یک گزارش دیگر اف ‌بی‌آی در مورد کلینتون‌ها در آستانه انتخابات

هیلاری کلینتون نامزد حزب دمکرات در انتخابات آمریکا دونالد ترامپ را به خاطر انتقاد از ظاهر زنان “زورگو” خوانده است.

هیلاری کلینتون در تجمعی در فلوریدا گفت که دونالد ترامپ ۳۰ سال سابقه “تحقیر، بدرفتاری، توهین و تعرض” به زنان را دارد.

این چهارمین بار ظرف یک هفته است که نامزد دموکرات ها به ایالت حساس فلوریدا در جنوب شرقی این کشور سفر می کند.

او گفت: “ببینید ترامپ چه کارها کرده. همواره زن ها را زشت، زننده و حال به هم زن توصیف می کند. آن ها را خوک صدا می زند. به تناسب اندام آنها نمره یک تا ۱۰ می دهد.”

هیلاری کلینتون را در این تجمع آلیشیا ماچادو ملکه سابق زیبایی جهان معرفی کرد؛ همان زنی که دونالد ترامپ در گذشته به تمسخر “ملکه پرخوری” و “خانه‌داری” توصیف کرده بود.

ریاست جمهوری باراک اوباما هم با انعکاس سخنان کلینتون گفت که ترامپ “عمری را صرف خوک و سگ و لجن” خواندن زنان کرده است.

clinton-trump-l

او گفت:” دونالد ترامپ اولین نامزد ریاست جمهوری است که از انتشار سوابق مالیاتی اش خودداری می کند و به طبقه کارگر هشدار داد مواظب باشند دونالد ترامپ سر آن ها کلاه نگذارد. ترامپ می گوید که در عرصه سیاست خارجی خودش مشاور خودش خواهد بود، چون که مغزش خوب کار می کند. آخر چه کسی این طور حرف می زند؟ ما نمی توانیم رئیس جمهوری داشته باشیم که مغزش به او می گوید باید دیگران را دوباره شکنجه کنیم یا این که تمام پیروان یک دین را به کشورمان راه ندهیم.”

همزمان دونالد ترامپ خانم کلینتون را “فاسد” خوانده و گفته است که او “سیستم بهداشتی آمریکا را برای همیشه ویران خواهد کرد”.

او که همراه نامزد معاونتش مایک پنس در ویسکانسین حاضر شده بود قانون بهداشتی جدید آمریکا که به “اوباماکر” معروف است را “یک فاجعه” خواند و گفت اگر رئیس جمهور شود فورا آن را لغو خواهد کرد.

تحقیقات اف بی آی درباره پرونده ایمیل های هیلاری کلینتون

از سوی دیگر، مدیر اف بی ای جمعه گذشته از شروع تحقیقات مقدماتی درباره پرونده ایمیل های هیلاری کلینتون خبر داد، و خشم و تعجب دمکرات ها را از این موضوع بی سابقه در تاریخ مبارزات انتخاباتی امریکا برانگیخت. شش روز مانده به انتخابات آمریکا، پلیس فدرال این کشور گزارش تحقیق از یکی از تصمیم‌های خبرساز بیل کلینتون، همسر نامزد کنونی دموکرات‌ها را منتشر کرده است. موضوع بر سر یک حکم عفو عمومی است که ۱۶ سال از آن می‌گذرد.

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) روز سه‌شنبه (اول نوامبر/ ۱۱ آبان – به وقت محلی) توییت کرد که گزارشی از نتیجه یک تحقیق و تفحص مربوط به سال ۲۰۰۵ در تارنمای اینترنتی این نهاد رسمی منتشر شده است. این تحقیق و تفحص از فرمان عفوی صورت گرفته که بیل کلینتون، همسر هیلاری کلینتون، در سال ۲۰۰۱ به سود یک فعال بورس به نام مارک ریچ صادر کرده بود.

همسر نامزد کنونی انتخابات آمریکا در آخرین روز ریاست جمهوری خود – ۲۰ ژانویه ۲۰۰۱ – با استفاده از اختیارات خود، گروهی از شهروندان آمریکا را عفو عمومی کرد که مارک ریچ هم در میان آنها بود.

ریچ که به اتهام فرار مالیاتی تحت تعقیب پلیس فدرال بود، در سوئیس ساکن شده بود. جا گرفتن نام ریچ در میان عفوشدگان به این دلیل سوءظن‌برانگیز شد که همسر سابق او پیش از صدور فرمان عفو، کمک‌های مالی قابل توجهی به کلینتون‌ها و حزب دموکرات کرده بود.

