راب نیکلسون

شهروند – علی شریفیان: روز دوشنبه این هفته راب نیکلسون، وزیر دفاع دولت محافظه کاران فدرال در همایشی در اتاوا بدون مطرح کردن جزئیات و توجیهات لازم اعلام کرد دولت متبوعش ۱۰۰ میلیارد دلار بودجه ویژه دفاعی برای هزینه کردن در ۲۰ سال آینده در نظر گرفته است. این بودجه کلان که هرساله برای مدت ۲۰ سال ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد بود به گفته وزارت دفاع در ۲۰۰ پروژه خرید و تولید مایحتاج ارتش کشور هزینه خواهد شد. این یکصد میلیارد دلار قرار است برای خرید هواپیماهای جنگنده، هلی کوپتر، هواپیماهای تجسسی بدون سرنشین، رزمناوها و کشتی و قایق های جنگی، یونیفورم و لباس و حتی ساز و برگ لازم برای پرسنل ارتش به کار گرفته شود.
به محض انتشار این بودجه که زیر اقلام کلی مبالغ مختلف آورده شده و توضیح و جزئیاتی ارائه نشده با عکس العمل های انتقادی احزاب اپوزیسیون روبرو شد. رهبران و نمایندگان احزاب اپوزیسیون ارائه چنین طرح کلی را ترفندی می دانند که به محافظه کاران اجازه می دهد تصمیم روشن خود را درباره خرید جت های جنگنده اف – ۳۵ برای جایگزین کردن اف – ۱۸ های نیروهای هوایی که کم کم کارایی خود را در مسابقات و رقابت های نظامی از دست می دهند، پیش از انتخابات ۲۰۱۵ اعلام کنند.
استفن هارپر نخست وزیر دولت فدرال و رهبر محافظه کاران پیش از این اصرار زیادی برای خرید این جنگنده های مدرن و گرانقیمت داشته است، اما اکنون به نظر می رسد می خواهد به علت مخالفت هایی که با خرید هنگفت شده، تصمیم گیری درباره آن را به تاخیر بیندازد تا به موضوع انتخابات تبدیل نشود.