روز مبارزات زنان برای آزادی و برابری

به همت انجمن سکولارهای سبز ایران- تورنتو روز جمعه هشتم مارچ ۲۰۱۳ به مناسبت روز جهانی زن گردهمایی باشکوهی در یکی از سالن های تورنتو برگزار شد. این مراسم همانند سال پیش با استقبال گسترده  هموطنانمان  روبرو  شد،  به طوری که کلیه بلیت های  این برنامه به سرعت پیش فروش شد.

پیش از شروع برنامه ویدیو کلیپ هایی به مناسبت روز زن پخش شد. پس از آن خانم نسترن نیکی رئیس شبکه سکولارهای سبز ایران ضمن خوش آمدگویی و تبریک به مناسبت روز زن با شعری از خانم سیمین بهبهانی برنامه را آغاز کرد:

چگونه با دشمنت به دوستی تا کنم؟

تو رخت زندان تن ات وُ من تماشا کنم؟

تو رخت زندان تن ات، و من بمانم خموش؟

قسم به زن، نازنم اگر محابا کنم

اگرچه تلخ است حق، نمی توانم نهفت

زبان از آن بایدم که آشکارا کنم

در ادامه او گفت، در ادبیات، زن به عنوان نمود باروری طبیعت معرفی می شود، “زن” هم چنین نمود باروری تاریخ است. هم او بود که در تلاش برای برقراری ارتباط با فرزندش ریشه های ارتباط کلامی و زبان را بنیاد گذاشت. زن، به عنوان مادر، این پیچیدگی ذهنی و این ظرافت روحی را در فرایند تعلیم و تربیت به فرزندان خود آموخت و آن ها را فرهنگمند و فرهیخته کرد. از همان ابتدای تاریخ بشری رابطه ی زن و مرد، رابطه ی نابرابری  بوده است. حتی امروز، در قرن بیست و یکم، مرد با استفاده از  ابتدایی ترین ابزارها، برای حفظ برتری خویش بر زن بهره می برد.  یک جامعه ی  انسانی جامعه ای است که در آن زن  از هرگونه زور و ستمی رها شده باشد.

نسترن نیکی ، فرخ زندی، رضا مریدی در این مراسم سخنرانی کردند و سحر میرشفیعی (پایین چپ) پیام مینا احدی را خواند

او از تمامی زنان ایران  بویژه نسرین ستوده تجلیل به عمل آورد.

در این قسمت نسترن نیکی، از دکتر فرخ زندی رئیس انجمن سکولارهای سبز ایران – تورنتو دعوت به عمل آورد که سخنرانی خود را ایراد کند.

دکتر زندی ضمن تبریک به تمامی زنان و خوش آمد گویی به مهمانان گفت، ما در حالی دست آوردهای این روز را جشن می گیریم که هنوز زنان درکشورهای اسلامی و ایران عزیزمان از آن دست آوردها  سهمی به دست نیاورده اند و علت آن را هم باید در وجود سیستم های حکومتی خودکامه و دیکتاتور جستجو کرد. ولی زنان مبارز تا به دست آوردن آن در تلاش و کوشش هستند. او ضمن اشاره به آمار سازمان ملل، گفت: امروز اکثریت ۳.۱ میلیاردی زنان جهان در فقر و کمبود امکانات زندگی می کنند و در این میان مورد اذیت و آزار جنسی هم قرار می گیرند.

او در ادامه گفت، در سال ۱۹۴۵ سازمان ملل قطعنامه های تساوی حقوق زن و مرد را در منشور خود گنجاند. دنیا شاهد از بین رفتن آپارتاید قومی بوده است، اما در حال حاضر  ما شاهد آپارتاید جنسی از جمله در کشورهای اسلامی و ایران هستیم.  آن چیزی که امروز مورد توجه است مبارزه  زنان با اسلام سیاسی است.

زندی در پایان از دولت کانادا که امسال را سال “همکاری و جلب مشارکت مردان برای پایان دادن به خشونت علیه زنان” نامید، سپاسگزاری کرد.

