شهروند علی شریفیان: روز سه شنبه سوم فوریه ۲۰۱۵، جان برد، ۴۵ ساله وزیر امور خارجه دولت محافظه کاران در یک حرکت غیر مترقبه و دور از انتظار از مقام خود استعفاء داد.

جان برد که یکی از مهره های کلیدی کابینه استفن هارپر، نخست وزیر دولت محافظه کاران بود در یک سخنرانی کوتاه در پارلمان کانادا کناره گیری اش را از سیاست اعلام کرد. غروب روز دوشنبه به ناگهان و بدون هیچ مقدمه قبلی رسانه ها به نقل از منابع موثق خبر استعفای جان برد را منتشر کردند. جان برد در سخنرانی خود توضیح داد که دیشب با نخست وزیر درباره استعفایش صحبت کرده است.

به عقیده بسیاری از ناظران سیاسی پرکردن جایگاه جان برد برای هارپر بسیار دشوار خواهد بود. بعد از جیم فلاهرتی، وزیر دارایی که حدود یک ماه پیش از مرگش از دولت هارپر جدا شد، جان برد دومین مهره مهم و کلیدی است که از محافظه کاران جدا می شود.

جلد شهروند 1528

جلد شهروند ۱۵۲۸

جان برد یادآور شد که در انتخابات بعدی هم ( اکتبر ۲۰۱۵ ) شرکت نخواهد کرد.

جان برد نخستین باردر سال ۱۹۹۵ وارد فعالیت های سیاسی شد. در دو دوره از وزرای مهم مایک هریس، نخست وزیر محافظه کار انتاریو بود. برد نخستین بار در سال ۲۰۰۶ به عنوان کاندیدای حزب محافظه کار از حوزه نپان اتاوا به مجلس راه یافت. جان برد در انتخابات ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ هم باز به پارلمان کانادا راه یافت. او در مجموع ۲۰ سال به عنوان سیاستمدار کار کرده و مقامات مهمی را هم برعهده داشته است. او مدتی رهبر فراکسیون محافظه کاران در مجلس بود، مدتی هم دبیر کل خزانه داری را بر عهده داشته است.

جان برد توضیح نداد که چه برنامه ای برای کار و آینده خود دارد. گروهی گفته اند جان برد می تواند در بخش خصوصی پست و مقام خوبی به دست آورد. اد فست، یکی از وزرای دیگر هارپر به طور موقت جانشین جان برد و کفیل وزارت خارجه اعلام شده است.