آرش عزیزی

جیسون کنی، وزیر شهروندی و مهاجرت دولت محافظه‌کار هارپر،‌ این هفته بیانیه‌ای منتشر کرد و با «خوشحالی»‌ از دستگیری زنی در بریتیش کلمبیا در رابطه با ازدواج تقلبی خبر داد.

کنی می‌گوید این دستگیری «به روشنی نشان می‌دهد حمله دولت به ازدواج‌های تقلبی دارد به نتیجه می‌رسد».

به گفته وزیر مهاجرت فرد دستگیرشده زنی اهل ادمونتون بوده که در بریتیش کلمبیا در حالی گیر افتاده که با دو مرد ازدواج کرده و سعی کرده برای آن‌ها اقامت دائم بگیرد در حالی که خودش هم شوهر داشته است.

به گفته بیانیه‌ی مذکور، که سه‌شنبه این هفته منتشر شد، کنی اخیرا در سفر خود به چین، هند و فیلیپین (سه کشوری که بیشترین مهاجر را به کانادا می‌فرستند)‌ در مورد مقابله با «تقلب در مهاجرت» از جمله استفاده از قوانین ازدواج برای «دور زدن قوانین مهاجرت کانادا»‌ مذاکراتی داشته است.

کنی در این بیانیه اعلام کرده:‌ »رویکرد کانادا به ازدواج تقلبی،‌ صفر درصد تحمل است. این دستگیری یادآور می‌کند که چقدر مهم است که همچنان از تمامیت نظام مهاجرت‌مان حفاظت کنیم».

استفاده از ازدواج‌های «مصلحتی»‌ برای مهاجرت به کشورهای ثروتمند از ترفندهای آشنای کشورهای فقیرتر است. در بسیاری از نشریات حتی شاهد آگهی‌هایی هستیم که علنا می‌گویند به دنبال فردی برای این نوع ازدواج‌ها هستند. البته بعضی‌ها هم می‌خواهند با یک تیر دو نشان بزنند و در آگهی خود می‌گویند هم کسی را برای ازدواجِ‌ »واقعی»‌ می‌خواهند و هم برای مهاجرت