در چندین شماره گذشته به موارد مختلف قانون مالک و مستأجر در ایالت انتاریو (مستأجرین واحدهای مسکونی) اشاره کردیم. در این زمینه سؤالات زیادی از جانب خوانندگان گرامی مطرح شده که مطمئن هستم برای همه خوانندگان مفید خواهد بود.

 

سؤال: مستأجر من مدتی است به مسافرت خارج از کشور رفته و خبری از او نیست. تکلیف من با واحد مورد اجاره چیست؟

پاسخ: شما باید ابتدا برای تماس با وی از طرق مختلف حداکثر تلاشتان را بکنید و همه این تلاش ها را به عنوان مدرک حفظ کنید. سپس با حضور دو نفر شاهد در واحد مسکونی را باز کرده و از کلیه وضعیت داخل عکس و فیلم تهیه کنید. اقلام با ارزش را برای مدت دو ماه در محلی نگهداری کنید، زیرا ممکن است او برگردد و درخواست اموالش را کند.

توجه داشته باشید که اگر مستأجر در حین غیبت به طور مرتب اجاره خود را پرداخت می کند شما اجازه ورود به محل را ندارید. تمام موارد فوق موقعی است که وی اجاره خود را نپردازد و شما یادداشت رسمی برای وی ارسال کرده باشید. توصیه می شود که قبل از ورود به محل با LTB (Landlord Tenant Board) هم مشورت نمائید.

پس از دو ماه نگهداری اقلام در انبار می توانید آنها را به فروش رسانده و هزینه نگهداری را از آن کم کنید، سپس ماحصل را تا ۶ ماه در صورت مراجعه مستأجر نزد خود داشته باشید.

 

سؤال: مستأجر من در بیمارستان فوت کرده و هیچ کس از اقوام وی برای دریافت اموال وی در واحد اجاره ای مراجعه نکرده اند. من باید چه کنم؟

پاسخ: ابتدا پس از اطلاع از فوت مستأجر قفل واحد مسکونی را عوض کنید، زیرا هر کس به کلید دسترسی داشته باشد می تواند محل را تخلیه نماید در حالی که ممکن است او از اعضای ورثه نباشد و شما بعداً دچار مشکل شوید. فقط به ورثه قانونی اجازه خروج اموال را بدهید. چنانچه هیچ کس مراجعه نکرد و اجاره محل نیز پرداخت نشد شما کلیه موارد سؤال قبلی را عیناً انجام دهید. در تمام موارد اقدامات خود را ثبت و مدارک را حفظ نمائید.

 

سؤال: واحد مسکونی به دو نفر اجاره داده شده (برابر قرارداد اجاره) ولی اکنون چهار نفر در محل زندگی می کنند (زن و شوهر، پدر و مادر را هم آورده اند) یا زن و شوهر دیگری هم با آنها زندگی می کنند. من باید چه کنم؟

پاسخ: اگر این افراد میهمان هستند (برای مدت کوتاه) شما نمی توانید عکس العمل خاصی داشته باشید، ولی اگر اقامت آنها طولانی شد از مستأجر سؤال کنید آیا این افراد قرار است با شما زندگی کنند؟ اگر میهمان هستند چه موقع محل را ترک می کنند. چنانچه قرار است این افراد برای مدت نامعلوم بمانند شما می توانید قرارداد اجاره را فسخ نمائید به دلیل این که مستأجر برابر قرارداد اجاره عمل ننموده و فرم مخصوص لغو قرارداد را از طریق LTB برای او بفرستید. شما همچنین می توانید با مستأجر در مورد اجاره توافق مجدد به عمل آورید و اجاره را اضافه کنید. در هر حالت وی نمی تواند برخلاف قرارداد فیمابین تعداد مستأجران را اضافه نماید.

* جعفر کنودی مشاور ارشد املاک است.