مروری بر تعالیم بهائی

در حالی که آثار نویسندگان و شعرای قدیم و جدید بارها توسط محققین ایرانی مورد بررسی قرار گرفته، در باره آنها اظهار نظر شده و برای مطالعه به عموم مردم معرفی شده‌اند، اکثر این محققین آشنایی با آثار و نوشته‌های آئین بهائی نداشته و هیچ یک آنها را مورد بررسی قرار نداده‌اند اگر چه که در این آثار علاوه بر زیبائی ادبی، حکمتی عمیق و اندیشه‌ای والا نیز گنجانده شده است.

عدم توجه به آثار آئین بهائی در ایران شاید به این دلیل بوده که آنها با ادعای ظهور آئینی نوین همراه بوده و سبب گردیده که مردم در محیطی مذهبی چون ایران از خواندن این آثار خودداری کنند.

آثار حضرت بهاءالله و حضرت عبدالبهاء پر از اهداف و مقاصد عالی برای ترقی روحانی بشر و اتحاد میان انسان‌ها می‌باشد و جای آن دارد که این آثار زیبا و پرمعنی مورد مطالعه و ستایش قرار گرفته و به عموم معرفی گردند زیرا این سخنان زیبا و ارزشمند دلیل بر روحی بزرگ و اندیشه‌ای والا می‌باشند ولی در حالی که هنوز در ایران سکوت سنگینی بر آموز‌ش‌های این آئین نوین برقرار است، پیام این آئین به سراسر دنیا رسیده و اکنون بیش از شش میلیون پیرو از ملیت‌ها، اقوام، فرهنگ‌ها و نژادهای گوناگون دارد و بسیاری از اندیشمندان و بزرگان حقیقت‌جوی جهان وسعت دیدگاه این آئین نوین را که از ایران زمین برخاسته تقدیر و تمجید نموده و آرمان جهانی آن را مورد ستایش قرار داده‌اند.

نمونه کوچکی از نظر برخی از دانشمندان و مشاهیر عالم در باره آئین بهائی را برای آشنایی خوانندگان عزیز ارائه می‌نمائیم:

لئو تولستوی نویسنده و فیلسوف روس در نامه‌ای خطاب به دوست فرانسوی خویش می‌نویسد:”آئین بهائی دارای فلسفه بسیار عمیقی است که نسل حاضر از درک آن عاجز است… تعلیمات بهائی روح این عصر و به مقتضای نیاز بشرپدید آمده است… باید تعلیم و احکام بهائی را در جهان تنفیذ نمود و وحدت حقیقی را که اساس این آئین است نشر داد.”

پروفسو بنیامین جوت استاد دانشگاه آکسفورد و مترجم آثار افلاطون اظهار می‌دارد:”نهضت بهائی شاید تنها امید آینده باشد” و همچنین مهاتما گاندی، رهبر نامدار هندوستان می‌گوید:”دیانت بهائی امیدیست برای همه بشر.”

پروفسور وارن واگار دانشمند و عالم اجتماعی امریکایی با مطالعه عمیق و ارزیابی دقیق در باره امکان حصول وحدت و تمدن جهانی چنین می‌گوید:” از بین همه مذاهب در ادیان معاصر این تنها آئین بهائی است که بلا شبهه و بدون هیچ گونه ابهامی با قطعیت تمام هم خود را وقف مسئله وحدت عالم انسانی نموده است.”

اروین لازلو  شخصیت معروف جهانی در سازمان ملل می‌نویسد:”در این لحظات حساس ما تنها در صورتی می‌توانیم به بقای نوع انسان و شکوفایی و غنای تمدن و فرهنگ او امیدوار باشیم که شیوه تفکر و تلقی متعارف خود را تغییر داده و از بینش بدیعی که منبعث از تعالیم و دیدگاه‌های دیانت بهائی است و تازه‌ترین اکتشافات علوم تجربی نیز بر آن مهر تأیید زده‌اند برخوردار گردیم.”

از طرف دیگر مجمع قانونگذاری کشور برزیل در ۲۸ ماه می ۱۹۹۲ به مناسبت صدمین سال وفات حضرت بهاءالله جلسه‌ای مخصوص تشکیل داد و از مقام ایشان و تعالیمش و خدماتی را که جامعه بهائی به نوع بشر ارزانی داشته‌اند تجلیل کرد.

از جمله دیگر بزرگان علم و ادب و دانشمندان که دیدگاه آئین بهائی را تقدیر کرده و آن را ستوده‌اند می‌توان از توماس ادیسون، کنت دوگوبینو سیاستمدار برجسته و نویسنده فرانسوی، نوفل افندی نویسنده طرابلسی، عبدالرزاق الحسنی نویسنده، الکساندرگراهام بل مخترع تلفن، ودرو ویلسون رئیس جمهور امریکا، مازایک دو رئیس سابق جمهوری چکسلواکی، دیوید استار جردن رئیس دانشگاه استانفورد و پروفسور توماس چاین دکترای الهیات دانشگاه اکسفورد را نام برد. حال آیا پسندیده است که هموطنان عزیز از آثار این آئین نوین که از ایران زمین برخاسته و بسیاری از متفکرین جهان را تحت تأثیر آثار و دیدگاه خود قرار داده بی‌خبر باشند و یا آگاهی آلوده به غرض و نادرست در مورد آنها داشته باشند؟

حضرت بهاءالله می‌فرمایند:”بگو ای عباد (مردم) باب رحمتم را که بر وجه اهل آسمان‌ها و زمین گشودم بدست ظلم و اعراض ( اجتناب) دید و سدره مرتفعه ( درخت بلند) عنایتم را به جبر و اعتساف (ظلم و ستم) قطع مکنید…. به صفاتم متصّف شوید تا قابل ورود ملکوت عزم(ثبات) شوید و در جبروت (عظمت و جلال) قدسم درآئید.”

همه پیامبران صرف نظر از ادعای پیامبری‌شان، تحولات زیادی در جهان ایجاد کرده‌اند و سخنان‌شان الهام بخش عده زیادی بوده است. هنوز پس از گذشت قرن‌ها مردم زیادی زندگی‌شان را تحت تأثیر سخنان پیامبرانی چون حضرت موسی، حضرت مسیح، حضرت محمد، حضرت بودا و …. شکل می‌دهند. این در حالی است که مخالفان این پیامبران ایرادات زیادی به آنها وارد کرده اما ذره‌ای به تأثیرات خوب پیام‌های آنها توجه ننموده‌اند.

ممکن است ادعای حضرت بهاءالله برای همه قابل درک یا پذیرش نباشد اما دلیلی ندارد که پیام‌ها و سخنان و اندرزهای ایشان نادیده گرفته شود.

خوانندگان عزیز  در صورتیکه مایل به شناسایی بیشتر در مورد تعالیم آئین بهائی هستید، برای سؤالات خود یا  اگر نظری در مورد مقاله‌های هفتگی دارید از طریق ایمیل و یا پیامگیر زیر با ما تماس بگیرید:  پیامگیر : ۷۴۰۰-۸۸۲-۹۰۵ ،   ایمیل:  anyquestionsplease@gmail.com

وب سایت برای برخی از کتابهای فارسی بهائی  :      www.reference.bahai.org/fa