شهروند- رییس جمهور منتخب ایالات متحده ی آمریکا، دونالد ترامپ، با آمدن بر سر قدرت و به دست گرفتن زمام امور با امضای چندین قرارداد اجرایی کارش را شروع کرد و مصمم در مسیری که به قول خودش چیزی نیست جز تحقق وعده های انتخاباتی و برآوردن خواسته های طرفدارانش، گام برداشت.

او تنها بعد از گذشت ساعاتی از تفویض حکم ریاست جمهوری از پیمان تجاری کشورهای حوزه ی اقیانوس آرام خارج شد، برای تأمین مالی ساخت دیوار مکزیک شروع به رایزنی کرد و خواستار قطع بودجه ی دولت برای کلینیک های سقط جنین در آمریکا شد.وظیفه شناسی ترامپ به آمریکا محدود نشد و اواخر هفته ی گذشته او در مقابل چشمان متعجب دنیا با امضای چندین قرارداد اجرایی دیگر اعلام کرد که شهروندان ۷ کشور ایران، سوریه، عراق، سودان، سومالی، یمن و لیبی نمی توانند به مدت ۹۰ روز، وارد خاک ایالات متحده بشوند، نمی توانند برای دریافت ویزا اقدام کنند و دارندگان ویزا نیز نمی توانند از ویزای خود استفاده کنند. مدت زمان این ممنوعیت برای پناهندگان سوری نامعلوم است.

او همچنین دستور به توقف روند پذیرش مهاجر از این کشورها داد. در این میان تکلیف ایرانی ها را با صراحت بیشتری روشن کرد و اعلام کرد که ایرانی های دوتابعیتی، حتی ایرانی کانادایی ها، نمی توانند وارد خاک ایالات متحده بشوند و این جلوگیری شامل ایرانی های دارای گرین کارت هم شد. مسافرانی که طی شنبه و یکشنبه ی گذشته عازم ایالات متحده بودند و یا شانس این را داشتند که به مقصد برسند در فرودگاه ها سرگردان مانده بودند و به آنها اجازه ی سوار شدن به هواپیما و ورود به خاک ایالات متحده ی آمریکا داده نمی شد، اما ترامپ از یک نکته ی بسیار مهم غفلت کرد و آن چیزی نیست جز نیروی مردم و فعالان مدنی در ایالات متحده و سایر کشورها.

دقایقی از اعلام امضای این قراردادهای اجرایی نگذشته بود که مردم و فعالان مدنی، سیاست مداران از اقصا نقاط جهان و وکلا به این اقدامات به شدت واکنش نشان دادند. بسیاری از مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی به خیابان ها ریختند و با جمع شدن در فرودگاه ها و شعار دادن علیه سیاست های نژادپرستانه ی ترامپ خواستار ورود مسافران به خاک آمریکا و جلوگیری از اجرایی شدن قراردادها شدند.

شنبه شب یک قاضی فدرال در آمریکا توانست به همت جمعی از وکلا باعث توقف موقت اجرای دستورات ترامپ شده و باعث شود که مردم خسته و نگران بتوانند به خاک ایالات متحده وارد شوند. دولت کانادا و هلند طی مذاکراتی آمادگی خود را برای تامین مالی کلینیک های سقط جنین در آمریکا اعلام کردند و نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو با ابراز مخالفت با سیاست های ترامپ و با پیگیری فراوان توانست به کمک شهروندان کانادایی که تابعیت دوم آنها از ۷ کشور ذکر شده، آمده و باعث شود که قانون درمورد آنها تغییر کرده و شهروندان دو تابعیتی که دارای پاسپورت و یا کارت اقامت کانادا هستند، از این قوانین مستثنا شوند و همچنان بتوانند به خاک ایالات متحده ی آمریکا رفت و آمد داشته باشند.

در انگلستان مردم با امضای طوماری خواستار جلوگیری از ورود ترامپ به این کشور شدند و بسیاری از مردم از جمله کانادایی ها در جلوی در سفارت آمریکا در نقاط مختلف دنیا به تظاهرات برخاستند؛ تظاهراتی که به بستن دوروزه ی کنسکولگری آمریکا در تورنتو منجر شد.

ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی با تحریم شرکت در جشنواره ی فیلم اسکار اعتراض خود را به گوش اهالی هنر و دیگر مردم رساندند و آکادمی اسکار نیز با نوشتن نامه ای ناراحتی خود را از احتمال عدم شرکت اصغر فرهادی، فیلمساز ایرانی و برنده ی جایزه ی اسکار، اعلام کردند.

هنرمندان هالیوود نیز از این اتفاق ابراز ناراحتی کردند و اعلام کردند که در صورت ادامه این روند دست به اعتصاب خواهند زد.

در عصر رسانه و در زمانی که خبرها با تأخیر تنها چند ثانیه به دست افراد در دورترین نقاط دنیا می رسد نمی توان نیروی عظیم مردم در تعیین سرنوشت خودشان را نادیده گرفت. این اتفاق درسی بزرگ برای شهروندان کشورهایی نظیر ایران است و می توان به آن به این شکل نگاه کرد. ترامپ برای اولین بار همه ی ایرانی ها اعم از راست و چپ و مسلمان و لاییک و … و یا دارندگان هر تابعیت دومی را در یک دسته قرار داد و مزه ای را به ما چشاند که اگرچه برای بسیاری از ما خوش آیند نیست، اما بسیار آموزنده است. برای یک بار ایرانی ها می بینند که با مردم دنیا در یک کشتی نشسته اند و از هم جدا نیستند. ایرانی ها در این میان بی سرپناه اند و اگر بین خودشان دمکراسی نباشد همه با هم غرق می شوند. دیکتاتوری و نژادپرستی به هر شکلی چه در غرب و چه در شرق در دنیای امروز شکست خورده است و در جایی که غیرمسلمانان برای مسلمانان حلقه ی انسانی تشکیل می دهند تا در فرودگاه نمازشان را بخوانند و نیروی پلیس مانع آنها نشود، در جایی که حمله به مسلمان ها هم در مسجدی در کانادا حمله ی تروریستی علیه کانادا خوانده می شود، در دنیایی که بزرگترین مقامات سیاسی کشورهای دمکرات آن حاضرند در یک حرکت نمادین و برای جلوگیری از عملی شدن وعده های ترامپ دم از مسلمان شدن بزنند، جایی برای تفرقه و نفرت و کینه باقی نمی ماند.

در دنیای امروز هیچ کس تنها به سرزمین خودش تعلق ندارد و مرزی بین آدمها نیست و در این میان بازندگان اصلی سیاستمداران و افراط گرایان مذهبی هستند، زیرا با تمرین دمکراسی توسط خود مردم هیچ نیروی سیاسی بیرونی، چه در غرب و چه در شرق، قدرت مقابله با آنها را ندارد و می توان با نیروی اتحاد مردم و با باور به دمکراسی و تمرین آن، روزی همه ی افراطیون سیاسی را مانند ترامپ امروز به شگفتی واداشت و به آنها به جای فرصت قدرت نمایی و جنایت بیشتر،  وعده ی دیدار در دادگاه داد!