پل مارتین نخست وزیر پیشین کانادا در سفری که به هفت کشور آسیایی کرد، به هنگام سونامی معروف (۲۰۰۵)، در جایی از همین سفر، هنگام که من و ایشان و زنده یاد جک لیتون در گوشه ای برای چند لحظه حرف زدیم گفت، شما کانادایی های ایرانی تبار تا در پارلمان کانادا نماینده نداشته باشید صدایتان چنان که باید در دولت ها شنیده نخواهد شد، نمی دانم به ملاحظه ی حضور جک لیتون بود و یا باور خودشان که گفتند حزبش هم چندان مهم نیست، یعنی به اهمیتِ خودِ حضور و صدا نیست!

از هنگامی که نخست وزیر وقت کانادا این سخن را گفت، تا امروز که نخست وزیر تازه ی کانادا با دو ایرانی تبار به مجلس می رود، یک دهه گذشته است و جامعه ی ایرانی در این یک دهه برای حضور و مشارکت سیاسی کوشش های ستودنی کرده است.

از جمله ی این کوشش ها بخصوص در این یکی دو سال اخیر حضور زنان و مردان جوان برای کسب کاندیداتوری در حزب های مورد علاقه شان بوده است که در نهایت چهار جوان ایرانی از هر سه حزب مطرح کانادا توانستند دیگر رقبایشان را کنار بزنند و به عنوان نامزد رسمی حزب متبوعشان وارد کارزار انتخاباتی شوند. علی احساسی نماینده حوزه ویلودیل از حزب لیبرال، مجید جوهری نماینده ریچموندهیل از حزب لیبرال، مایکل پارسا نماینده حوزه ریچموندهیل از حزب کانسرواتیو و پویان طبسی نژاد از حوزه ویلودیل برای حزب نیودمکرات (ان دی پی). که در نهایت آقایان علی احساسی و مجید جوهری پیروز انتخابات و وارد پارلمان فدرال شدندCover-1565.

پیروزی علی احساسی از حوزه ی مهم ویلودیل و مجید جوهری از شهر – حالا می شود گفت- ایرانی نشین ریچموند هیل، برای ایرانیان کل کانادا خبر خوش و موفقیت بزرگی است. به آقایان علی احساسی و مجید جوهری و جامعه ایرانی- کانادایی تبریک می گویم و امیدوارم که شاهد موفقیت های بیشتر جامعه نوپای ایرانی کانادایی باشیم.

اما تبریک اصلی را باید به شما مردم گفت. به شما که همت کردید و رای دادید، مهم هم نیست که به چه کس و یا چه حزبی رای دادید، مشارکت مردم در سرنوشت جامعه جلوه ای دارد، که در جوامع دمکرات با کمتر کوشش سیاسی دیگری قیاس کردنی است.

مشارکت سیاسی در مراکز تصمیم گیری کانادا از موهبت هایی است که نصیب هر کدام از جوامع قومی ساکن این کشور بشود در سرنوشت آن جامعه تاثیر انکار ناکردنی خواهد داشت. اگر نمایندگان منتخب از شایستگی سیاسی و درک و دانش لازم این کار برخوردار باشند، بی گمان هم به سود کشورشان کانادا و هم در راستای نیازهای جوامع خویش گام های مفید و موثری برخواهند داشت. ما مردم هم نباید تنها به رای دادن به نمایندگانمان قناعت کنیم، بلکه در تمام مدت خدمتشان در راستای وعده هایی که داده و نیازهایی که داریم، خواهان انجام کارهای لازم از سوی آنان باشیم، کاری که همه ی شهروندان مسئولیت پذیر و مسئولیت خواه و آشنا به حقوق و امور خویش از انجام آن دریغ ندارند.

پیروزی آقای جاستین ترودو و حزب لیبرال آن هم با این دامنه ی گسترده نشان از نارضایتی جدی مردم از دولت پیشین دارد. دولت تازه هم باید بداند که مردم با هیچکس برای همیشه پیمان برادری نبسته اند و هر زمان که احساس کنند دولت ها و یا نمایندگانشان به وظایف خویش عمل نمی کنند، آن ها را از وظیفه ای که بر عهده شان نهاده اند کنار خواهند نهاد.

جاستین ترودو نخست وزیر تازه ی کانادا که با وعده ی تغییر، کمپین انتخاباتی اش را به سرانجام رساند، و بارها شعار یک کانادا برای تمام کانادایی ها را داد – اشاره او به قانون سی ۲۴ است که موجب رنجش طیف گسترده ای از کانادایی های مهاجر به این سرزمین مهاجرپذیر شده است- ، اعلام کرده که جنگنده های این کشور را از نبرد با داعش در عراق و سوریه بیرون خواهد آورد. او گفته است که کانادا می خواهد به جایگاه پر اهمیت همیشه گی خویش بازگردد.

او ساعاتی پس از پیروزی در تماس تلفنی با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا بر این موضوع تاکید کرد.

او در مبارزات انتخاباتی اش قول داده بود که جنگنده های سی‌اف-۱۸ کشورش را که در منطقه مستقر هستند به کانادا باز خواهد گرداند.

ترودو بر مبارزه با داعش و نقش صلح طلبانه، هر دو هم زمان، در روز نخست پس از پیروزی خویش تاکید کرد و گفت رئیس جمهوری امریکا این موضع گیری او را درک می کند.

پذیرش ۲۵هزار پناهنده ی سوری، انجام وعده ی دیگری از قول های انتخاباتی ترودو بود که روز پس از انتخابات اعلان شد.

ترودو بر انجام وعده خویش برای رعایت امور زیست محیطی نیز بار دیگر تاکید کرد و گفت دوران بی توجهی دولت به محیط زیست پایان یافته است.

لازم به یادآوری ست که آقای ترودو قول داده ترکیب کابینه اش به گونه ای باشد که نیمی زنان و نیمی دیگر مردان به طور مساوی باشند، که این خبر خوبی ست برای تمام کسانی که به برابری حقوق زنان و مردان اعتقاد دارند و در این راه گام نهاده اند.

بی گمان دولت لیبرال آقای ترودو به گفته ی خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو دولتی خواهد بود به سود همه ی ما کانادایی ها و بویژه اهالی استان مهم انتاریو.

برای رئیس دولت جوان تازه که قصد دارد ارزش های انسانی و صلح جویانه کانادا را به او برگرداند آرزوی موفقیت داریم، و امیدواریم خلاف شوخی آقای اوباما همچنان جوان و پر انرژی بماند. اوباما که خود با موهای سیاه یکدست به کاخ سفید رفت، حال، ترودو را به دلیل داشتن موهای سیاه، دست می اندازد و البته وعده می دهد که به زودی موهای او نیز خاکستری خواهد شد

مریم منصف

مریم منصف

.

از دیگر خبرهای خوش این انتخابات پیروزی نماینده افغانستانی تبار کانادایی ست و در همین جا به خانم مریم منصف و جامعه افغانستانی کانادایی برای راه یابی شان به مجلس قانون گذاری کانادا از حوزه ی پیتربورو ـ کاوارتا خجسته باد بسیار می گوییم. حضور ایشان برای همه ی ما فارسی زبانها و به ویژه هم زبانان عزیز افغانستانی پیروزی بزرگی است و برایشان آرزوی موفقیت داریم.