ارزیابی مرکز آمار نروژ که در هفته اخیر منتشر شده است، نشان می‌دهد که دو مسجد بزرگ و عمده‌ی نروژ از جمله مسجد توحید در اسلو از ایران مدیریت می‌شود.

در گزارشی که برای ماهنامه‌ی “فریاد” (Exclamation) تهیه شده، منابع آگاه اعلام کرده‌‌اند که امام‌های جماعت برخی از مسجدها از طرف ایران انتخاب می‌شوند تا پیام‌های ایران را در اروپا بگسترانند. همین گزارش تأکید می‌کند که سفارت جمهوری اسلامی برای کنترل جامعه‌ی پناهندگان ایرانی ساکن نروژ و برگزیدن کسانی که با آنها همکاری کنند به طور چشم‌گیری فعال است. کسانی که برگزیده می‌شوند، به کارهای گوناگون با نیت‌های متفاوت گمارده می شوند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر دینی ایران است و از سوی جامعه‌ی اهل بیت که مسجد «امام علی» در اسلو محل برگزاری مراسم مذهبی‌شان و گزینش نیرو برای ایران است، حمایت می‌شود.

masjed--europe-1

یکی از کسانی که رابطه‌ی نزدیکی با سفارت ایران در اسلو دارد، گفته است: رابطه‌ی نزدیکی بین دو مسجد توحید و امام علی با مقام‌های دینی ایران وجود دارد. در گزارشی که چندی پیش از سوی شبکه تلویزیون دولتی نروژ پخش شد(۱)، بر همین رابطه ی نزدیک تأکید می‌شد. در گزارش تلویزیون نروژ آمده بود که بنای مسجد امام علی و خانه‌ای که امامان جماعت میهمان جامعه‌ی اهل بیت در آن زندگی می‌‌کنند، متعلق‌اند به جامعه‌ی اهل بیت؛ این جامعه یکی از نهادهای تبلیغی است که بیت رهبری راه‌اندازی کرده و بودجه‌ی آن را دولت ایران تأمین می‌کند.

مهدی مظفری، پروفسور بازنشسته دانشگاه اورهوس در دانمارک هم اطلاعات یاد شده را تأیید می‌کند؛ چنین رابطه‌هایی که دولت ایران را به مسجدهای بنا شده در اروپا وصل می‌کند، کنشی است معمول. هدف از این رابطه‌ها افزایش نفوذ رژیم ایران است و جذب نیروهای جدید برای مأموریت‌های مختلف در کشورهای اروپایی. ایران با حمایت و مدیریت از راه دور مسجدها، مسلمانان اروپایی به‌ویژه مسلمانان شیعه را جذب خود می‌کند. یکی از هدف‌های پنهان پولشویی است که به عهده‌ی افراد جذب شده می‌باشد. در این زمینه جامعه‌ی اهل بیت نقش بسزایی بازی می‌کند. این نهاد تحت فرمان بیت رهبری است و خارج از کنترل مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های کنترلی. در این معنا شخص رهبر و دستگاه روحانیت که اداره و فرماندهی نیروهای مسلح را هم در اختیار دارد و عملیات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی‌اش خارج از کنترل دستگاه‌های دولتی است، جامعه‌ی اهل بیت را مدیریت می‌کند.

مجازات مرگ برای کفرگویی

مهدی محمد تاتایون، یکی از اعضای هیئت امنای اهل بیت به ماهنامه‌ی فریاد می‌گوید: این نهاد توسط رهبر دینی ایران آیت‌الله خامنه‌ای راه‌اندازی شده و ساختمان‌هایی که در مالکیت این جامعه است توسط ایران خریداری شده. همین منبع می‌افزاید، با وجود آن که شخص خامنه‌ای این نهاد را تأسیس کرده، اما جامعه‌ی اهل بیت یک نهاد دولتی نیست. براساس گفته‌های مهدی محمد، این نهاد دینی نه با بودجه‌ی دولت ایران که بر اساس کمک‌های مردمی به ویژه شیعه‌های سراسر جهان از جمله ایران اداره می‌شود. مبنای دریافت کمک‌های مردمی هم اصول دینی است که مبتنی است بر خمس و زکات. مردم برای پرداخت مالیات‌های دینی خود؛ خمس و زکات، هزینه‌های این نهاد دینی را تأمین می‌کنند.

هم‌او می‌افزاید: بدیهی است که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر دینی است و براساس موازین اسلام، او وظیفه دارد که از نهادهایی مانند اهل بیت حمایت کند. بنابراین کمک‌های بیت رهبری به ما بر اساس آموزه‌های دینی و تعهد ایشان برای توسعه‌ی اسلام است.