پس از آن فیلمی از تاریخچه روز جهانی زن در هشتم مارچ  و تاریخ مبارزات زنان پخش شد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

در این قسمت پیام  ویدیویی آقای دکتر نوری علا بنیان گذار انجمن سکولارهای سبز ایران به مراسم پخش شد که قسمت هایی از آن به شرح زیر است:

ز کوی یار می آید نسیم باد نوروزی

 از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی

 سخن در پرده می گویم چو گل از غنچه بیرون آی

که بیش از پنج روزی نیست حکم میرنوروزی

 هموطنان گرامی، خانم ها و آقایان ارجمند، هم پیمانان عزیزم در شبکه سکولارهای سبز ایران

و مدعوین محترم این مجلس، در دوری اندوهناکمان از زادگاهمان به قول حافظ باد نوروزی دیگر بار فرا می رسد. نوروزی که اسفندگان و هشتم مارچ هر ساله به استقبال آن می روند تا این پیام باستانی فرهنگ ایرانی را به ما گوشزد کنند که واژه زن که از زادن و زندگی کردن و زنده بودن و زنده ماندن گرفته شده تجسم گذشت زمستان سرد و فرا رسیدن نوروز جانبخش است.

من این همه تقارن شگفت هستی و فرهنگ ایرانی مان را خجسته می دانم و فرا رسیدن طبیعی این حکمت تاریخی را به شما خجسته باد می گویم و در عین حال سخت غمگینم که اکنون سرزمینمان ایران در چنگال حکومتی اسیر است که در همه وجوهش با فرهنگ باستانی ایران زمین در تخاصم است یا در برابر آن فرهنگ همه گیر و آسان گیر در راستای سخت گیری و ایجاد تبعیض های گوناگون در جامعه رنگارنگ ما مشغول است. تبعیض نامردمی ترین هنجار یک جامعه است. سه سال پیش نخستین انجمن شبکه سکولارهای سبز ایران در تورنتوی شما اعلام موجودیت کرد و به شبکه ای جان بخشید که شعار اصلی آن خواستار ایرانی بی تبعیض بود و  به راستی در میان تبعیض های گوناگون کدام تبعیض در حکومت اسلامی  به گستردگی  تبعیض جنسیتی است؟ تبعیض مذهبی، تبعیض فرهنگی، تبعیض زبانی، اقتصادی و همه تبعیض های دیگر اگر چه همه از عملکرد سیاه این حکومت بیرون آمده اند، اما هیچ کدام شان به تنهایی نیمی از جمعیت ایران را در خود نمی گیرند. حال آن که تبعیض جنسیتی که زن را از جمیع  جهات انسان فرودست می شمارد نیمی از انسان ایرانی را از حقوق خود محروم ساخته است یعنی چیزی کمتر از چهل میلیون نفر را.

دکتر مریدی گلی را که از سوی سکولارهای سبز به او اهدا شده بود، تقدیم همسرش پری مریدی کرد

تبعیض در ذات هر حکومت ایدئولوژیک و مذهبی وجود دارد. وقتی یک مذهب یا یک ایدئولوژی به قدرت حکومتی دست پیدا می کند، ناچار است که کل جامعه را بر حسب باورها و ارزش های خودش به اقشار مختلفی تقسیم کند، یا بین آنها تبعیض قایل شود.  اما حکومت اسلامی مسلط بر زادگاه ما علاوه بر همه ی این تبعیض ها که بر ایرانیان روا می کند، تبعیض جنسیتی را همچون شعار هویتی خود برگزیده است. این حکومت، به اصطلاح لوگوی خود را پوشش زن قرار داده است.

زن ایده ال این حکومت زن محجوب، مطیع، سر به زیر، گوشه گیر، در جامعه ظاهر نشو و موضوع لذت جنسی مرد و ماشین جوجه کشی اسلامی است. و به همین دلیل است که من یقین دارم که در راستای برپایی حکومت سکولار دموکرات آینده ایران، برای مبارزه علیه این حکومت، زنان آزاده ایران پیشاپیش این مبارزه خواهند  بود. باری سخن را کوتاه کنم. برایتان روزگاری سرشار از آگاهی و مملو از شادمانی آرزو می کنم. نوروز روز نو شدن عالم و آدم است. در این ارکستر همگون طبیعت و انسان درست آن است که همه ی ما خانه های دل و ذهن  خود را از هر چه اندوه و ناامیدی است خانه تکانی کنیم.

