ایرانیان جهان و دستاوردهایشان/ ۶۴

شهروند: در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی، آرش کمالی سروستانی، بیتا دریاباری، فرح کریمی، گلاره زاده، اشرف قندهاری(بهادرزاده)، تیمور الیاسی، اعضای تیم فوتسال زنان ایران، رضا مریدی، مریم طوسی، گلدی قمری، سیروس حبیب، پریسا تبریز، پی یر امیدیار، امیر خدیر، ساندر ترپهاوس، لیلا اسفندیاری، پیام اخوان، فاطمه معتمدی، دلارام جهانی، دارا بهمنش، مرضیه ابراهیمی، عبدالله رئیسی، لیلی آهی، علی صمدی احدی، ستاره فرمانفرمائیان، ژیلا مساعد، شاهین ایزدیار، الهام امامی، حمید نطقی، گلاره ناظمی، هلاکو رحمانیان، زوج نیکوکار علیرضا افضلی پور و فاخره صبا، علیرضا نبی، زیبا عزیزی، بدرالزمان تیمورتاش، آلنوش طریان، عفت تجارت چی و مه لقا ملاح  آشنا شدید.

این هفته با دکتر بهمن دادگستر، روان شناس آشنا می شوید.

دکتر بهمن دادگستر متولد بیست و دوم ژانویه ۱۹۴۰ در شیراز است.

دکتر بهمن دادگستر

ایشان پس از به پایان رساندن دوره لیسانس در رشته علوم انسانی از دانشگاه پهلوی شیراز و بعد فوق لیسانس روان شناسی بالینی از دانشگاه تهران، ایران را به قصد ادامه تحصیل ترک ترک می کند. مدرک فوق لیسانس خود در رشته تاریخ و علوم پزشکی از دانشگاه شیکاگو، دکترای روان شناسی بالینی و مشاوره ای را از دانشگاه ایالتی میشیگان، و در نهایت فوق دکترای تخصصی تحلیل رفتار متقابل را از دانشگاه ایالتی میشیگان به دست می آورد.

دکتر دادگستر سال های اقامت و خدمت در امریکا، عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی میشیگان بوده است. و زمان اقامت و خدمت در ایران، عضو هیات علمی و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان بخش بهداشت و روانپزشکی، و همچنین رئیس بخش روان شناسی دانشگاه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان بوده است.

زمانی که دکتر دادگستر از امریکا به ایران برمی گردد، در دانشگاه اصفهان به موازات خدمات درمانی برای بیماران، اقدام به تاسیس مرکز مشاوره برای دانشجویان و کارمندان و اعضا در دانشگاه اصفهان می کند. همچنین دو کلینیک مجزا برای کودکان و معتادان تاسیس می کند.

سال ۱۹۷۷-۱۹۷۶، ترتیب انتقال بیماران روانی را از یک تیمارستان بسیار کثیف، که مانند زندانی کثیف بود، به بیمارستانی مدرن و تمیز در جاده اصفهان یزد می دهند.

سال ۱۹۸۱ میلادی وارد تهران می شود و مرکز رشد را تاسیس می کند. مرکزی با هدف روان درمانی به شکل گروهی از افراد، هر روزه و به مدت بیست سال. در این گروه ها، هدف آموزش نظریه تحلیل رفتار متقابل و استفاده از آن در درمان های فردی، خانوادگی، و گروهی بود.

از دیگر خدمات دکتر دادگستر به جامعه ایرانی حضور سال های متمادی در مرکز مغز و اعصاب ایران در تهران به عنوان روان شناس بوده است. در تهران نیز ایشان چندین کلینیک و انجمن را تاسیس کرد، از جمله کلینیک درد در مرکز مغر و اعصاب ایران، و انجمن MS ایران با همکاران مرکز مغز و اعصاب ایران.

دکتر دادگستر در بیمارستان قلب تهران مشاور روانشناس بوده است. ایشان به شکل افتخاری و کاملا رایگان، چندین سال، هفته ای یک بار، به یکی از سخت ترین مشاغل تهران، رانندگان اتوبوس شرکت واحد خدمات و مشاوره درمانی ارایه داده ، و برای دوره ای نیز روانشناس افتخاری افغانستانی ها و عراقی های پناهنده در ایران بوده است.

بهمن دادگستر علاوه بر تلاش های ارزشمند در حوزه روانشناسی و روان درمانی به جامعه ایرانی، کتاب های بسیار سودمند در زمینه فعالیت و تخصص خود ترجمه کرده که از مهم ترین کتاب ها و مقاله های دکتر دادگستر می توان اشاره کرد به «جنبه های روان شناختی تعصب، صلح و استقامت»، ترجمه «کتاب خویشتن جدید»، و ترجمه «کتاب تحلیل رفتار متقابل» از یان استوارت – ون جونز،‌ نشر دایره. کتاب آخر بیش از بیست و یک بار در ایران تجدید چاپ شده است. با همین کتاب بود که ایرانیان با مفهوم کودک درون، والد درون، و بالغ درون آشنا شدند.

به طور خلاصه درباره این کتاب می توان گفت، «تحلیل رفتار متقابل» (Transactional analysis)، نظریه‌ای است برای روان‌درمانی، رشد و تعالی شخصی. اولین بار، این نظریه را اریک برن در دهه‌ی شصت میلادی مطرح کرد، الگویی سه‌گانه از حالات نفسانی (بالغ، والد و کودک)، که انسان‌ها می‌توانند در هر یک از آنها قرار گیرند. وقتی گفته می شود فردی در «حالت نفسانی بالغ» خود است یعنی قادر است فکرها و احساسات خود را هدایت می‌کند. در «حالت نفسانی والد»، شخص به مانند والدین خود و بر اساس دریافته‌ های خود از والدین زندگی اش را بازنوازی می‌کند. در «حالت نفسانی کودک»، شخص درست مانند دوران کودکی خود رفتار و احساس می‌کند. بنابراین، هر انسان همواره به یکی از این سه حالت نفسانی وجود خود نیاز دارد: به کودک برای خلاقیت، خودانگیختگی و توانایی شهود، (بدون کودک درون، زندگی انسان خشک و سرد می‌شود). به بالغ برای حل مشکلات نیازمند است (بدون بالغ درون، انسان مدام در تعارض کیان کودک و والد خود است و حتا دست به کارهای عجیب می‌زند). به والد برای سازگاری با قواعد و قانون احتیاج دارد.

و آخرین کتاب دکتر دادگستر،‌ ترجمه و اقتباسی است از کتاب «روان‌شناسی خوشبختی» (هرگز برای خوش بخت شدن دیر نیست)، در حال چاپ.

بهمن دادگستر سال ۹۹-۹۸ میلادی تصمیم به بازگشت و زندگی در ایالات متحده می‌گیرد. در این دوره، برای دو سال سرپرست تیم اورژانس کنتاکی شهر لویی ویل، و نیز روان شناس بالینی کانتی ایالت کنتاکی بوده است. و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲، بجز فعالیت به عنوان روان‌شناس در مرکز بخش بهداشت روانی کانتی سان برناردینو، استاد مدعو در بخش روان شناسی دانشگاه میشیگان در شهر آناروور نیز بوده است.