شهروند ـ در شهروند ستونی به معرفی ایرانیان موفق و دستاوردهایشان در ادبیات، ورزش، هنر، علم، سیاست و حرفه تخصصی شان در هر گوشه ی جهان، حتی در ایران اختصاص داده شده است. می دانیم که خبر بسیاری از موفقیت ها به رسانه ها راه پیدا نمی کند و تنها در جمع کوچک خانواده و آشنایان عنوان می شود، پس اگر فرد موفقی در اطراف خود می شناسید، لطفا به ما معرفی کنید. ما به دنبال مشهورترین ها نیستیم، اتفاقا یکی از اهدافمان این است که بتوانیم آنها را که تا کنون تلاش و خلاقیت و استعدادشان تغییری در زندگی خود و یا دیگران به وجود آورده، ولی دیده نشده اند، به دیگران معرفی کنیم.

در شماره های گذشته مهوش ثابت، آوا هما، سمیرامیس کیا، سونا مقدم، مهدی رضانیا، مریم حفیظی راد، سارا رحیمی، سعید ولدبیگی، نسرین متحده، سوسن رشیدی، بامداد اسماعیلی، عصمت صوفیه، کامران وفا، یارا شهیدی، سایه اسکای، مهران انوری، گلریز قهرمان، وحید رجب لو، شکوفه آذر، زهرا نعمتی، مریم ناظمی، مهسا قربانی، مینو اخترزند، بهروز بوچانی و آرش کمالی سروستانی، بیتا دریاباری و فرح کریمی را معرفی کردیم.

این هفته با دکتر گلاره زاده (محمدزاده) جراح مغز و اعصاب که با تکنیک منحصر به فردی جراحی می کند، آشنا می شویم.

در خبری در سال ۲۰۰۷، از دکتر گلاره زاده به عنوان جوانترین جراح مغز و اعصاب انگلستان نام برده شده بود که با بهره گیری از تکنیکی جدید به بیماران خود امکان می‌دهد، تنها چند ساعت پس از جراحی تومور مغزی که بدون بیهوشی نیز انجام می‌شود از بیمارستان مرخص شوند. این شیوه ی جراحی که برای نخستین بار در انگلستان انجام شد به دست یک زن جوان ایرانی تبار انجام شده بود.

این شیوه انقلابی در جراحی مغز بود. نخستین بیمار دکتر زاده، دبورا گالدر، زن ۵۲ ساله ای بود که عمل تومور مغز را با موفقیت از سر گذراند.

 

روزنامه ی مشهور تلگراف چاپ انگلیس در گزارشی ویژه به انعکاس این دستاورد مهم پزشکی پرداخت و به نقل از دکتر زاده نوشت: خانم دبورا در طول عمل جراحی با تیم جراحان صحبت می کرد. ما پس از بررسی دقیق وی و انجام اسکن مغزی از سرش خیلی خوشحال بودیم که می توانستیم در پایان همان روز او را به جمع خانواده اش بسپاریم.

وی افزود: حقیقت این است که بیدار بودن بیمار در جریان عمل جراحی حساس مغز موجب می شود بیمار احساس بهتری پس از انجام عمل جراحی داشته و در عین حال کار نیز برای جراحان راحت تر می شود.

گلاره زاده سال ۱۹۷۱ در شیراز به دنیا آمد. در سن ۵ سالگی به خاطر ادامه ی تحصیل مادرش به انگلستان رفت و در ۹ سالگی به ایران بازگشت. او در سال ۱۹۸۳ همراه خانواده به وینی پگ کانادا مهاجرت کرد. دبیرستان را در وینی پگ به پایان برد و از آنجا که در آمریکا و کانادا برای ورود به دانشکده پزشکی باید در یکی از رشته های علوم تحصیل کرد، در رشته ریاضی دانشگاه مانیتوبا ثبت نام کرد و پس از پایان تحصیلات،  دوره ی پزشکی را آغاز کرد.

او پس از آن جراحی موفقیت آمیز در سن ۳۵ سالگی در مصاحبه ای گفت:  من از سال دوم پزشکی علاقه زیادی به مغز و اعصاب داشتم و با توجه به این که سالانه تنها حدود ۱۰ نفر در جراحی مغز و اعصاب در کانادا پذیرفته می ‌شوند به شدت درس خواندم تا در رشته مغز و اعصاب در دانشگاه تورنتو قبول شدم. بعد از آن تحصیلاتم را در مقطع PhD بیولوژی مولکولی ادامه دادم که موضوع تحقیقات من جلوگیری از رسیدن خون به تومورها و توقف رشد آن بود. بعد از آن یک سال روی تکنیک های جراحی مغز و اعصاب کار کردم و سپس به انگلستان آمدم و در بیمارستان به جراحی اشتغال دارم.

گلاره زاده در سال ۲۰۰۶ به انگلستان رفت و به ایجاد مرکز سرطان مغز و برنامه های آن یاری رساند. او تا ۲۰۰۸ در انستیتویGrey انگلستان رادیو بیولوژی خواند و در همان سال بورسیه ای از سوی Cancer Care Ontario Fellowship  برای تکمیل دوره ی رادیوبیولوژی در دانشگاه لندن به او اعطا شد.

یک سال بعد از به دنیا آمدن دخترش آیلا در سال ۲۰۰۷، به کانادا بازگشت و به عنوان  دانشمند، پژوهشگر در CIHRو جراح مغز و اعصاب در بیمارستان وسترن تورنتو و دانشگاه تورنتو مشغول به کار شد.

دکتر زاده در جولای ۲۰۱۶ به ریاست بخش جراحی آنکولوژیUniversity Health Network   منصوب شد.