در گزارش تحقیق و تفحص اف‌بی‌آی آمده که در جریان عفو “آن‌گونه که برمی‌آید، استانداردها و روند معمول رعایت نشده است”. ریچ که به “پادشاه نفت” مشهور بود، در ژوئن ۲۰۱۳ درگذشت.

انتشار گزارش نتیجه این تحقیق و تفحص در آستانه انتخابات ۸ نوامبر انتقاد دموکرات‌ها را برانگیخته است. به گفته‌ی برایان فالون، اگر انتشار گزارش به خاطر پایان‌یافتن مهلت قانونی سری بودن آن صورت نگرفته باشد، رفتار اف‌بی‌آی “غریب” است.

در موضع‌گیری پلیس فدرال در این مورد از جمله قید شده که مدارک مربوط به تحقیق و تفحص “مطابق روند معمول به صورت خودکار و الکترونیکی منتشر شده‌اند”. بر این اساس، از پلیس فدرال خواسته شده بوده طبق قانون آزادی گردش اطلاعات، مدارک یادشده را منتشر کند.

این دومین بار در یک هفته‌ی اخیر است که پلیس فدرال آمریکا اطلاعاتی در مورد کلینتون‌ها منتشر می‌کند. روز جمعه (۲۸ اکتبر/ ۷ آبان) جیمز کانی، رئیس اف‌بی‌آی خطاب به کنگره گفته بود که مجوز تحقیقات تازه درباره پرونده ایمیل‌های هیلاری کلینتون صادر شده است. هیلاری کلینتون زمانی که وزیر امور خارجه آمریکا بود، بر خلاف قواعد کاری، از سرورهای غیرکاری برای مکاتبات اداری استفاده کرده بوده است؛ سرورهایی که در مقایسه با سرورهای کاری از امنیت سایبری کمتری برخوردارند. این پرونده بدون پیامد حقوقی خاصی برای هیلاری کلینتون در ماه ژوئیه بسته شده بود.

گفته می‌شود از سرگیری تحقیقات در این مورد بر نتایج انتخابات پیش رو تأثیر می‌گذارد. رئیس پلیس فدرال به همین دلیل زیر ضرب انتقاد رفته است.

هیلاری کلینتون که در نظرسنجی‌های پیشین از رقیب جمهوری‌خواه خود، دونالد ترامپ، پیش افتاده بود، حال به گزارش خبرگزاری فرانسه نتیجه یک نظرسنجی تازه نشان می‌دهد که ترامپ بار دیگر از کلینتون اندکی پیش افتاده است.

رهبر دمکرات‌ها در سنای آمریکا و نیز مدیر ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد انتخاباتی این حزب، از پلیس فدرال آمریکا خواسته‌اند، نتیجه تحقیقات خود در مورد رابطه احتمالی میان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ و روسیه را در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

گزارش شماری از رسانه‌های ایالات متحده حاکی‌ست که درخواست علنی شدن گزارش، مربوط به تحقیقاتی می‌شود که پلیس فدرال، در پی کناره‌گیری «پل منافورت»، مدیر پیشین کارزار آقای ترامپ انجام داده‌است.

منافورت در پایان مرداد ماه، پس از انتشار اسنادی در ارتباط با کمک او به ویکتور یانوکوویچ، از متحدان عمده روسیه در اوکراین، و دریافت ۱۲ میلیون دلار از حزب او، از سمت خود به عنوان مدیر ستاد ترامپ کناره‌گیری کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید اف‌بی‌آی در ماه‌های اخیر پرونده‌ای باز کرد که هدف از آن تحقیقات در مورد اتهام‌های مطرح‌شده و رابطه احتمالی میان دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، و یا نزدیکان او با فرد، افراد یا موسسات روسی، بود.

هری رید، رهبر اعضای دمکرات سنای آمریکا، در نامه‌ای به رئیس اف‌بی‌آی، جیمز کومی، گفته او اطلاعات مهمی در مورد رابطه احتمالی ستاد ترامپ و روسیه دارد: «مردم حق دارند از این اطلاعات باخبر شوند. من ماه‌ها پیش در نامه‌ای از شما خواسته بودم این اطلاعات را به‌طور علنی منتشر کنید».