سپس  خانم نیکی سخنران بعدی، آقای دکتر  رضا مریدی، نماینده مجلس و وزیر تحقیقات و نوآوری دولت انتاریو را به شرح زیر معرفی و ایشان را به سخنرانی دعوت کرد:

آقای دکتر مریدی  اولین ایرانی است که در خارج از ایران به مقام وزارت می رسد. این اتفاق به ویژه از آن جهت مایه خوشحالی است که وی انسان بسیار فرهیخته و ایران دوستی هم هست.  دکتر رضا مریدی که متولد اورمیه است، همواره بر پیوستگی و تمامیت ایران تاکید داشته و بارها و بارها امیدهای محافل تجزیه طلب برای حمایت از آن ها را تبدیل به یأس نموده است. در همین راستا او چند ماه پیش در اقدامی تحسین برانگیز، با ارسال نامه ای صریح به آقای «دنا روراباکر» نماینده کنگره آمریکا که در اقدامی جنجالی خواستار حمایت علنی و عملی واشنگتن از جدایی آذربایجان از ایران شده بود، انتقاد شدید نموده و او را نکوهش کرده بود.

پس از آن آقای دکتر مریدی  پشت تریبون رفت و ضمن تشکر از انجمن سکولارهای ایران، امروز را روز مبارکی قلمداد کرد و تبریک خود را از طرف خود و خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو به تمامی زنان جهان بویژه زنان ایران  اعلام کرد. او در ادامه گفت: زنان ستون فقرات جامعه هستند. به همین دلیل حکومت های دیکتاتوری اولین حمله ی خود را با محدود کردن  آزادی زنان آغاز می کنند. او گفت یکی از افتخارات من تدریس در دانشگاه زنان (فرح پهلوی) بوده است، ولی شامل پاکسازی شدم. جالب توجه است که پاکسازی! در همین دانشگاه بیشتر از دانشگاه های دیگر بوده است چرا که اکثریت اساتید آن را زنان تشکیل می دادند. ایشان ادامه دادند: خاطرم هست آقای غلامعلی حداد یک سخنرانی در این دانشگاه داشتند به قدری به شأن و مقام زنان توهین کردند که شرم آور بود، وقتی در پایان سخنرانی اعتراض کردم ایشان با تحلیل های  بی سر و ته جواب من را داد. تکلیف این رژیم مشخص است و انتظاری هم از آن نیست.

آقای مریدی در تقدیر از دکتر نوری علا ادامه داد: بیانات او چون  همیشه شیوا و روشن بود. و این انجمن هم بر مبنای سکولاریزم بنا شده و جای خوشحالی هم هست که بنای  آن در تورنتو ریخته شده است. در کنار سکولاریزم ما هم به پلورالیزم معتقدیم که حقوق فردی انسانها را تامین می کند. اما سکولاریزم نو  پیام ویژه ای در خود دارد. ما می خواهیم آینده ایران هیچ ایدئولوژی در ساختار حکومتی  آن حاکم نشود.

در  پایان سخنرانی آقای مریدی، به مناسبت  انتخاب ایشان به مقام وزارت تحقیقات  و نوآوری  و سایر فعالیت هایشان به نفع جامعه ایرانی، دسته گلی از طرف انجمن سکولارهای سبز ایران ـ تورنتو  توسط آقای دکتر زندی رییس انجمن به او اعطا شد.

در ادامه برنامه از خانم بتول مومن ملقب به آذرمهر تقدیر به عمل آمد و قطعه شعری از کتاب “توفان خس و خاشاک” ایشان دکلمه شد.

 سپس پیام خانم مینا احدی توسط خانم سحر میرشفیعی خوانده  شد در  این پیام آمده بود:

 اجازه دهید روز جهانی زن را به همه شما برگزارکنندگان برنامه و حاضرین در این مراسم تبریک بگویم.

