصاب غذا می‌زنند. خانواده‌ها در روزهای گذشته برای افشای آنچه بر زندانیانشان رفته است، اطلاع‌رسانی وسیعی کرده‌اند. احمد حائری برادر سعید حائری یکی از زندانیان بند ۳۵۰ به خبرنگاران گفته است که ماموران امنیتی اعلام کرده‌اند با مصاحبه‌هائی که حاوی نشر اکاذیب نباشد مشکلی ندارند.

براساس آخرین گزارش ها ۵ نماینده تجمع‌کنندگان در برابر نهاد ریاست‌جمهوری وارد ساختمان این نهاد شده‌اند و منتظر گفت‌وگو با نمایندگان هیات دولت هستند.