رابی موک، مدیر ستاد کلینتون، نیز اندکی بعد درخواست مشابهی را مطرح کرد و پرسید «آیا [جیمز] کومی، به درخواست‌ها… پاسخ داده و در مورد تحقیقات ترامپ-روسیه سخنی خواهد گفت؟».

او سپس در توئیتر خود خواستار در نظر گرفتن «استانداردهای یکسان» شده‌ است. اتهامی که این روزها دمکرات‌ها علیه رئیس پلیس فدرال آمریکا مطرح کرده و می‌گویند او به سود ترامپ، استانداردهایی دوگانه را در روند انتخابات در پیش گرفته ‌است.

پل منافورت، خود به این موضوع واکنش نشان داده و می‌گوید این‌ها همه برای منحرف کردن افکار عمومی از توجه ایجاد ‌شده به نامه جیمز کومی در ارتباط با ایمیل‌های تازه کلینتون است.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، بارها از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ستایش کرده، اما تاکید کرده او را اساسا نمی‌شناسد.

روز چهارشنبه، ۱۲ آبان نظرسنجی ای بی سی نیوز و واشنگتن پست آمریکا از برابر بودن دو نامزد خبر داد، اما یک تغییر مهم در این نظرسنجی اعتماد بیشتر شرکت کنندگان در نظرسنجی به ترامپ بود.

۴۶ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته اند ترامپ را صادق می دانند و تنها ۳۸ درصد درباره کلینتون این را گفته اند. این در حالی است که دو ماه پیش ۴۸ درصد کلینتون را در مقابل ۴۳ درصد ترامپ صادق می دانستند

جمعه گذشته، جیمز کومی، رئیس اف بی آی نامه ای به کنگره آمریکا نوشت و به آنها اعلام کرد که ایمیل های جدیدی از خانم کلینتون در کامپیوتر هما عابدین، دستیار او پیدا شده که اف بی آی باید آنها را بررسی کند

این نامه آقای کومی در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت. بخصوص که سه ماه پیش رئیس اف بی آی اعلام کرده بود در ماجرای ایمیل های خانم کلینتون هیچ فعل مجرمانه ای به باور او روی نداده و دادستان کل آمریکا بر روی این نظر آقای کومی، ختم پرونده ایمیل های کلینتون را اعلام کرده بود.

خانم کلینتون متهم شده بود که در زمان وزارت خارجه آمریکا بجای استفاده از سرور دولتی، از یک سرور شخصی برای میزبانی ایمیل های خود استفاده کرده است. منتقدان می گفتند این کار بخاطر موقعیت شغلی حساس او اشتباه و جرم بوده چون امکان درز اطلاعات محرمانه وجود داشت.

همزمان با نامه جدید رئیس اف بی آی، ستادهای انتخاباتی دو نامزد واکنش نشان دادند. ستاد ترامپ این نامه را نشانه ای از جرایم مخفی کلینتون در زمان وزارت خارجه دانست و ترامپ از آمریکایی ها خواست به او رای دهند.

هیلاری کلینتون و ستاد او نیز آقای کومی را به اقدام خلاف روال و جهت گیری تاثیرگذار در انتخابات متهم کردند.

براساس یک قانون، کارمندان دولت فدرال آمریکا حق ندارند اقدامی کنند که بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد.

ستاد کلینتون می گوید نوشتن این نامه از سوی رئیس اف بی آی در حالیکه معلوم نیست نتیجه آن کی مشخص شود، اقدامی به نفع ترامپ است. کارشناسان می گویند عملا امکان ندارد بررسی ایمیل های هما عابدین که بیش از ۶۵۰ هزار ایمیل را شامل می شود، در مدت کوتاه منتهی به انتخابات پایان بگیرد.

دو نامزد در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا با بحران هایی مواجه بوده اند. دو ماه پیش ویدئویی از دونالد ترامپ منتشر شد که او اظهارات رکیکی علیه زنان بر زبان آورد که باعث شد حتی برخی هم حزبی ها سخنان او را تقبیح کنند.

هیلاری کلینتون هم در ماه های اخیر با انتقاداتی به خاطر ماجرای ایمیل هایش و همچنین افشای اسناد ویکی لیکس مواجه شد که در آن اسناد او اظهاراتی علیه آنچه شعار انتخاباتی اش است، بیان کرده بود.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هشتم نوامبر برگزار می‌شود و ۴۵مین رئیس‌جمهوری نیز کار خود را از ژانویه سال آینده آغاز خواهد کرد.