در سامانه‌ی جامعه‌ی اهل بیت به صراحت به مجازات مرگ برای کفرگویی، همجنس‌گرایی، جادوگری و توهین به محمد، پیامبر اسلام به عنوان قانون شریعت، اشاره شده است. سنگسار، زنده سوزاندن و به دار آویختن از جمله روش‌های اجرای مجازات اسلامی است که در سامانه‌ی اهل بیت به آن اشاره و از سوی اسلام تجویز شده است. مهدی محمد عضو هیئت امنای اهل بیت در اسلو، موارد یاد شده در سامانه‌ی این نهاد را با این بهانه که نه روحانی است و نه امام جماعت، تفسیر نمی‌کند. در دانمارک هم بر رابطه بین ایران با مسجدهای شیعه‌ها در اروپا تأکید شده است. (۲)

تبلیغ برای انقلاب اسلامی

در سال ۲۰۱۰ یکی از اعضای هیئت امنای اهل بیت در گفتگو با تلویزیون دولتی نروژ، هرگونه ارتباط سیاسی و اجرای برنامه‌هایی که حاوی پیام‌های سیاسی است را منکر شد. ماهنامه‌ی فریاد اما در بررسی‌های خود خط موازی و نزدیکی بین برنامه‌هایی که در سامانه این نهاد و سامانه‌هایی که به طور رسمی برای هدف‌های سیاسی جمهوری اسلامی کار می‌کنند، یافته است. از جمله می‌توان از اعلام برگزاری و بزرگداشت روز سیزده آبان یاد کرد که موسوم است به روز دانشجو. در این روز نیروهای تندرو مذهبی به سفارت آمریکا در ایران حمله کردند و تعدادی از کارکنان و دیپلمات‌های سفارت آمریکا را گروگان گرفتند. این روز در ایران برگزار می‌شود و مسجد اهل بیت هم در اسلو بزرگداشت این روز را برگزار کرده است. به این ترتیب انکار همکاری با ایران و نداشتن برنامه‌هایی با پیام سیاسی دروغ محض است.

مهدی محمد در توضیح این برنامه مشترک می‌گوید: نمی‌دانستم که این روز بزرگداشت حمله به سفارت آمریکا در ایران بوده است. او حمله به سفارت آمریکا را محکوم می‌کند و جامعه‌ی اهل بیت از این اقدام تبری می‌جوید. نمونه دیگر همکاری موازی با روحانیت ایران، برگزاری تظاهرات در اعتراض به اعدام شیخ نمر، روحانی اهل عربستان سعودی است که رژیم ایران همه را تشویق به آن کرده بود.(۳) 

در تصویر زیر امام محمود جلول، امام جماعت مرکز اسلامی توحید در اسلو در کنار آیت‌الله قرائتی دیده می‌شود. قرائتی یکی از رهبران فکری دینی در ایران است و رئیس سازمان امامان جمعه.

sheikh-jalloul

در تصویر دیگری ایشان در کنار یکی از نمایندگان روحانی در کنار آرامگاه خمینی دیده می‌شود. جایی که مردم ضمن احترام به او در شعارهای خود از خدا می‌خواهند که روح بی عیب و نقص خمینی را بیامرزد. این عکس‌ها مربوط است به جون ۲۰۱۵ و در دیدار او از ایران گرفته شده است. عکس دیگری موجود است که جالول را در کنفرانس مهدویت نشان می‌دهد که در ایران برگزار شده است. آموزه‌ی رستاخیز مسیح با شیوه‌ی اسلامی برای ظهور امام غایب، مهدی موعود. این باور در خود ایران هم موجب بحث و چالش است. از هواداران سرسخت این باور، احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین ایران است که در همین کنفرانس سخنرانی کرده است.

masjed--europe

ماهنامه فریاد چاپ نروژ تلاش کرد که در مورد عکس‌ها با جالول گفتگو کند که گفته شد به سبب بیماری نمی‌تواند با شما صحبت کند. در ادامه کوشش برای توضیح این عکس‌ها خبرنگار این ماهنامه حتا موفق نشد با رئیس هیئت امنا، سلیم سید اختر زایدی گفتگو کند. صفحه فیسبوک این نهاد اکنون فقط برای گروهی خاص باز است و همگان نمی‌توانند مطلب‌های آن را ببینند. علت عمومی نبودن کنونی این صفحه، کنترل مقام‌های دولت نروژ است که معتقدند در این صفحه مطالبی آمده که با قوانین سکولار نروژ مطابقت ندارد. از جمله جاری کردن حکم طلاق بر اساس شریعت اسلام که نقض قانون کشور است.(۴)

شیخ محمود جالول در کنار یکی از نمایندگان ایران در آرامگاه خمینی