۱۴ فوریه سال ۲۰۱٣ و حضور میلیونها زن در سراسر جهان در یک رقص دسته جمعی و اعتراضی علیه خشونت بر زنان، در حقیقت استقبال از هشت مارس بود و هشت مارس امسال را جلوه و درخشش دیگری داد. امسال با اعتماد به نفس و با روحیه ای مطمئن تر به استقبال روز جهانی زن می رویم.  امسال در روز جهانی زن اعلام می کنیم که دیگر نمی گذاریم در اقصا نقاط جهان، ما را به صرف جنسیتمان، به صرف زن بودن، مورد آزار و اذیت و تحقیر و سرکوب قرار دهند. دیگر بس است! این پیام هشت مارس ۲۰۱٣ است. این یک فریاد بین المللی است. این ندای آزادیخواهی یک میلیارد زن در دنیا بود. زنانی که بنا به آمار معتبر بین المللی در طول زندگیشان حداقل یک بار مورد آزار قرار گرفته اند. واقعیت این است که از هر سه زن در طول زندگیش یک نفر به دلیل جنسیت مورد اذیت و آزار قرار می گیرد و واقعیت این است که میزان مرگ و میر در بین زنان و دختران در دنیا در  فاصله سنی ۱۵ تا ٣۵ سالگی، نه از بیماری و سرطان و ایدز، بلکه مرگ  به دلیل اعمال خشونت و یا قتل توسط دولت های ضد زن، و یا پدران، همسران و دوست پسران و وابستگان است. این یک فاجعه در قرن بیست و یک است. ما زنان از ایران این درد را تا مغز استخوان خود تجربه کرده ایم. ایران جایی است که در آن  همه این سنتها و قوانین ضد زن در سطح فرهنگ و مذهب و … قانون یک مملکت است و زن کشی و تجاوز به زنان و کتک زدن و آزار جسمی و روحی جزو قانون اساسی مقدس اسلامی های حاکم بر ایران است.

متاسفانه در ایران و در بین جنبش روشنفکری و یا نویسندگان و شعرا و … احترام به فرهنگ ضد زن تحت عنوان احترام به فرهنگ توده ها و یا احترام به مذهب و عقاید و غیره بسیار متداول است. جنبش روشنفکری در ایران، تا همین امروز و بعد از سی و چهار سال جنایت سازمان یافته علیه زنان به نام مذهب و اسلام، زبانش از نقد اسلام الکن است و کماکان سعی دارند در مقابل حمله زنان معترض به اسلام و نابرابری موجود در این مذهب، اسلام را از زیر ضرب بیرون  ببرد.

به نظر من راه رهایی زنان ایران با سرنگون کردن حکومت اسلامی و دامن زدن به جنبش نقد مذهب و اسلام و حمله به فرهنگ مردسالارانه و اسلامی می گذرد.  در ایران البته در بین جوانان و زنان جوان بویژه به دلیل تجربه خونین این چند ساله با حکومت فاشیست اسلامی این جنبش قوی است . جنبش نقد اسلام و جنبش مذهب گریزی. پس اجازه دهید درود بفرستم به زنان آزادیخواه و شجاع ایرانی و با اطمینان بگویم که یک روز بعد از سرنگون شدن حکومت اسلامی فرهنگ و مناسبات و روابط بسیار پیشرو و مترقی و برابری طلبانه ای در ایران اظهار وجود علنی خواهد کرد و زنان خواهند توانست در زندگی و در سیاست و در اجتماع نقش بسیار جدیی بازی کنند.

در اینجا اجازه  دهید به زنان آزاده مصر و تونس هم درود بفرستیم که قهرمانانه برای رسیدن به یک حکومت سکولار و برابری طلب مبارزه می کنند.

آخرین پیام از طرف خانم نازنین افشین جم بود که به شکل فایل صوتی پخش شد. او در این پیام ضمن تبریک به مناسبت روز زن و محکوم کردن جمهوری اسلامی به خاطر سرکوب زنان مبارز کشور مان گفت، در این هفته ما روز جهانی زن را جشن میگیریم. جشن می گیریم به خاطر دست آوردهایی که در موضوع برابری و حقوق زنان در سراسر دنیا داشته ایم و درعین حال باید بدانیم که کمبودها کدامند و چه کاری برای بهتر کردن و پیشبرد این هدف، چه در خانه خودمان کانادا، چه در ایران و یا  سراسر جهان می توانیم انجام دهیم.

متن کامل سخنان نازنین افشین جم در شهروند هفته گذشته، شماره ۱۴۲۹ منتشر شده است.

در خاتمه یکی از پناهنده هایی که به تازگی وارد تورنتو شده است  برای حاضران  از شرایط سخت زندگی پناهندگان در ترکیه صحبت کرد. در  این مراسم مبالغی برای کمک به پناهنده های ایرانی  نیازمند در ترکیه جمع آوری گردید.